Sadelspricka

KSF

Trådstartare
Hej!

Har en dressyrsadel som i alla år på hästen legat bra, problemet är bara att den nu är 15 år gammal och börjat spruckit. Då hästen i fråga är 19 och sadeln i övrigt fungerar samt att jag har 0 ambitioner att tävla dressyr (då han har 0 intresse av att tävla dressyr och mycket hellre vill hoppa) så kommer han inte få en ny sadel. På en så pass gammal häst ser jag inte vitsen så länge den fungerar. Den lilla sprickan stör i dagsläget inte mig heller. Dessutom med en känslig häst som har haft problem med sadeltvång och inte är lätt att hitta något som passar till så känns en ny sadel som en jobbig grej för alla inblandade.

Både hopp och dressyrsadel kontrolleras regelbundet just för att han är kinkig, gammal och har en kostig manke sedan en fraktur (1gg/år och ligger enligt 3 olika utprovare bra).

Så hur gör man för att minimera att sprickan går upp mer? Chansen finns att han håller flera år till och även om han blir pensionär så lär han kanske tycka ett en tur i skogen skulle vara kul.
 
Om jag tolkat inlägget rätt är det lädret som spruckit? Det år att lämna in sadeln till en sadelmakare som kan sy ihop sprickan eller laga den på annat sätt, annars kommer den bara gå upp mer. Annars smörja sadeln så att lädret hålls mjukt och smidigt :)
 
Spricka var? I bommen? Kassera. I lädret - laga.
Bommen är bra, skulle felet ligga där hade den försvunnit illa kvickt! Som ni misstänkte är det en spricka i lädret vi pratar om.

Bra, då då vet jag att det går att laga, visste helt ärligt inte det. Har aldrig haft en sadel så pass länge att jag varit med om skador på dem ;)
 
Bommen är bra, skulle felet ligga där hade den försvunnit illa kvickt! Som ni misstänkte är det en spricka i lädret vi pratar om.

Bra, då då vet jag att det går att laga, visste helt ärligt inte det. Har aldrig haft en sadel så pass länge att jag varit med om skador på dem ;)
Beror ju på var sprickan sitter. Är det en söm som spruckit är det ju bara att sy ihop den igen, är det lädret som spricker kan det funka att laga beroende på var -mitt i sitsen kan vara svårt t.ex. Men en duktig sadelmakare hjälper dig!
 
Var på sadeln är sprickan? Är det en söm eller bredvid en söm så kan man laga det där. Är det tex mitt på kåpan eller sitsen så är det att man får lappa med en läder bit.
 
Ska ta bilder imorgon, tänkte ändå skicka till min "sadeldoktor" för bedömning ;). Men det är i sömmen mellan sitsen och (lill)kåpan. Eller ja sömmen och sömmen men ja skarven där mellan.
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 262
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: __sofia__
·
Utrustning En lite dum fråga egentligen kanske men jag fick med en dressyrsadel thorowgood T8 nu när jag köpte min häst, som är utprovad och passar...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 216
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp