"Sadelproblem"-tror jag....

glitter

Trådstartare
Har lite funderingar ang min häst och hennes dressyrsadel.
Hästen har den största och lääääängsta manke både jag, vänner och sadelutprovaren sett.
Nu har jag en ganska ny sadel som jag inte blir 100% nöjd med än...
Sadeln kommer alldeles för nära manken när jag rider. Den ligger i jämnvikt, rör sig inte, lämnar fint avtryck på vitt schabrak osv. Men jag får knappt in ett finger till manken när vi rider, och spec när vi kommit igång. Min hoppsadel är utprovad med mattespad och även denna sadeln har bomvidd nog att ha en padd under, just för att jag vet hur det blir med hennes manke...
Till saken hör att hon har stora bogblad och sadelläget långt bak, jag vill inte lägga sadeln för långt fram på blad och muskler, men hur jag än gör så känns det som manken kommer ikläm, eftersom den är så lång. Med padden så upplever jag henne som kortare i steget och lite ovilligare, men samtidigt så är hon totalt sett ganska ovillig just nu pga fällningen, oavsett sadel...:crazy:

Finns det nåt annat jag kan testa?
Har som sagt ridit med min correctionpad och då ligger allt still, lite vågor vid manken men aldrig ruggad, sadeln ligger still och så, men jag har ju velat ha lite mindre mellan mig och hästen...Lägger man bara på sadeln+spänner utan att hoppa upp så ligger den precis som jag vill!

Kan någon slags tunnare pad vara rätt, ex gelpad?
Har även testat eskadrons nya pad som höjer fram, den va inte tillräcklig, för mjuk typ...

Lite idéer tack! :d
 
Sv: "Sadelproblem"-tror jag....

har du ingen bild på sadel + häst? blir lite lättare då o ge tips:)

trycker sadeln på manken skulle jag inte rida i sadeln då det inte är bra för ryggen alls..
 
Sv: "Sadelproblem"-tror jag....

Finns någon pad som heter något med medic. Där fyller man ut med kuddar bara där det behövs. Kanske du ska kika på en sådan? Annars känns det som du behöver en annan sadel.
 
Sv: "Sadelproblem"-tror jag....

Svarar båda..

Alltså, problemen är inte så enkla som svart eller vitt med min häst. Faktorerna är för många helt enkelt. När jag köpte henne följde utprovade sadlar med (5år sen). Eftersom jag inte fungerade i dom alls (förra ägaren är 175cm lång, jag är 160…) så åkte jag till annan, min egen, utprovare och ville ha hjälp. Hennes gamla hoppsadel var utprovad med fårskinnspad och dressyrsadeln, med cutback, hade de utan pad och hade ”räddat” manken genom att ha en alldeles för smal bomvidd. Följer man en välrenommerad sadeltillverkares ”måttabell” så har hon en bomvidd på mätpunkt 1 och en smalare bomvidd på mätpunkt 2. Jag har på hoppsadeln valt att ha det vidare måttet och en mattes correctionpad, dock behövs inga inlägg i den just nu. Lägg då till hennes bomvidd(er) att hon har stora bogblad med tydliga muskler,(fullblod) som jag verkligen inte vill hämma och stänga in genom att sadla på manken…
Så; sadelläge långt bak, svår bomvidd och stora bogblad gör mig så osäker.
Och tro mig. Vi har provat mååååånga sadlar på henne.

Jag har lånat hem en pad från min affär som är nån slags ”hård” skumgummi och som är tjockare stoppad framtill. Red med den lite igår och den lämnade manken fri, påverkade inte balansen i sadeln och hästen gick otroligt bra, starkt med bakkärran och ryggen riktigt puttade upp mig, vilket är en känsla hon inte gett mig på ett tag, så jag tänker ta det positivt. Ska rida i den mer dock innan jag tar nåt beslut.

Nån som haft sån pad??
 
Sv: "Sadelproblem"-tror jag....

Vad är det för märke på den du har nu? Kan ev. haft en sån, svårt att veta :) nu har jag en Ogilvy Equestrian Half Pad, det bästa jag någonsin provat i paddväg!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst får ibland små bulor på ryggraden efter ridning. Inte alltid. Bara ibland. Precis nedanför manken. Dom ömmar inte och...
Svar
11
· Visningar
1 524
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 332
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hur bra stötdämpning är det i Acavallos therapeutic gel pad jämfört med paddar med memoryfoam (ex Oglivy)? Menar alltså denna: Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
2 964
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 181
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Att hyra ut hus
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Ultraljud

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp