Sadeltvång & allmänt obehag

Re: Sadeltvång & allmänt obehag

Min häst har sadelgjordstvång. Hon har lagt sig ner 2 gånger med sadeln nu. Första gången var när jag precis hade fått hem henne och andra gången var bara några veckor sedan.
Det jag gör för att förhindra krampet är:

Spänner FÖRSIKTIGT! Spänner bara gjorden på första hålet i boxen så att den hänger lös och går sedan ut och spänner, ex. spänner upp ett hål, går ett tag, spänner ett till etc.

Har en sadelgjord som hon gillar. dvs en textilgjord med resår i båda ändarna. hade en jätte bred lädergjord förut men den gillade hon inte alls, den låste bara bogarna på henne.

Passande sadel, är jätteviktigt. Sen jag fick min nya förra vinten, så har det blivit mkt lättare att sadla. Dock är den inte tillräckligt bred nu och det märks. Hon gillar den inte lika mkt längre.

Gör maglyft, ibland före sadeln ska på, ibland bara på måfå. Finns att läsa om i boken Ttocuh och Tteam.

Låsta bogar kan också vara ett problem relaterat till sadeltvånget. Min häst har haft låsning pga. av diverse saker och när dom släppte så vart det även lättare att spänna gjorden.
Idag är det nästan symptonfritt :)
Och ja, min häst reagrerar likadant på tömkörningsgjorden, dock inte på täckesgjorden, men den spänner jag aldrig spec. hårt heller.
 
Re: Sadeltvång & allmänt obehag

Som många beskrev känns det bättre för hästarna om de skrittas mellan åtspänningarna av gjorden.

Min har jag aldrig behövt skritta för hand, eftersom hon själv står still tills man spännt hålet och gett klartecken sen börjar hon trampa runt i boxen något varv och sen är det ok från hennes sida.
Har jag henne uppbunden så börjar hon pendla fram och tillbaks så långt grimskaftet räcker, antar att det på något vis känns bättre för dem om de får rätta till gjorden och sadelläget genom att röra sig eller något sådant.
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 456
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
659
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 625
Senast: Hoarfrost
·
Kultur Miraklet i Gullspång finns på svtplay. Ni som har sett den, vad tycker ni? Har ni några teorier? :nailbiting: Vad är er teori om...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 502
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp