Sadeltips!

T

Tufsen

Nu har jag gett upp tanken på att göra om min underbara Isabell sadel. Ska sälja den, letar därför efter något annat och jag måste tyvärr antagligen lämna mina älskade syntetsadlar för läder istället. Vill inte detta, men vad gör man?

Ja tänkte lägga in bilder på hästen för att ni som är superduktiga på sadlar ska kunna ge mig tänkbara alternativ. Jag vet att det inte är lätt utan att se hästen i verkligheten, men ändå. Det verkar ju inte finnas någon duktig sadelutprovare i närheten av mig och jag har inte möjlighet att åka 20 mil med hästen av flera olika anledningar.

Hästen har en väldigt rak rygg med hög, lång och bred manke. Det spelar ingen roll om det är en allround eller dressyrsadel. Jag har ingen stor plånbok så om jag får båda mina sadlar sålda kan jag köpa en för MAX 10 500 kr. Griffin sadlarna var bra i rakheten på bommen, men han kan inte ha normalbom i dem, Wintec sadlarna är för svängda, även Isabellen. Det röda järnet är dock bra i vidd. Zaldi Royal är för svängda, men bomvidd 31 är ganska bra där. De nya Griffinsadlarna är för svängda. Ryggen är ganska rund efter manken, men mer takformad lite längre bak mot virveln. De sadlar jag nämde är de jag provat efter att han växt ur sin gamla Griffin. Fick flera tips att Isabellen kunde passa eftersom den skulle vara ganska rak i bommen, men det går inte med det vida järnet,blir för svängd då...

Bilder kommer men om någon törs ge ngt litet tips redan nu blir jag glad. Eftersom det finns mer att välja på i läder är det ju bara att ta hem och prova flera olika. Har en väldig sadelnoja, läst allt jag kommit över om detta, så jag kanske aldrig blir nöjd...

Ska tillägga att hans kroppsform och steg gärna gör att sadeln vill åka fram lite mot skulderbladet. Isabellen gjorde inte det...
 
Sv: Sadeltips!

Nej, det gör det inte. Det är inte bara böjningen på bommen som ska passa, utan det är mycket mer.
Vill du veta om den passar så är det bara att prova.
 

Liknande trådar

Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
683
Senast: Sebastian
·
Utrustning Har kikat lite smått på sadlar till vår foderponny. Hon är ett russ av större modell, fortfarande ganska omusklad. Sonen har ridit med...
Svar
1
· Visningar
422
Senast: Idacent0207
·
Utrustning Vad finns det för sadlar till en häst med avsaknad av manke? Finns det? Han är inte inriden än, men vill ju ha en sadel som passar...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: animalasia
·
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
873
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp