Bukefalos 28 år!

Sadelproblem =(

Lorelie

Trådstartare
Vi skulle köpa ny sadel till Kreles.
Första vi hade hemma låg bra, men den var ojämn i stoppningen :crazy: Så den fick åka tillbaka, och vi fick med oss en som är jämn, i övrigt samma som den andra, sa de iaf! Men när jag la på den så ligger den inte alls lika dant som den förra, denna måste vara rakare i bommen, och dessutom bredare.
Hästen är ojämn i muskelaturen (se tråden på ridning)

Lite bilder första sadeln, ryggen, och andra sadeln. Även en på stocksadeln som ägaren rider i när han någon gång gör det (dvs jättesällan... det är mest jag som rider hästen)

Vi fick även låna med oss en begagnad Kentaur (?) från en tjej eftersom hon haft den på en mängd olika hästar och den brukar passa bra. Tyvärr var den för smal för Kreles, annars var den lagom svängd och manken fick plats osv, skön att sitta i (det var inte sadel nr 2 ovan, det kändes inte alls bra att sitta i den, det gjorde det däremot med nr 1)

Vi hade en sadelutprovare ute i sommras, men hon var helkonstig :eek: sa att vi kunde ha en sadel, men den passar inte alls, den är för svängd (enligt min ringa uppfattning... det blir fläckar mitt på schabraket, dvs tryck på ett ställe bara), dessutom ligger den illa i fram också, för lite plats till manken. Hon rekomenderade också en speciell pad (syns under stocksadeln), men den förstår jag mig inte heller på :confused: Kanalen på sadeln är ju till för att ryggraden ska gå fri, men med padden så försvinner det, den ligger platt på ryggen och trycker på manken. Den skulle vara SÅ bra och motverka tryck osv.
 
Sv: Sadelproblem =(

m ni skal byta sadel så bör ni tänka på att Kreles kommer,med tanke på hans stam,bli enormt bred över ryggen med rätt muskling..Ta lltså -inte-för givet att om ni hittar en sadel nu så kommer den passa sedan..ang hans snedmuskling så kan ju det bero på olika saker,från atrofiering pga smmärta til licke korrekt ridning där han får arbete snett och utan ordentlig inverkan från ryggen...

Det bästa är kanske tatta hjälp av en duktig instruktör

sadelmakare skal helst vara utbildade,och ha passerat gesällprov så man vet vad man får för pengarna..om man säger så..:)

Dte finsn en mkt duktig i både mullsjö o gbg och svenljunga

Thina
 
Sv: Sadelproblem =(

Han är bred redan nu... 35 var det i den dressyrsadeln som vi provade först. Den vi haft hitils är enligt sadelutprovaren 36.

Han rids inte så mycket nu under vintern, Sabine hinner inte, och jag kan inte heller komma så ofta, så han går mest i hagen och är just nu tjock och omusklad... Vi tänkte komma igång med träningen igen lite senare när han blir riden lite mer regelbundet.
 

Liknande trådar

Utrustning (Lägger in bilder längst ner) Har haft denna sadeln i ett år nu, vet inte exakt vad den heter men det är någon lippo smart grej i...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 879
Senast: caballus
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 424
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 081
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 400
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp