Sadeltvång & allmänt obehag

B

**BORTTAGEN**

Sadeltvång & allmänt obehag

Jag undrar lite över sadeltvång. Finns det någon som har ett eller flera bra tips vad man kan göra för att underlätta för en häst som får detta obehag?
 
Re: Sadeltvång & allmänt obehag

Jag har en häst med avancerat sadeltvång. När dte var som värst flippade han ur totalt och exploderade när han fick sadel på sig.

Idag har vi det under kontroll.

Men jag ser till att lägga varm sadel/vojlock på varm rygg (så de slipepr spänna sig för de får en kall sadel/vojlock), att ha sadelgjord med resår i BÅDA ändarna. Att spänna ett hål - gå några steg med hästen - spänna ett hål till - gå mer osv tills gjorden är spänd. Och låt bli att spänna så hårt, de flesta spänner sadelgjorden för kung och fosterland.

Jag skrittar dessutom fram avsuttet.

Och så väl anpassad sadel, lugn och konsekvens och inget tvång. Hästen står lös när jag sadlar, flyttar han undan när jag ska lägga på sadeln så följer jag lugnt efter och kliar honom tills han stannat och då lägger jag på sadeln.

idag är det som sagt nästan symptomfritt med valackens sadeltvång, bara man vet hur man ska göra. Skulle någonf rämmande sadla honom skulle han explodera.

När det var som värst hade jag fårskinnsvojlock och fårskinnstunnel på sadelgjorden och det hjälpte. Se till att sadeln är tillräckligt vid för att få plats med fårskinnet under bara, annars blir det bara mer obehag.

Och sträck ut frambenen när du spänt gjorden.
 
Re: Sadeltvång & allmänt obehag

Min dam, kan INTE stå uppbunden på stallgången om man drar sadelgjorden. Jag lägge på sadel, drar åt ETT hål om det går... och tränsar, sedan leder jag in henne i boxen så hon kan stå någorlunda lös. Jag försöker hålla ytterst i tygeländen och drar sakta gjorden. Hon trampar runt, så jag måste hålla tår o fötter i styr. Sista hålet sparar jag alltid till när jag tar ut henne på gården för uppsittning.

Om jag mot förmodan skulle försöka dra gjorden i stallgången, viker sig benen på henne. Hon får helt enkelt panik. I förra stallet, fastnade hon faktiskt i gången när jag lämnade henne tio sekunder o hämtade träns... ALDRIG mer säger jag bara.

Jag har dressyrsadel med långa stroppar och har haft vanlig bucasgjord. Det har funkat bra. Men nu har jag köpt en gjord via annons på bukefalos, som vi ÄLSKAR!!! Cliff Barnsby "Bonfire" självreglerande spännen. Den är kanon och mild vid dragning av gjorden.
bounce.gif
När jag hade Timas gamla höökssadel, som jag fick med när jag köpte henne, så köpte jag en textilgjord med resår i ena änden. Den fungerade hjälpligt. Men så bra som vi har med den här sadeln har vi aldrig haft.
 
Senast ändrad av en moderator:
Re: Sadeltvång & allmänt obehag

Min häst säger eller gör inte så mycket när jag lägger på sadeln och spänner den något hål. (Jag spänner aldrig allting på en gång). Han brukar stå helt still, möjligen ser jag att han spänner sig. Sedan när jag ska flytta honom kan det hända att han ramlar ihop. Sadelgjorden kan hänga löst - ändå kan det bli så??!! Jag har haft sadelanpassning till honom och sadeln ska passa bra på honom. Att det kan vara lite psykiskt har jag förstått men så här pass?! När jag sitter upp går han konstigt(korta steg) några steg sedan verkar allt vara bra.
unsure.png
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Re: Sadeltvång & allmänt obehag

Jo, jag har det likadant faktiskt ibland. Benen kan vika sig på henne utan att jag drar åt. Det är precis som att det är ngt psykologiskt hos henne, att "snart kommer hon dra åt och då kvävs jag"... Då kan det räcka att jag harklar mig och puttar till henne, så kan jag dra åt ett hål som sagt, innan jag tar henne till boxen.
 
Re: Sadeltvång & allmänt obehag

Jag ska pröva att skritta fram avsuttet. Det kan vara en bra idé. Jag har märkt att han går lite konstigt i början, precis när jag suttit upp.

Min häst exploderar inte eller gör något annat för den delen heller. Han står helt still och är så duktig så. Jag kan se att han spänner sig lite och jag försöker lugna honom och klappa om honom innan jag lägger runt sadelgjorden och sätter fast den med ett hål. Aldrig mer på en gång. Sedan spänner jag i omgångar så att det ska bli mindre obehag. Det händer att han ramlar ihop när jag ber honom gå framåt fast sadelgjorden sitter löst.

Tack för ditt tips med framskrittningen. Det ska jag pröva!
 
Re: Sadeltvång & allmänt obehag

Ramlat ihop har min aldrig gjort dock, utan han får (fick) PANIK.

Attd e ramlar ihop KAN bero på att man kommit åt den ytliga nerv som löper precis där sadelgjorden går, då kan benen vika sig på dem. Har det hänt ett par ggr kan det bli som ingela säger att det blir psykologiskt. Sen finns det hästar som lägger sig medvetet för att komma undan med.

Har du resår i båda ändarna i sadelgjorden? Det brukar kunan göra stor skillnad. Förutom det du redan gör med att spänna hål för hål dock.

Du får gärna rapportera om skritta fram avsuttet fungerade!
 
Re: Sadeltvång & allmänt obehag

Jag gör som Alexandra W gör med sin
smile.png

funkar jättebra.
mvh/Arabizar
 
Senast ändrad av en moderator:
Re: Sadeltvång & allmänt obehag

Sadlar alltid i boxen.
Min häst har inte så pass avancerat sadeltvång att benen viker sig under henne men om man spänner gjorden för snabbt så exploderar hon, om man istället spänner fast sadeln ett hål och sen låter henne trampa runt i boxen känns det mer ok, och spänner ett hål i taget tills det går att sitta upp och sen spänner resten efter framskrittningen.
 
Re: Sadeltvång & allmänt obehag

Blir det samma sak när ni spänner en tömkörningsgjord, vanlig täckesgjord etc? Dvs tecken på sadeltvång?
 
Re: Sadeltvång & allmänt obehag

Ja, han verkar känna sig olustig när jag spänner tömkörningsgjorden också, men det har aldrig hänt att benen har vikit sig då. Jag använder bara kryssgjordar på täckena så jag vet inte när det gäller den saken.
 
Re: Sadeltvång & allmänt obehag

AHA, ett problem är nog att han står helt still efter jag har satt sadeln på honom, tills jag ber honom att gå framåt när det är dags att gå ut. Jag har nämligen prövat att sadla i boxen, där han är lös och KAN röra sig, men det gör han inte. m a o kanske jag ska knalla runt med honom lite själv i boxen. Det är precis som om han spänner sig så mycket att han fryser fast.
 
Tömkörningsgjord och resårtäckesgjord

Tima reagerar starkt även när jag drar åt tömkörningsgjord och resårtäckesgjorden, japp...
 
Re: Sadeltvång & allmänt obehag

Det låter precis som det min häst gjorde ett par gånger, benen vek sig också när man dragit åt lite. Men det har bara hänt 2-3 ggr och aldrig sen jag bytte sadel. Hon "sjönk ihop" något när man satt upp också och gick konstigt de första stegen. När jag lade på den nya sadeln satte jag mig upp nästan lite överdrivet och sjönk ner i sadeln men hon gjorde inte så mer. Har aldrig gjort det igen. Sadelgjorden tycker hon inte om när man drar, men det är bara att hon ser sur ut, ingen panik eller ihopsjunkning.

Min teori är att kanalen mellan bossorna var för smal på ett ställe så att när jag satt upp så klämde det eller något. För den nya sadeln är lite annorlunda och nu är problemet borta. Att hon "föll ihop" löste jag genom att när det verkade vara på G så spände jag bara lite löst och sedan ledde jag henne ett varv på stallplanen innan jag drog åt mer. Men med henne var det så att om man smygdrog så hon inte märkte det så fick hon mer tvång när hon plötsligt upptäckte det än om man drog åt lite rejält på en gång. (Alltså 2 hål direkt)
 
Har inte spelat ngn roll beträffande sadel

Jag fick med en gammal höökssadel när jag köpte henne, benen vek sig.

Jag köpte en griffin syntet, som jag rider med fortfarande, benen har vikit sig.

Kompisen har provat sin hoppsadel ett par ggr. benne har vikit sig

Och som sagt, benen viker sig även om man har tömkörningsgjord, eller resårtäckesgjord. Så för Tima stämmer det INTE. *S*
 
Re: Sadeltvång & allmänt obehag

Täckesgjordar spänner jag ju aldrig direkt hårt, har kryssgjordar på alal täcken med fast gjordar, och de reagerar han inte alls på, men de går ju inte åt kring magen.

Resårgjorden reagerar han inte på, men den är ju också ganska lös.

Tömkörningsgjorden och selgjorden reagerar han lika starkt på som för sadel. Så det är solklart sadeltvång i hans fall.

DÄREMOT, när jag t ex masserar kan jag trycka HÅRT hela vägen där sadelgjorden går, så det är nog inte nerv i kläm eller så, utan att det är otäckt när det spänner "runt"
 
Re: Sadeltvång & allmänt obehag

Min häst får också panik och benen viker sig, framför allt om jag inte ridit dagen innan = han inte haft sadeln på sig på ett par dagar. Detta händer ffa när han står uppbunden i stallgången. Har nu börjat sadla i boxen så att han kan röra sig, men märker jag att han börjar sätta under baken så struntar jag i att spänna sadelgjorden alls och tar helt enkelt ut honom på stallplan. Där kan jag spänna sadelgjorden utan att det händer nåt. Nu spänner jag aldrig sadelgjorden "fullt" utan har den så löst att jag lätt får genom handen mellan gjord och mage. Sén får man vara försiktig när man sitter upp
biggrin.png
. Jag spänner inte sadelgjorden mer utan rider med den så löst.

Hälsningar Camilla
 
Senast ändrad av en moderator:
Re: Sadeltvång & allmänt obehag

Många bra tips. Kan bara hålla med de andra egentligen.
Jag lägger på sadeln, drar ett hål. Sätter på benskydd, tränsar och spänner ett hål till. Går ut, drar ett hål till och stretchar frambenen framåt så sadelgjorden ligger rätt. Går fram till uppsittningsrampen, tar ner stigbyglarna och sitter upp och drar sedan sista hålet - om det behövs. Allt går numera mycket lugnt och stilla till, inget valsande runt och inga sura miner.
Diskuterade detta med att spänna sadelgjorden med en mycket kunnig person då jag tyckte pålle spände sej när jag drog åt. En del hästar gör "tvärt om" mot andra, dvs de blåser ut i stället för att blåsa upp sej. När jag började kolla min häst så kom jag på att det nog var fallet med honom. Så nu kör vi med ganska lös sadelgjord - med resår i båda ändarna.
 
Re: Sadeltvång & allmänt obehag

Jag har en sån som du, en som exploderar, och det har gjort hela inridningen till en cirkus. Trodde det värsta var över men idag, efter månader av lugn, flippade han återigen och jag var tvungen att gå ut och sadla. Suck!

Att sadla i boxen skulle jag aldrig göra med tanke på hur han beter sig.

Har beställt ny sadelgjorde med resår i båda sidorna (inte längst upp) och bredare under men den har inte kommit och sätter jag på fårskinnstunneln får jag inte runt gjorden alls.
 
Re: Sadeltvång & allmänt obehag

Min hena häst får panik och HYGGER, när man lägger på sadeln, släpper ner sadelgjorden och bara lägger sadelgjorden mot skinnet. Likadant med täcken, både när jag böjer mej ner för att ta x-gjordarna och när jag ska spänna framtill, eller behöver rätta till täcket om det kommit på sne´ ute i hagen. Men sen jag började med att lägga fårskinnspadden direkt på skinnet och ha fårskinn på sadelgjorden är det bättre. Men flera gånger per år får jag fula bett av hästen. Men jag kan inte bestraffa henne för det är faktiskt så att jag i viss mån är med skyldig till hennes fobi. Hon var ca 7 år när jag sålde henne till en tävlingsryttare som jag trodde var seriös. När hon 7 år senare kom tilbaka gick hon till anfall bara hon såg en sadel. Så nu är det bättre. Men jag fick medhennes sjukjournaler och där läste jag att hon många gånger trillat omkull och eventuellt blivit medvetslös vid sadlning!!
Hon som inte ens hade en tanke på att man kunde spänna emot när sadelgjorden drogs åt. Man kan bara gissa och förfasa sej över vad dom kan ha gjort med henne.
Men det har nu gått 7 år till och hon kan fortfarande inte förlika sej med sadel eller täcke. Men det konstiga är att när väl allt är på så spetsar hon öronen och är mild som en sommarvind.
Och det är inga problem med att röra henne någonstans på kroppen, så berörings öm är hon inte utan det måste vara psykologiskt.
Ett annat tips är att ge hästen lite hö på golvet medans man sadlar och gör iordning hästen. Det fungerar för det mesta med min. Och att hon är lös, förståss.
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 305
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
609
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 534
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
588
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp