Bukefalos 28 år!

Sadelstorlek - rumpstorlek

T

Tigerlilja

Har hittat en dressyr sadel som jag funderar på att köpa.
I vanliga fall har jag 16½", denna är det 17½" på.
iof är den rätt djup i sätet så det kanske inte blir alltför stort.
Vad tror ni?
Vad är mest negativt med en lite för stor sadel? Hur stor skillnad brukar det vara?
 
Jag provade flera storlekar när jag skulle köpa sadel. Iofs var det flatbacksadlar, men i 17":arna gled jag bara omkring tyckte jag.

I en dressyrsadel vill man (iaf jag) sitta som klistrad och då kan jag tänka mig att det är ännu viktigare med rätt storlek.

Varför köpper du inte en 16,5" eller åtminstone 17" när det är det du brukar ha??? :confused:
 
Det är en beg. sadel. Har ridit i en sådan tidigare och tycker den var väldigt skön. Vet tyvärr inte vad det var för mått på den.

Men näe.. jag väntar tills jag hittar någon på närmare håll som jag kan prova först.
 
Det gör du nog rätt i... Sadlar är ju dyra grejer, så det är onödigt att köpa fel storlek. Iofs så kan man säkert ha en storlek större på en dressyrsadel eftersom den är djupare, men 17,5" är ju stort!
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 373
Senast: Oknytt
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
668
Senast: Sassy
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
831
Senast: Hazel
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp