Bukefalos 28 år!

sadelråd?

Lillstrumpa

Trådstartare
Hej! Jag har en knabstrupper på 3 år som snart ska ridas in. Jag funderar på bomlöst då jag vill ha något som han kan växa och musklas med. Jag tror det står mellan startrekken eller freeform, någon som kan uttala sig om dem era åsikter takk!

Startrekk comfort: http://www.equisoft.se/main.html
Startrekk Espanola: http://www.equisoft.se/main.html
Freeform: www.stallvra.com/

Man får klicka sig fram till respektive sadel.
Tack på förhand!
Amanda
 
Sv: sadelråd?

Jag skulle välja ST av de anledningarna att den har bossor så man behöver inte någon särskild pad(man kan då ha sina vanliga shabrak) samt att den är mindre (mindre klumpig på nåt vis) och snyggare.
Sitsmässigt kan jag inte jämföra dem få jag inte ridit i en FF.

/T som själv rider i en ST
 
Sv: sadelråd?

Anser du att du BEHÖVER en sadel?

Varför behöver du den isåfall? Extra säkerhet? Skydda hästens ryggrad (hur ser din hästs ryggrad ut?)? etc etc

Jag funderar mycket på om jag ska köpa sadel eller inte. En bomsadel vill jag inte ha, av ett par anledningar. Då är frågan om det är värt att betala 10,000:- för en bomlös om man lika gärna kan rida barbacka... Jag sitter relativt säkert barbacka (vi får se när jag ridit in honom hur "hoppig" han är, finns dock inga sådana tendenser vad jag sett) och han har ordentligt med muskler runt ryggraden.
 
Sv: sadelråd?

När man börjar sitta i en lite djupare sits på sin häst tror jag att det är ganska bra att ha någon form av sadel. Lätt att sittbenen borrar ner lite för mycket i musklerna annars - min fjording reagerade i alla fall på det. En bomlös sadel klarar att jämna ut det trycket i alla fall.

Också skönt att ha en sadel när man börjar med galoppombyten och sånt. Lyckade byten är ju ingen match att rida barbacka - men misslyckade byten kan bli en aning.... luftiga :eek:
 
Sv: sadelråd?

Jag tycker inte att du ska rida in honom i en bomlös sadel, ta kontakt med en duktig sadelmakare och be om råd (finns i Mullsjö bla).
:smirk:
 
Sv: sadelråd?

Det är absolut inget fel att rida in häst med bomlöst/ barbackasadel!
Jag har ridit in två hästar....är inne på min tredje och hästen har inget ont av det. Bara man markarbetar hästen från marken, tömkör och gör gymnastiseranfde övningar så klarar hästen av att bära dig då den fått lite ryggmuskler! I början när man rider in hästar så vet ju alla att man sitter bara en liten stund på ryggen...men jag tycker att sen när man ska rida längre tid ...typ upp till 2 timmar så ska man investera i en sadel..men en bomlös sadel är då ett bra alternativ och du kan låta hästen växa i den sadeln....sne tror jag inte att du vill skaffa dig en bomsadel ;)

Lycka till med köpet och ridningen!!

Kan tipsa om en Barefoot sadel..har själv beställt en sådan :)

PS...Eva J barockinstruktör rider in sina hästar barbacka
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: sadelråd?

Jag red också in min barbacka. (Huva! Och utan hjälptyglar och utan longering och utan medhjälpare!)
Jag anser att om man har gjort sig så slapp i arschlet att sittbenen går igenom så hästen känner det, så är det så mycket annat som är fel med ridningen att jag inte tror att en sadel kan hjälpa.
 
Sv: sadelråd?

OK, men jag är inte särskilt tjock.
Sen så är det inte så svårt att testa, sätter man sig på sina händer och slappnar av så vill sittbenen gräva hål i fingrarna, sätter man sig i "beridararschle-sits" så försvinner den känslan, istället blir det som två stora, tjocka spjongiga, spänstiga falukorvar hela vägen ner längs hästens sidor el ryttarens knän.
 
Sv: sadelråd?

Jag känner att jag inte är tillräckligt säker i min sits så det är väl främst för min skull som jag vill ha sadeln... men jag vill absolut inte ha en bomsadel för det blir så stelt. men första gångerna jag ska skritta på honom tänker jag nog inte ha sadel...
Amanda
 
Sv: sadelråd?

Jag anser inte att jag har bråttom. jag har inte planerat att sätta igång jättehårt på en gång! jag kanske kommer börja sitta på honom i oktober och innan dess jobba honom från marken så att han är väl förberedd, sen så är min häst väldigt välutvecklad och mogen för sin ålder. Men jag kommer definitivt inte skynda!
Mvh Amanda
 
Sv: sadelråd?

Jo, det är ju det där med sittbenen som är det krångliga. Jag är ganska bra på att behålla en lodrät sits (och då borras ju inte sittbenen ned såå mycket), men rumpan är ju också bekväm att sitta på ;)

Galoppombyten har vi ett tag kvar till (har ju inte börjat rida honom än :D ), men han kanske hittar på något sådant själv, man vet aldrig. Jag flängde ju dock runt barbacka på ponny i mina yngre år. Visserligen har man blivit ett antal år klokare, men balansen har jag inte förlorat.

Bomsadel blir det först när vi ska ner till Camargue och jobba bland tjurarna, tror varken jag eller han vill bli dödade :cool: :eek:

Jag börjar barbacka och sen får jag se hur han reagerar helt enkelt. För de där 10,000:- kan man ju få rejält många lektioner...
 
Sv: sadelråd?

Men nu till själva frågan, vilken av sadlarna tycker ni är bra, fördelar nackdelar? För frågan var ju inte ifall jag skulle ha sadel eller bo osv. :D

Amanda
 
Sv: sadelråd?

sante skrev:
Det är absolut inget fel att rida in häst med bomlöst/ barbackasadel! I början när man rider in hästar så vet ju alla att man sitter bara en liten stund på ryggen...men jag tycker att sen när man ska rida längre tid ...typ upp till 2 timmar så ska man investera i en sadel..

Menar du att man ska skaffa en "riktig" sadel när man börjar rida längre tid, eller menar du att man ska skaffa en bättre (mer påkostad) bomlös då? *undrar bara*
 
Sv: sadelråd?

gaahh utan hjälptyglar det går väl inte att rida in en häst utan det :rofl: ;)

jag vill nog helt se till att man har tre olika hjälptygalr på en o samma gång så inget går fel :angel: :D

*ironiskt inlägg OBS!!*
 

Liknande trådar

Utrustning Rak eller svängd rygg? *bilder* Hej! Letar ny dressyrsadel då ponnyn musklat till sig rejält på det året vi ägt han:) Han var...
Svar
6
· Visningar
2 423
Senast: Qosack
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 962
Senast: Lazy Lady
·
Utrustning Jag försöker få dispensansvarig på SvRF att förklara VARFÖR Freeform inte räknas som sadel av engelsk typ och VARFÖR sadeln ska se ut...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 618
Senast: dolphinsmile
·
A
Utrustning Hej alla bomlösa människor :-), Har haft massa sadelproblem med min arabtjej, hittar inte en enda sadel som passar. Har haft...
Svar
3
· Visningar
865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Växtnäring
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp