Sadelprovning idag

Septicemia

Trådstartare
Har då haft en massa sadlar hemma hos lillkillen för att hitta en passande.
Fick ingen sadel med honom så jag har ridit barbacka en vecka ungefär.
Fast det blir ju aldrig som man tänkt sej och det här var inget undantag. :smirk:

in på ********** för att kolla på lite olika sadeltyper och höra vad som kan passa en överviktig c-ponny med spikrak rygg och noll lutning på manken.
Stûbben är ju alltid ett alternativ med dels så tycker jag att de ligger i fel prisklass nya och det fanns inga begagnade i rätt storlek inne.
Provsatt en Andrews allround à la stenhård-som-sjutton-med-superhögt-bakvlv-modell. har ridit uteslutande i flatseats och flatbacks i 4 år och kände mej fastskruvad. :crazy:
har hela tiden varit inriktad på en hoppsadel då jag helt enkelt föredrar dessa både i skogen och i markarbete, och ville därför helst ha en som var både flatseat OCH flatback, min gamla pessoa (nelson) var en storlek för trång för Marco, tyvärr. :(

Så det återstod då wintec allround, wintec hopp-nånting och hubertus kosack och h*n lovade komma ut ikväll för provning av samtliga.

När h*n kommer och provar visar det sig att:
Kosacken låg i bakvikt, lite trång och såg konstig ut.
Wintec hopp med VITT koppjärn låg "ovanpå" (för BRED kanal och höga bossor) hästen och långt utanför anläggningsytan.
Wintec allround likaså, dock höll sig innanför anläggningsytan.

"Jaha, nu är det bara att fortsätta leta tänkte jag, det är ju ingen lätt rygg att handla sadel åt..."
Sen säger boxgrannens matte att hon gärna provar hoppsadlarna eftersom hon ändå behöver byta sin allround mot en hopp.
sagt och gjort, kosacken låg perfekt på hästen och hon ska ut och prova den lite grann.
Då fick vi en idé, hennes sadel var en x-vid och lagom storlek i rumpan ;), så vi provade.
Och den låg PERFEKT, hennes häst låg den ok på men ännu bättre på min pojk! :banana:

Dock har inte hon bestämt sig för kosacken ännu men jag ska få köpa deras sadel, som är ordentligt kollad osv, så fort de har köpt ny hoppsadel! :D

Så gick det, vi tog ut sadlar till min häst och hon hittar en ny sadel och jag ska ha hennes "gamla".
Dessutom kommer jag som älskar hoppsadlar rida i en allroundsadel och den här tjejen som egentligen var ute efter något djupare och som gav stöd, hittade en flatseat. :smirk:

Men nu är mitt sadelbekymmer löst! (Förrutom att jag måste bli av med 2 andra sadlar också...)
 
Sv: Sadelprovning idag

Så kan det gå... Jag provade alla sadlar som gick, skulle ha en flatback i läder, fick en dressyr i syntet :smirk:

Men den ligger bra som tusan, letar nu hoppsadel, och det verkar inte bättre än att det får bli en i syntet av samma märke, trots att jag helst vill ha en lädersadel... Men är det den enda som passar hästen så är det :(
 
Sv: Sadelprovning idag

VAd skönt att det gick så lätt ändå att hitta en bra sadel som passar er båda! :) :banana:
 
Sv: Sadelprovning idag

Ja, jag trodde aldrig att vi skulle hitta något som passade både mig och hästen.
Han är väldigt bred över ryggen och det gör ju att sadeln bli bred den också och min "lilla" rumpa passar bättre på hästar som inte är lika breda, fast benen hjälper till en hel del ändå. :)

Fast hade det inte varit för att ridkompisen skulle byta sadel (även hon har grov häst med liten manke) så hade jag nog varit kvar i sadelletarträsket ett bra tag framöver.

Men att Wintec-sadlarna låg helt åt skogen på pålle tyckte jag verkade väldigt underligt då det är de sadlarna så gott som alla har tipsat oss om. Själv tycker jag om hoppsadeln men tycker att knästöden knappt är markerade på allrounden, och jag är inte den som vill ha massa klossar hit och dit, men det ska ju vara bekvämt att ha knäet på vulstret!
 
Sv: Sadelprovning idag

Mr_right skrev:
Så kan det gå... Jag provade alla sadlar som gick, skulle ha en flatback i läder, fick en dressyr i syntet :smirk:

Ja, det blir ju inte alltid som man hoppats på...:angel:...Själv är jag inte så mycket emot materialet "syntet" eller "equileather" men jag gillar insmörjning av läder alldeles för mycket för att säga att jag hellre har syntet än lädersadel. :D

Men att jag skulle köpa allroundsadel med ganska djupt säte var egentligen uteslutet om det inte varit för att den passade hästen bra och kändes som en kudde att sitta på/i. :love:
 
Sv: Sadelprovning idag

Japp det får jag! :banana: Tänk vilken tur man har ibland. :D

har du löst dina sadelproblem, för visst la du upp en sadeltråd för ett tag sen? (Eller är jag bara vimsig??)
 

Liknande trådar

Utrustning Så: Operation hjälpa bekant med sadel. Vi har provat en del sadlar och en gammal wintec 500 hopp låg bra, men är för lång (17,5")...
Svar
11
· Visningar
5 752
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej! Jag har ett halvblodssto som har ganska rak rygg (blir än mer rak i arbete) och rätt så hög manke. Hon är lite spolformad och...
Svar
7
· Visningar
3 974
Senast: Carraa
·
Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: Miljon
·
Utrustning Hej på er! Har precis köpt ett sto som ska ridas in men det finns ingen vettig sadelutprovare så långt ögat kan nå, och de som finns får...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Stellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp