Sadeltråd

Boj

Trådstartare
Pga alla trådar om sadlar som nu börjar översvämma forumet, startar jag denna tråd. Här kan man diskutera sadlar, och trådar som startas utöver denna kommer antingen att låsas eller flyttas hit in till denna tråd.

Boj/moderator.
 
Sv: Sadeltråd

okej då börjar jag, vi kan ju fortsätta disskutionen om Soft saddles Dressyr(som den hette innan).....
 
Sv: Sadeltråd

okej då börjar jag, vi kan ju fortsätta disskutionen om Soft saddles Dressyr(som den hette innan).....

Att diskutera sadelns skick, funktion, detaljer, kvalitet etc är ok. När det gäller leverantörsfrågor föreslår jag att man reder ut dem med aktuell part, och INTE här på Bukefalos.

Boj/moderator
 
Sv: Sadeltråd

Pga alla trådar om sadlar som nu börjar översvämma forumet, startar jag denna tråd. Här kan man diskutera sadlar, och trådar som startas utöver denna kommer antingen att låsas eller flyttas hit in till denna tråd.

Boj/moderator.

Hvorfor kan vi ikka ha mange tråder?:confused:

Kan du ikke bare lage en under kategori som heter utstyr f.eks? og legge alle trådene der:idea:? Nå blir jo alle blandet sammen og helt håpløst og svare på!:eek:
 
Sv: Sadeltråd

Inget illa om ditt förslag Boj men det känns ganska enformigt och tråkigt om jag ska vara helt ärlig. Måste de andra forumet också göra på liknande sätt? Finns ju exempelvis mängder med sadeltrådar på dressyr, ridning, hopp osv.
 
Sv: Sadeltråd

Det är upp till var och an av oss moderatorer, personligen ser jag samma svar i flera trådar. Dessutom tenderar en och annan tråd att spåra ur, därför väljer jag nu samma tråd för samma fråga.
Valet kan ligga mellan denna tråd, eller sadeltråd under utrustning.

Boj/moderator
 
Sv: Sadeltråd

Nu börjar vi om igen, detta är en sadeltråd som jag skrev ovan. Här diskuteras sadlar och INGET ANNAT.
Vill man ha en egen tråd, vänder man sig till utrustning, att ha islandshäst är ingen utrustningstråd men vi har gjort undantag tidigare. Jag kommer inte att göra det längre, och nu finns denna sadeltråd där sadel kan diskuteras. Allt annat ovidkommande i denna tråd kommer att plockas bort.

Boj/moderator
 
Sv: Sadeltråd

Nu börjar vi om igen, detta är en sadeltråd som jag skrev ovan. Här diskuteras sadlar och INGET ANNAT.
Vill man ha en egen tråd, vänder man sig till utrustning, att ha islandshäst är ingen utrustningstråd men vi har gjort undantag tidigare. Jag kommer inte att göra det längre, och nu finns denna sadeltråd där sadel kan diskuteras. Allt annat ovidkommande i denna tråd kommer att plockas bort.

Boj/moderator

Ok, men kan du ikke legge inn de gamle trådene her da, og bruke dette som en underkategori??:idea:
 
Sv: Sadeltråd

Jag är inne på att köpa en bomlös som komplement till min bomsadel. Nästa vecka ska jag iväg och kolla på Supreme T hos softsaddles. Vill gärna ha så mycket info som möjligt om sadeln, men framförallt: ligger den stilla på en lite rund häst med i princip ingen manke? Ska man ha en sådandär formad padd under som lyfter upp den fram?

Har också funderat på en barefoot Cheyenne. HAr testat den en gång (bara en kort stund) och gilla den verkligen. Men tycker den är lite väl lång till min lille pålle. Dessutom har den väl stängda stiglädersfästen? Det är ju inte så säkert om man åker av.

All info om dessa sadlar är välkommet!
 
Skön sadel som passar grov isis?

:confused:
Vad har ni för sadlar till era isisar?
Vad är bra/dåligt med er sadel?
Vilken sadeldjungel det är därute!!
Jag vill gärna ha tips och råd om bra sadel till grov islänning!
Tack på förhand!
 
Sv: Sadeltråd

Jag menar; i vilken tycker du att du sitter bäst (=i mest rätt ställning + skönast)? Har hört att många efter ett tag tycker att dom sitter för "högt" i Top Reiter...
 
Sv: Sadeltråd

Hoppar in i Top reiterdiskussionen

Är det nån som vet om man siiter lika "högt upp" (eller som det känns i alla fall) i Top Reiter JR som i Top Reiter Z?
 
Sv: Sadeltråd

Känslan av att sitta nära hästen är mycket större i Z-sadeln än JR, nu älskar jag min JR men man sitter högre upp, lite mer ovanför hästen än med z -sadeln.
 
Sv: Sadeltråd

Jag har en ST Gaiter som både jag och hästen älskar. Det enda dåliga med den är att min återförsäljare har gått upp i rök och jag är i stort behov av ett vidare "järn" till min häst. Så just nu hänger den bara och samlar damm...:(
 
Sv: Sadeltråd

Jättesvårt att säga, då det beror på sadelmärke och modell.

Globus tex har 34 som "normal".
Hur många grader det är vet jag inte.

Men vad menar du med tum?
menar du sätesstorleken?

Sätesstorleken verkar överlägset vanligast vara 17,5".

Vilket är synd för en kortis som mig! :o
 
Sv: Sadeltråd

Hoppar in i Top reiterdiskussionen

Är det nån som vet om man siiter lika "högt upp" (eller som det känns i alla fall) i Top Reiter JR som i Top Reiter Z?


Man sitter definitivt högre upp i JR än i Z.
Jag tror att Z är den av topreiters sadlar som man hamnar närmast hästen i, och eftersom den har enkelkåpa så blir skänklarna aningen tydligare i den.

Jag tyckte att det kändes som man satt i en sån där elefantfåtölj då jag provade JR. Så känns inte Z.
(Nog för att den känns halvhög den med, men långt ifrån lika mkt)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: sjoberga
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 896
Senast: Fibusen
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 090
Senast: ameo
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 041
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp