Sadeltips!

B

Bessie

Jag letar efter en sadel till min 10-åriga fullblodsvallack. Han har typisk fullblodskropp, smal rygg och med en väldigt hög manke. Känslig rygg, funderar på en Wintec men har någon här några tips och råd att ge mig?

*cia*
 
Jag har också ett fullblod :love:, men Wintecsadlarna passar inte honom alls. Dock är han av något grövre modell - dock med mycket o låång manke. Har provat med flera olika koppjärn o antingen blev sadeln för vid o la sig på manken eller med ett smalare järn började sadeln snurra o rugga pälsen samtidigt som den klämde på manken. (både uppifrån o särskilt på sidorna) :( . Dock betyder ju inte detta att de inte passar just din häst.

Jag har idag hittat en sadel av udda märke (Höpfner) som ligger bra. Det är normal bom (92 grader), men den är gjord/stoppad så att manken får plats o har en bred kanal för ryggraden.

Har provat alla möjliga sadlar på honom, men ingen har passat så bra som denna. Han hade en stübbensadel där jag köpte honom, många säger att de passar bra på fullblod så du kanske ska börja med att prova en sådan o se om det fungerar.

:idea: Gör en mankmall så ser du lättare hur sadeln ska vara uppbyggd för att manken ska få plats.
Det finns beskrivet på flera hemsidor hur man går tillväga.
Vill du ha tips på några så skicka ett PM

Ta gärna hjälp av någon auktoriserad sadelutprovare!
 
Har stubben nu som jag tycker ligger relativt bra men jag behöver köpa en ny då min är så sliten. fast jag vill inte lägga ut för mkt pengar men å köpa en begagnad känns oxå svårt.. om man inte får prova sadeln innan.
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
900
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
664
Senast: Karoliten
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 071
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp