Sadeltips?? dressyr

insearchof

Trådstartare
Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en 'tunna'. Hon är känslig för för smala kanaler, hårda bossor etc. Märks direkt om sadeln är fel och hon blir spänd och öm i ryggen. Har med framgång ridit henne med en bates isabell werth så tillvida att den breda kanalen, följsamma luftstoppningen och stora anläggningsytan passar henne. Hade innan blått koppjärn men hon har breddat sig så nu har vi vitt (x-vid). Med effekten att bommen verkar något mer böjd. Liten tendens till glapp baktill, men inte någon fara när jag sitter i sadeln. Har läst andra trådar här om att man kan få problem med sitsen pga att sadeln åker lite från sida till sida pga bred kanal och stor anläggningsyta och det känner jag igen sedan tidigare. Dock trodde jag det berodde på mig och inte sadeln. Vek mig i sidan i ena varvet och tyckte hon la över mig på utsidan i båda varven. Dock verkar hennes breddning ha gjort att det inte längre är fallet. Jag har en 17,5'' och har gått ner 10 kg så den känns plötsligt för stor. Funkar i trav och lätt sits, men när vi ska galoppera sitter jag och åker fram och tillbaks som på ett toa-lock ungefär. Inte alls bra. Jag tycker även den känns lite väl bred och får lätt för mycket bakvikt. Kan ha att göra med att den är för stor i sitsen. Tog hem och testade en begagnad wintec isabell werth 17'' och den kändes bättre. Dock verkade den stressa min häst i galoppen. Man märker direkt om hon inte gillar något då hon springer iväg. Så, jag vet att den måste va vid framtill, ha bred kanal, mjuka/följsamma bossor och stor anläggningsyta. Fördelen med IWn är att bossorna liksom är platta ner mot ryggen och inte runda. Jag testade en Prestige Venus D med GGpaneler, 36 bomvidd och den gillade jag verkligen min sits i. Kom upp och fram med sätet, ingen risk för stolsits eller obalans. Dock verkar den klämma på hennes manke så hon har blivit spänd i ryggen som följd. Att värma om bommen vet jag inte om det hjälper. Bossorna är hårda (ull) och kanalen betydligt smalare, även om den ligger bra mot ryggen sett till tyngdpunkt och tryck. Förutom manken då. Någon som kan tipsa om en alternativ sadel med smalare midja och lite mindre sits än IWn? Mjuka bossor, stor anläggningsyta, rak bom, gärna inte alltför lång, bred kanal är det som gäller. Gärna gärna luftstoppad då det gör henne gott. Tacksam för tips - vill få till min sits ordentligt.
 
Sv: Sadeltips?? dressyr

Jag har en liknande häst vadgäller kroppstyp.
Bred, lite rundare rygg, liten manke och relativt rak rygg (nästan spikrak vid arbete)
Jag hade jätteproblem att hitta sadel, inget passade!
Men tillslut hittade jag en CROWN:bow:
Tror dom skulle kunna passa din häst, de finns förresten i rätt breda vidder!

Det är ju jättesvårt att säga något via internet, men jag tror på den faktiskt:p

Lycka till i sadeldjungeln!:laugh:
 
Sv: Sadeltips?? dressyr

Hej, aha, tack för tips. Heter den något mer än Crown? Har sett i vissa trådar att folk snackar om 'överbyggd rygg'. Ursäkta men vad innebär det? Skickar även med en bild på hennes rygg för enklare förklaring. Det är hästen till höger på bilden.
IMG_1563.JPG
 
Sv: Sadeltips?? dressyr

Det är ett engelskt märke och heter igentligen "Ideal Saddlery".

En överbyggd häst är högre bak är fram.
Nu är jag riktigt trött och förklarar inte ens bra i vaket tillstånd (:p) Men tex. Manke: 160cm, Bak: 164cm...Här är ett exempel: http://vdg.malung.se/barnomsorg/Karlavag/shetlandsponny.jpg
Enkelt förklarat ser det ut som om hästen står i nerförsbacke hela tiden kan jag tycka:idea::angel:



Här är en gammal tråd om Crown
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=652234
 
Sv: Sadeltips?? dressyr

tack. Jamen då är min häst överbyggd. Attans ;) Men i alla fall har hon rejäla bogblad som måste få plats.
 
Sv: Sadeltips?? dressyr

Läste detta om en ny sadel som de presenterar på siten. Så en häst med mycket muskler bakom bogbladet, nedanför manken kanske alltså bara är ordentligt skolad ;).

Tonishia


Enlarge Image
***EXCITING NEW SADDLE***
The tree in this saddle has been technologically designed to allow room for the muscle mass found at the thoracic part of the trapezius (base of whither). This is usually created by correctly schooled horses that are in top level/advanced work, but can also be found in Lusitano, Andalusian and some Warmblood horses naturally.

This prestigious saddle comes in a luxurious and durable ’Texo’ leather with calf seat and knee pads.

A truly inspired saddle that is already proven and esteemed by many top riders and their horses.
 
Sv: Sadeltips?? dressyr

Jag har faktiskt ingen aning om vad min sadel är för modell.
Det är en riktigt GAMMAL sadel som avverkat ett antal "ägare" och hästar;)

Hm, vad vet jag om den...?
Den är rödbrun, ganska vid och 17":idea::angel:

Lycka till i sadeldjungeln iaf:)
 
Sv: Sadeltips?? dressyr

Crown kan du få luftstoppad, du kan köpa den begagnad och låta stoppa den med luft, om det är så att du hittar en som fungerar. Dock ett varningens ord: även inom sina egna storlekar skiftar de otroligt i vidd. En 32:a kan alltså vara bredare än en 33:a och en 31:a kan mycket väl vara bredare än en 32:a du haft hemma förra veckan. Du måste alltså prova precis det ex:et som är till salu.

Jessica är en trevlig modell som jag trivs bra i, men är du känslig för bred midja på sadeln kan det ställa till lite problem, då i a f Jessican är bred att sitta i. Annars är det en fantastisk sadel, och luftstoppningen går att pumpa själv för bästa passform och ändra utifrån hästens ändrade förutsättningar. Det är fyra kammare (två fram, två bak, alltså en fram och bak/sida) så det går att latja lätt bra med luftstoppningen.
 
Sv: Sadeltips?? dressyr

Har exakt samma problem som du, kändes som det var mig och min häst du beskrev... (tunna, Bates IW, skjuter ut dig i sadeln osv...)
Var på sadelprovning med min och vi provade en massa sadlar och alla glappade bak utan en Crown Roella. Det är en sadel med lite smalare midja och gjord för lite kortare personer. Finns i exakt samma modell men heter Susanna (tror jag) och är för längre personer.
Trevlig sadel som ligger runt 18-20' i nypris beroende om du vill ha med kalvskinn eller ej. Finns ingen ute på begagnatmarknaden som jag sett.
Nackdelen är att den handsys i england och väntetiden kan ta upp till 4 månader.
 
Sv: Sadeltips?? dressyr

Tack för era svar. Verkar som att Crown är poppis. Tycker deras nya sadel 'tonishia' låter väldigt bra, men den är ju omöjlig att testa om den inte finns i sverige. Ska kolla upp susanne.
 
Sv: Sadeltips?? dressyr

här e förresten en bättre bild på henne:
Bacardi1.jpg
. Samma stora bogparti som sin farfar, Donnerhall.
donnerhall.jpg
 
Sv: Sadeltips?? dressyr

Crown sägs ju vara utvecklad för att ge plats för stora bogar, och jag håller det inte för otroligt att det är sant, med tanke på vilka hästar den legat bra på.
 
Sv: Sadeltips?? dressyr

Kraftiga bogpartier som kräver mycket plats. Vilket är lite motsägelsefullt egentligen för jag tycker den främre panelen borde vara ivägen.
 
Sv: Sadeltips?? dressyr

Ok låter som det verkligen kan passa oss med en Crown Suzannah (1650) 17'', vid bomvidd, luftstoppad. Typiskt att det ska va så svårt att få tag på!
 
Sv: Sadeltips?? dressyr

Nu vet jag inte exakta specifikationer för just Suzannah, men det bör väl gå att få från tillverkaren? Återförsäljare är svårt här i Sverige.

(tittar man på produktbilderna ser Suzannah helt vansinnig ut med tanke på skärningen på vulstren, men det är ju en smaksak).

Dessutom tycker jag det verkar som Jessican är närmare era specifikationer:
"The primary advantage of this tree is to allow a wider gullet which allows freedom of movement and at the same time increases the bearing area in contact with the horse - giving more opportunity for horse and rider to realise their full potential."

Om Tonishian skriver de:
"The tree in this saddle has been technologically designed to allow room for the muscle mass found at the thoracic part of the trapezius (base of whither). This is usually created by correctly schooled horses that are in top level/advanced work, but can also be found in Lusitano, Andalusian and some Warmblood horses naturally. "
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeltips?? dressyr

Ja den verkar ha lite konstig 'lutning' - men beskrivningen av sadeln låter bra och har hört andra som haft den (i en annan tråd) och den har varit jättebra för en häst som min. Har testat att ringa tillverkaren i england och de har sommarstängt till den 9 aug. Tydligen tar det även bortemot 4 månader att få en på beställning därifrån. Känns ju även väldigt risky att köpa en utan att först prova. Tror jag ska börja med ÅF i sverige och kolla begagnatannonser.
 
Sv: Sadeltips?? dressyr

Letar man ett tag så hittar du nog någon begagnad Crown:)
Har sett 3-4st den senaste veckan om jag inte minns helt fel:p

Min har iaf inte så mycket stöd, man sitter inte "fastlåst" vilket jag tycker är bra... Inte så djupt säte heller
 
Sv: Sadeltips?? dressyr

Fast jag måste erkänna att de flesta är Jessica eller hoppvarianter, det är väl en som INTE är en Jessica av Crown dressyr som ligger på annons nu.
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
917
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Har häst med rak rygg vid arbete, stora skulderblad och stora bogrörelser och ganska hög manke, kräver riktigt bred kanal. Funderar på...
Svar
7
· Visningar
1 265
Senast: TessanK
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
697
Senast: Jeps
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 694
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp