Bukefalos 28 år!

Sadeltips till fjordkorsning

A

Apollo02

Funderar lite på att ev byta ut min dressyrsadel mot en westernsadel. Rider inte western men tror att den skulle funka bättre för mitt ändamål.

Han har för tillfället en wintec isabell werth, med en bomvidd på strax över 100 grader, vad motsvarar det i bomvidd på w-sadel? Han är relativt rak i ryggen, dock inte spikrak. Han är inte heller särskilt lång i ryggen heller.

Hööks och Börjes ligger inom ett bra avstånd för mig vilket gör att jag skulle kunna låna hem och testa att lägga på sadlen på han. Kan man hitta en bra sadel där eller är det bara skit? Självklart kommer en bra padd att investeras i. Hööks QC w-sadlar, hur är dom?

Jag har för tillfället en 17" sadel, vad motsvarar det i sitsen på en w-sadel?

Vilka märken rekommenderar ni till en ganska bred, relativt rakryggad rund fjordrygg? Förslag vore tacksamt så jag vet vad jag ska hålla utkik efter.

Studerar för tillfället men tar studenten till sommaren och hoppas att jag får jobb efter det, så skulle kunna tänka mig att köpa en dyrare sadel då.

Tack påförhand!:)
 
Sv: Sadeltips till fjordkorsning

Om du kollar runt lite här så får du snart se att det finns fler som söker westernsadel till hästar med "svåra" ryggar: korta, breda osv. Och de svar du hittar där är att det inte är helt enkelt att hitta, tyvärr. Inte omöjligt, men det kräver en hel del letande, speciellt om du inte vill punga ut med en hel månadslön... Hööks och Börjes avråder de flesta ifrån.

Vad gäller bomvidd så finns det inget enhetligt system för westernsadlar, det är en anledning till att det är knepigt att leta sadel. Man brukar tala om quarterbom, semi-quarter, full quarter och xfull quarter. Vissa säger att quarter är den smalaste, andra att semi-quarter är det. Full och xfull är breda. Men det skiljer även mellan olika märken. Så hittar du en sadel som passar och som har en full quarterbom så är det inte säkert att en sadel med full quarterbom av ett annat märke passar, tyvärr...

Sitsen är lättare, 17" i engelsk sadel motsvarar 16" i western. Men även sitsen kan skilja sig åt beroende på modell av sadel, vissa modeller har ett flatare säte som gör att man kan flytta sig framåt och bakåt och därför upplevs de som större trots samma sitsstorlek.

Vad gäller pris så ska du inte titta efter en begagnad sadel som kostar under 5000:- Man kan ha tur, men chansen är ganska minimal att du får en hyfsad sadel för mindre än så.

Mitt råd är att om du tycker att det är kul att leta och kolla runt och prova den ena efter den andra så kan du börja söka efter en westernsadel, men vill du ha en sadel rätt snart eller behöver sälja din dressyrsadel innan du köper en westernsadel så kanske du ska fundera en gång till!
 
Sv: Sadeltips till fjordkorsning

För det första, B*rjes och H**ks är rent SKRÄP som inte hör hemma på hästryggen.
Med tanke på fjordingarnas korta ryggar ofta obefintliga manke hade jag i ditt fall hellre fortsatt med dressyrsadeln (Som verkade ligga bra?) än att ge mig in i en ny sadeldjungel. Jag tror att både du och din häst får ut mer av det. Det finns så mycket skräp på marknaden och det är redan ett rent h*lvete för oss som är mer inriktade på westernridningen att hitta sadlar till våra hästar.
 
Sv: Sadeltips till fjordkorsning

Trots vad de andra sagt om Börjes måste jag tillägga att dom även har dyrare sadlar som absolut inte är skräp. Åk dit och kolla, har du bra kontakt med butiken kanske du får låna hem och prova och det är ju det bästa.

Butiken i Tingsryd har en som heter Drafthorse Special och den är specialgjord för bredare hästar så det finns.
 
Sv: Sadeltips till fjordkorsning

B**jes har som sagt dyrare sadlar med, och de har oftast modeller i butiken som inte finns med i katalogen. Så åk dit och kika. De kan ha begagnade med om jag inte mins fel...=)

Lägger till: dock ska man akta sig för deras billigare sadelutbud.
 
Sv: Sadeltips till fjordkorsning

Tack för alla bra råd. Anledningen till att jag letar efter en annan sadel är att jag rider min häst så att jag inte håller om han, och det är ju precis vad dressyrsadlen vill att jag ska göra. Därför får jag jobba emot den och får riktig kramp i höfterna. Min tränare och flera som rider för honom har valt att rida i westernsadel för att det funkar bättre. Sadlen ligger i alla fall bra på min häst och det är det viktigaste.

Vet dock flera som har westernsadler till sina nordsvenskar och liknande, är de flesta av dessa specialbeställda?

Jag har sett att börjes har Simco sadlar, är de också skit? Eller kan det vara värt att ta hem och testa någon variant? För mig är det butiken i Kungsbacka som är aktuell.

Ryggbild sen i somras
28375673.jpg
 
Sv: Sadeltips till fjordkorsning

Simco är inte skit, men inte det bästa heller (tycker jag). De flesta som frågar om Hööks och Börjes sadlar är ute efter något riktigt billigt, och det är inte att rekommendera. Det finns många som har westernsadlar till alla möjliga hästar och såklart går det att hitta även utan att specialbeställa. Dock ÄR det en djungel och man behöver en del tid och energi för att hitta en som är bra. Eller så kan man ha tur!

Om andra har ridit honom med westernsadel så kanske du redan vet vad för märke och modell som passar? Och då är det ju "bara" att leta efter en sån!
 
Sv: Sadeltips till fjordkorsning

Han har tyvärr inte ridits med westernsadel innan, utan bara kompisarnas och tränarens hästar.

Blir väl till att hålla utkick och prova så mycket som möjligt som kommer i vägen :)
 
Sv: Sadeltips till fjordkorsning

Åhå, jag missuppfattade det du skrev! Om du känner folk som äger westernsadlar är ett bra tips att få prova så många du kan när du träffar dem ;)

Lycka till i sadeldjungeln!
 
Sv: Sadeltips till fjordkorsning

B****s saluför Simcos sadlar, där bland annat Draft Horse special finns med. Jag har en sådan till min häst, nordsvensk, som är rund som en tunna. Men draft horse är riktigt breeeeed...så jag undrar om du verkligen behöver ha en riktigt så bred sadel. Simco har lite andra modeller som kanske skulle kunna passa, kolla med butiken i Kungsbacka.

Andra bra märken som kan tänkas ha breda sadlar är Premier, Circle L och Longhorn. Crates har nog också nån modell som är bred. Problemet är att dessa sadlar går lös på en helsikes massa pengar, om du inte har tur att hitta någon begagnad till hyfsat pris.

Din tränare har inget tips kanske?

Lycka till, det är en riktig djungel! ;)
 
Sv: Sadeltips till fjordkorsning

Undvid börjes och hööks billigare sadlar (alltså de superbilliga samt ca 4000:-).

Leta istället efter en begagnad märkessadel!
Till min vida quarter har jag en tex tan med full quarter bom och den passar hyfsat på min nordis med, skulle kunna varit lite vidare, därför rider jag ej med den på henne.

Hon har en egen sadel som är måttbeställd men jag är på jakt efter en till sadel till henne som är lite smidigare.
 
Sv: Sadeltips till fjordkorsning

Sen finns Double C också...de har också modeller som är vida. Dock vet jag inte hur kvaliteten är... Ligger på ca 9500 :- i nypris, förhoppningsvis kanske det finns såna begagnade.
 

Liknande trådar

Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 422
Senast: caballus
·
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
1 921
Senast: Maoam
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
904
Utrustning Min älskade Wintec Cair börjar bli ordentligt sliten och det börjar bli dags att fundera över vem som ska få ta över efter denna...
Svar
2
· Visningar
738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp