iNHALE

Trådstartare
Söker tips på dressyrsadel till en relativt rak, ganska platt rygg med halvhög manke, ganska mycket rörelse i bogarna. Ryttarmässigt vill jag sitta som gjuten och "inmurad" i sadeln. Gärna omstoppningsbar och ändringsbar bom.

Hit me med tips och förslag. Gärna prisvärda men inte över 15' begagnat.

20220417_132818.jpg
 
Oj oj, det kan nog bli svårt :angel: Jag snackar av erfarenhet då hennes rygg är väldigt lik Donna's! Har haft ute sadelutprovare som typ "gav upp" då ingen sadel passade, fick då rekommenderat en utprovare från Amerigo (henne sadelutprovaren va super snäll och duktig, men bara att hennes rygg va mycket svårare än dom trodde).

Tipset jag fick är en Amerigo Pasubio (Dj, Vega och Alto låg sådär på min, vilket är dom jag blev tipsat om). Så nu väntar jag på Pasubion från Fabrik så vi kan prova den.

Annars ErgoX2 sadlar (men har dragit åt mig öronen lite med dom, då jag tyvärr har folk nära mig som provat ut sadlen, låg perfekt- hästen super nöjd och sen när sadeln kommer från fabrik är den sned, vilket även blev bekräftat av en annan sadelmakare, jag våger inte chansa med att vänta 10+veckor på en sadel, som även kostar en del och då kanske få en sned sadel)....

Sista sadeln jag fick tipsat om är Prestige D2 men denna är inte provat.

(alla dessa är dock halvdyra)
 
Skulle tro att min ena har lite liknande rygg, mer takformad dock, till henne har jag en Frank Baines Omni. Hon har tydlig manke men inget extremt, rak rygg, bred mankbas enligt sadelutprovaren. Har för mig att den är omstoppningsbar (ull), vet ej om bommen är ändringsbar. Min kostade under 10 000kr som begagnad i bra skick.
 
Söker tips på dressyrsadel till en relativt rak, ganska platt rygg med halvhög manke, ganska mycket rörelse i bogarna. Ryttarmässigt vill jag sitta som gjuten och "inmurad" i sadeln. Gärna omstoppningsbar och ändringsbar bom.

Hit me med tips och förslag. Gärna prisvärda men inte över 15' begagnat.

Visa bifogad fil 90563
Ngn prestige kanske? Eller Amerigo?
Priset känns dock lite svårt, men borde ju vara görligt med en äldre kvalitetssadel. Min uppfattning är annars att billigare sadlar generellt är lite sämre på att ge ryttaren bra stöd, tänkte på det där med att du vill sitta "inmurad".
 
Ngn prestige kanske? Eller Amerigo?
Priset känns dock lite svårt, men borde ju vara görligt med en äldre kvalitetssadel. Min uppfattning är annars att billigare sadlar generellt är lite sämre på att ge ryttaren bra stöd, tänkte på det där med att du vill sitta "inmurad".
Ja det är svårt. Prio är såklart att den ligger bra på hästen sen får man se hur mycket stöd som går att få. Är man piskade så får man kanske tänja lite på budgeten i värsta fall.
 
Ja det är svårt. Prio är såklart att den ligger bra på hästen sen får man se hur mycket stöd som går att få. Är man piskade så får man kanske tänja lite på budgeten i värsta fall.
Inte säkert att du och jag har samma uppfattning om vilka sadlar som är sköna och ger bra stöd, hoppas du hittar något bra!

Frank Baines som nämndes kan nog vara ett bra märke att titta på, de har väl sadlar i lite olika prisklasser tror jag.
 
Jo bomvidden är ändringsbar. Men nej går inte att stopp om, då får man byta paneler istället vilket kanske är lite onödigt dyrt…
På fabrik bara väl? Man kan ju inte "värma om" en equipe.
Jag antog att ts ville ha en sadel som tex en sadelmakare kan justera vidd och stoppning på.
 
På fabrik bara väl? Man kan ju inte "värma om" en equipe.
Jag antog att ts ville ha en sadel som tex en sadelmakare kan justera vidd och stoppning på.
Tror de byter bommen…? Osäker på om det görs i Halmstad eller om den måste skickas till fabrik. Även det onödigt dyrt…
 
Det idealiska är ju en sadel som man kan anpassa efter hästen när den ändrar sig, stoppa om, värma om osv istället för att behöva sälja så fort hästen ändrar form lite. Har funderat lite på de stabilare varianterna av bomlöst också men det brukar inte vara så mycket stöd på dem, tänker tex star-trekk, masterback och allt vad de heter.
 
Tror de byter bommen…? Osäker på om det görs i Halmstad eller om den måste skickas till fabrik. Även det onödigt dyrt…
Ja precis, tror inte det var det ts var ute efter. Annars håller jag med om att equipe vore bra, dock nog svårt att hitta en så billig?
 
Det idealiska är ju en sadel som man kan anpassa efter hästen när den ändrar sig, stoppa om, värma om osv istället för att behöva sälja så fort hästen ändrar form lite. Har funderat lite på de stabilare varianterna av bomlöst också men det brukar inte vara så mycket stöd på dem, tänker tex star-trekk, masterback och allt vad de heter.
Det är jättemånga som har sadlar med permanenta paneler och det funkar generellt bra. Ingen skulle köpa de sadlarna om man behövde sälja såfort hästen går upp eller ner i vikt lite tex :)
Men det bygger kanske på att man är ok med att passa in med padd och på så sätt kunna göra finjusteringar den vägen vid behov.
 
Ja precis, tror inte det var det ts var ute efter. Annars håller jag med om att equipe vore bra, dock nog svårt att hitta en så billig?
Precis, att byta bom helt, byta bossor osv känner jag är en onödig utgift om det finns andra alternativ. Självklart ska sadeln ligga bra på hästen men eftersom jag bara är en hobbyryttare känns det inte aktuellt att lägga så stora pengar, då väljer jag hellre en annan sadel.
 
Det är jättemånga som har sadlar med permanenta paneler och det funkar generellt bra. Ingen skulle köpa de sadlarna om man behövde sälja såfort hästen går upp eller ner i vikt lite tex :)
Men det bygger kanske på att man är ok med att passa in med padd och på så sätt kunna göra finjusteringar den vägen vid behov.
Nä så är det ju, överdrev lite för att förtydliga min poäng. Så länge hästen trivs med sadeln så har jag inga problem med att använda pad under.
 
Det idealiska är ju en sadel som man kan anpassa efter hästen när den ändrar sig, stoppa om, värma om osv istället för att behöva sälja så fort hästen ändrar form lite. Har funderat lite på de stabilare varianterna av bomlöst också men det brukar inte vara så mycket stöd på dem, tänker tex star-trekk, masterback och allt vad de heter.
Tror inte man ska räkna med det. Ofta tycker jag passformen ändras på fler sätt än det man tänkt, vid förändringar på olika ställen.
 

Liknande trådar

Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
690
Senast: Jeps
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 228
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
873
Senast: caballus
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 984
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp