Sadeltankar

Ronja Karlsson

Trådstartare
Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte varit några problem men nu det senaste efter att hästen tappt kanske 100 kg i vikt och har stått still så passar sadeln inte längre optimalt den visar tydliga tecken på att vara frö vid som tex att glida runt på ryggen och lyfter något bak:)tanken från början var att hon skulle byta fett mot muskler successivt men istället så tappade hon både muskler och fett på samma gång så det säger ju sig självt att en sadel som passar på en smällfet ponny efter sommarbete inte passar på en numera ganska selektiv i maten men min tanke är att hon ska få ha en padd tills musklerna finns där men nu till min fundering jag har lånat och ridit med en fårskinns padd men när hon blev lite busig och glad så började sadeln att glida trots padden vi höll nästan på att gå omkull just pga att sadeln inte låg still och jag inte kunde hjälpa till att balansera upp henne i en sväng:crazy: så vad tror ni ska man ha en fårskinns padd eller en memory foam padd eller vad skulle kunna vara lösningen på detta problem?Alla åsikter är välkommna respektera dock att detta är en hyrponny vi redan bytt sadel till en gång och att ägarna inte är villiga att hjälpa till med en ny kanske bättre passande utan padd sadel:)
 
Om hästen har tappat 100 kg är det givet att sadeln inte passar längre.
Vad är det för sadel? Är den ändringsbar?
Är den ullstoppad? I sådana fall hade jag tagit hjälp av en sadelutprovare att se om befintliga sadeln kan justeras till att funka lite bättre och även för att få rekommendation om vilken padd/justering som bäst löser ert tillfälliga problem. Så slipper du köpa dyra paddar att prova i onödan också

Att ha förbygel till en sadel med tendens att snurra skulle jag absolut göra iaf när man rider ut/hoppar bara som en extra säkerhet så stabiliseras den lite iaf.
 
Om hästen har tappat 100 kg är det givet att sadeln inte passar längre.
Vad är det för sadel? Är den ändringsbar?
Är den ullstoppad? I sådana fall hade jag tagit hjälp av en sadelutprovare att se om befintliga sadeln kan justeras till att funka lite bättre och även för att få rekommendation om vilken padd/justering som bäst löser ert tillfälliga problem. Så slipper du köpa dyra paddar att prova i onödan också

Att ha förbygel till en sadel med tendens att snurra skulle jag absolut göra iaf när man rider ut/hoppar bara som en extra säkerhet så stabiliseras den lite iaf.
Det är en Wintec 500 om jag inte minns helt galet tyvärr så har den inte utbytbara koppjärn jag kan skymta stoppningen i bossorna och där ser det ut att vara något ull liknande material:) jag förstår ändå inte riktigt vad en förbygel skulle lösa då jag tänker att det snarare kan bli obehagligt för hästen om människan glider lite och sen så blir det lite mer tryck vid bog och hals så den idén är jag inte helt förtjust i då jag helst hade ridit utan massa extra ”skit” på så förklara gärna hur en förbygel skulle hjälpa:)
 
Det är en Wintec 500 om jag inte minns helt galet tyvärr så har den inte utbytbara koppjärn jag kan skymta stoppningen i bossorna och där ser det ut att vara något ull liknande material:) jag förstår ändå inte riktigt vad en förbygel skulle lösa då jag tänker att det snarare kan bli obehagligt för hästen om människan glider lite och sen så blir det lite mer tryck vid bog och hals så den idén är jag inte helt förtjust i då jag helst hade ridit utan massa extra ”skit” på så förklara gärna hur en förbygel skulle hjälpa:)

Om hästen är i önskad vikt och hygglig muskelstatus är det väl kanske läge att hitta en passande sadel istället? Jag tycker det är svårt att bara padda, för det är sällan hästen ändrat sig jämt över linjen. Vilket gör att sadelläget förändrats på fler punkt än det går att padda för.

T ex gör ju tappade muskler runt manken ofta att bomprofilen blir helt förändrad.
 
Annars kan en Mattes korrektionspad vara användbar. Med den kan du padda upp där det behövs mest. Är sadeln för vid och dyker ner fram och upp bak är det framtill du ska padda upp, för att fylla ut på bredden.
Aha jag tror att jag förstår jag tänkte att man skulle passa upp bak just pga att det är där den rör sig jag kan skicka lite bilder på hur sadeln ligger just på bilderna syns inte problemet med att den är för vid utan det kommer vid arbetet för hon har kommit på att man kan blåser upp magen när jag lägger på sadeln:p
 
Om hästen är i önskad vikt och hygglig muskelstatus är det väl kanske läge att hitta en passande sadel istället? Jag tycker det är svårt att bara padda, för det är sällan hästen ändrat sig jämt över linjen. Vilket gör att sadelläget förändrats på fler punkt än det går att padda för.

T ex gör ju tappade muskler runt manken ofta att bomprofilen blir helt förändrad.
Hon är ju tyvärr inte riktigt i önskad vikt något rund är hon än men nu snackar vi att hon ska ner kanske 10-20 kg och omvandla det till muskler då hon just nu är väldigt omusklad över bog och hals även lite lite tunn i överlinjen så tyvärr vore det nog dumt att köpa en ny nu då hon är i ett nästan fint hull men ganska omusklad så finns det ju alltid en risk att hon skulle behöva ytterligare en ny sadel vilket känns väldigt onödigt:)
Jag förstår hur du menar men finns det något alternativ som vore det bästa(kommer bilder strax) för att fylla ut under tiden inget kanske är optimalt i längden utan mer en korttidslösning:)
 
3FC5DFAE-4F5C-459C-8B97-DA95FD04F273.jpeg

Här är en bild på ponnyn utan sadel
 
Det var lättare på min tid när jag hade fjording. Då sa man att en Lewa sadel alltid passade och då köpte man en Lewa och utgick ifrån att den passade😱.
Men det är svårt att se på bilder, man måste känna och se under rörelse. Kosta på en sadelutprovare kanske?
 
Det är en Wintec 500 om jag inte minns helt galet tyvärr så har den inte utbytbara koppjärn jag kan skymta stoppningen i bossorna och där ser det ut att vara något ull liknande material:) jag förstår ändå inte riktigt vad en förbygel skulle lösa då jag tänker att det snarare kan bli obehagligt för hästen om människan glider lite och sen så blir det lite mer tryck vid bog och hals så den idén är jag inte helt förtjust i då jag helst hade ridit utan massa extra ”skit” på så förklara gärna hur en förbygel skulle hjälpa:)
Wintec 500 har haft utbytbara koppjärn senaste 20 åren iaf. Är du säker??

De allra allra flesta är luftstoppade. Stött på enstaka ullstoppade.

Varför jag säger förbygel är för att den förhindrar att sadeln glider hela vägen runt när du sitter på, så det är en ren säkerhetsaspekt om du har en sadel som glider på en häst rund som en badboll. ”Skit” eller inte. På en häst med sämre sadelläge så får man ta till de trick man kan.

Jag tror det blir svårt att ge dig råd utan att se hästens rygg, hästen sadlad och försöka förstå hur man kan försöka åtgärda ert problem.
 
Wintec 500 har haft utbytbara koppjärn senaste 20 åren iaf. Är du säker??

De allra allra flesta är luftstoppade. Stött på enstaka ullstoppade.

Varför jag säger förbygel är för att den förhindrar att sadeln glider hela vägen runt när du sitter på, så det är en ren säkerhetsaspekt om du har en sadel som glider på en häst rund som en badboll. ”Skit” eller inte. På en häst med sämre sadelläge så får man ta till de trick man kan.

Jag tror det blir svårt att ge dig råd utan att se hästens rygg, hästen sadlad och försöka förstå hur man kan försöka åtgärda ert problem.
Hmm det kanske inte är en wintec 500 men jag vet att den är gammal och att säljaren sa att tyvärr kan man inte byta koppjärn och jag har inte hittat något som säger nått annat men har för mig att det är wintec 500 :)
Jo såklart att man får ta till dom knep man behöver men jag tänkte ifall det fanns någon annan lösning:)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vi har en sadel som passar bra till vårat kallblod, enda problemet är att hon har typ ingen manke alls och alla sadlar vi provat...
Svar
4
· Visningar
797
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 981
Utrustning Någon som har tips på hur man kan padda upp sadeln från manken? Ny sadel blev utprovad av sadelmakare i våras, men det sista har hästen...
Svar
5
· Visningar
1 550
Senast: Mia_R
·
Utrustning Vilken är i era ögon den bästa padden? Tanken är att padden ska jobba mellan häst och sadel på ridskola för att skona hästens rygg från...
Svar
16
· Visningar
4 177
Senast: TinyWiny
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp