Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Sadeltips!

B

Bessie

Jag letar efter en sadel till min 10-åriga fullblodsvallack. Han har typisk fullblodskropp, smal rygg och med en väldigt hög manke. Känslig rygg, funderar på en Wintec men har någon här några tips och råd att ge mig?

*cia*

Jag har också ett fullblod :love:, men Wintecsadlarna passar inte honom alls. Dock är han av något grövre modell - dock med mycket o låång manke. Har provat med flera olika koppjärn o antingen blev sadeln för vid o la sig på manken eller med ett smalare järn började sadeln snurra o rugga pälsen samtidigt som den klämde på manken. (både uppifrån o särskilt på sidorna) :( . Dock betyder ju inte detta att de inte passar just din häst.

Jag har idag hittat en sadel av udda märke (Höpfner) som ligger bra. Det är normal bom (92 grader), men den är gjord/stoppad så att manken får plats o har en bred kanal för ryggraden.

Har provat alla möjliga sadlar på honom, men ingen har passat så bra som denna. Han hade en stübbensadel där jag köpte honom, många säger att de passar bra på fullblod så du kanske ska börja med att prova en sådan o se om det fungerar.

:idea: Gör en mankmall så ser du lättare hur sadeln ska vara uppbyggd för att manken ska få plats.
Det finns beskrivet på flera hemsidor hur man går tillväga.
Vill du ha tips på några så skicka ett PM

Ta gärna hjälp av någon auktoriserad sadelutprovare!

B

Bessie

Har stubben nu som jag tycker ligger relativt bra men jag behöver köpa en ny då min är så sliten. fast jag vill inte lägga ut för mkt pengar men å köpa en begagnad känns oxå svårt.. om man inte får prova sadeln innan.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6453 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
16
· Visningar
1 209
Utrustning Hej! Min häst har ganska rak rygg, väldigt hög manke, dåligt med ryggmuskler och ganska stora rörelser. Det har skapat problem då jag...
Svar
10
· Visningar
569
Utrustning Hej! Jag är helt fast i djungeln av sadlar och behöver lite hjälp. Vår lilla b-ponny har svängd rygg och mycket manke, något som jag...
Svar
1
· Visningar
405
Ridning Hejsan. Hade behövt tips och råd angående ett ev hästköp. Letar ny häst och har varit och kollat på en 6 årig häst med lång rygg =svag...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
3 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar