Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

C

Cessan

Har läst här inne om "Eric le Tixerants gjord" - är den bra?

Har en unghäst som har sadeltvång (många i den stostammen som har). Inte jätte kraftigt - men ändå sadeltvång och om denna gjorden hjälper henne så köper jag gärna den :-)!

Känner dock att jag gärna vill höra lite andras åsikter innan så jag inte kastar 2000 kr i sjön så att säga.. Hur har den funkat på era hästar? Får man visa hästen/tävla med den - eller måste man vänja av hästen sen till en "vanlig" sadelgjord..

Försökte svara på en tidigare tråd om sadeltvång men verkade som ingen såg min fråga - så jag hoppas att det inte gör något att jag startar en ny tråd :crazy:..

Jätte tacksam för lite mer information om detta :-)!!!!
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Vi har en häst som hade sadeltvång med vanlig gjord. Vi bytte till ELT-gjorden och det blev en annan häst, numera visar hon aldrig några sadeltvångstendenser. Vi har både den korta och långa gjorden på henne beroende på hopp- eller dressyrsadel och jag kan helt konkret säga att för oss har den VERKLIGEN hjälpt (lyckades bryta benet riktigt pga. hennes sadeltvångssprång och då insåg vi att vi måste göra något!).

Numera använder jag ELT-gjord på samtliga mina hästar och de verkar trivas, det blir inte lika stumt att dra gjorden vilket många hästar (speciellt ston) ofta reagerar på. Dessutom håller den sadeln mer still om man har en häst som gärna puttar den fram eller bak.

Som du förstår har jag bara gott att säga om den, vet att det var någon tråd som menade på att den inte var bra på skavkänsliga hästar. Men vi har ett sto som har haft mycket bekymmer med skav av sadelgjord tidigare, men med ELT har hon inte haft några problem alls. :)

...och jaa, den är godkänd på tävling. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Tack så jätte mkt för ditt svar!

Det får nog bli en sån sadelgjord trots allt :laugh:!
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Jag köpte en sån gjord till min gamling när vi tyckte han rörde sig lite knipt. Med den här gjorden rör han sig bättre. Även alla andra jag haft den på, och det är många.
Dessutom har jag en unghäst som då han kom hade riktig sadeltvång. Nu är han snudd på symptomfri efter att ha haft ELT-gjorden.
En arab jag red blev också markant bättre i sin sadeltvång av gjorden!
Mina tränare och massor av deras elever har gjorden. Det verkar sprida sig. Så jag antar att folk är nöjda.

Jag kan ju givetvis inte säga att den skulle hjälpa dig och din häst. Men det har iaf varit bra på alla de jag testat den på. Och mina tränare är väldigt positivt inställda till den. Om inte annat så tycker jag det är en trevlig gjord till alla hästar, sadeltvång eller ej.
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Jag är på jakt efter en sån gjord till min pålle, är bara osäker på storleken?
Den jag har nu är 70 cm, men den spänns på nästan sista hålet nu när pållen börjar komma i bra trimm. Vet att man ska ta kortare, men hur mycket? Tar jag 65 cm så blir den väl antagligen att sitta som min nuvarane gjord...men 60 känns ju pyttekort! Det går ju an sålänge spännet på gjorden inte blir att sitta för långt ner och skava på armbågen...:confused: Eller också är det jag som har väldigt långa stroppar på dressyrsadel...
Är det någon som hänger med i mitt pladdrande?! ;)
Förslag någon! :bow:
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Jag hade en 70cm vanlig gjord, har nu en 55cm tixerantgjord. Har även en tixerantgjord på hoppsadeln, 120cm (hade 130 i vanlig gjord).
Vore jag dig skulle jag definitivt inte ha längre gjord än 60cm. :)
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Jag är på jakt efter en sån gjord till min pålle, är bara osäker på storleken?
Den jag har nu är 70 cm, men den spänns på nästan sista hålet nu när pållen börjar komma i bra trimm. Vet att man ska ta kortare, men hur mycket? Tar jag 65 cm så blir den väl antagligen att sitta som min nuvarane gjord...men 60 känns ju pyttekort! Det går ju an sålänge spännet på gjorden inte blir att sitta för långt ner och skava på armbågen...:confused: Eller också är det jag som har väldigt långa stroppar på dressyrsadel...
Är det någon som hänger med i mitt pladdrande?! ;)
Förslag någon! :bow:

Jag har samma längd som vanligt! Den är väldigt elastisk så man får se upp så att man inte drar för mycket, det behövs inte. Kanske därför en del har kortare? :confused: Grejen är ju bla att den inte behöver dras så hårt.

Min har inte sadeltv¨ång men surar över allt som dras åt runt kroppen så skillnaden är att öronen är bak när man ska spänna men när den är på drar hästern en djup suck och slappnar av till skillnad mot den gamla (som var mycket mjukt läder, ergonomisk och bekväm på alla sätt.)
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Jag är på jakt efter en sån gjord till min pålle, är bara osäker på storleken?
Den jag har nu är 70 cm, men den spänns på nästan sista hålet nu när pållen börjar komma i bra trimm. Vet att man ska ta kortare, men hur mycket? Tar jag 65 cm så blir den väl antagligen att sitta som min nuvarane gjord...men 60 känns ju pyttekort! Det går ju an sålänge spännet på gjorden inte blir att sitta för långt ner och skava på armbågen...:confused: Eller också är det jag som har väldigt långa stroppar på dressyrsadel...
Är det någon som hänger med i mitt pladdrande?! ;)
Förslag någon! :bow:

Om 70 är för lång även i din gamla så ta 65.
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Aha, jag trodde att man per automatik va tvungen att dra dessa hårdare för att dom ska sitta kvar?! Fast de verkar ju lite skummt...
Som sagt 70 gjorden är redan på snudd för lång så har tänkt att köpa 65 oavsett vilken de blir. Tanken är att hästen ska gå ner ytterligare lite till, då han har varit alldeles för tjock ;) Sen vet jag inte hur mycket mer det kommer påverka "fettet" vid sadelgjorden, är mest lite förmycke gräsmage längrebak haha! Skulle ju kunna ta 60 cm för att vara säker men är då rädd att "gjordspännena" hamnar för nära armbåge...:confused:
Tack för era svar! :bow:

Ska även tillägas att jag vill ha gjorden pågrund av att sadeln åker fram, ej pga sadelgjordstvång!
Alltså sadeln är utprovad och ligger kanon, men sadel- och gjordläget är inte kompatibla tyvärr. Så när jag drar gjorden följer sadeln med, inte mycket men det stör! Har även provat svängda gjordar och det funkar bättre en raka, men det blir ändå att trycka mer i framkant på gjorden, alltså inte ett jämt tryck över hela!
Tror ni att en sån här gjord skulle lösa problemet!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

också lite nyfiken på gjorden. Min häst har sadeltvång. Dock har han blivit MKT bättre sedan han fick ordo equster gjord med magplatta som fördelar trycket bättre. Det börjar så smått gå att använda vanliga dressyrgjordar nu men det känns onödigt att göra det då han mår så mkt bättre med gjordar som fördelar trycket bättre. Han har 65 cm på sin vanliga dressyrgjord, vad rekomenderas då i ELT gjorden? Han är en rörlig häst och svingar ryggen mkt så sadlarna kan åka både på snedden eller framåt om det vill sig, så hur är ELT gjorden med detta med tanke på all resår? Med Ordon så håller den sadlarna hyfsat bra på plats.

Jag är nöjd med ordon men finns det ännu bättre alternativ så provar jag gärna! :) Kan ni inte visa bilder på era gjordar på häst?
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Jag köpte en ELT gjord nu när min gamla gjord gick sönder.
Har endast ridit med den 2 ggr då hästen tappade en sko i lördags.
Han verkar avslappnad med gjorden. Även om den inte verkar sitta hårt så ligger min bomlösa sadeln still. Nu är min pålle konvalescent men jag gjorde en galoppfattning på ett gärde och det kändes hyfsat stabilt.
Jag hade 50 gjord innan och har nu 45 cm. 50 hade ev varit för lång.
Kolla runt på nätet innan du köper. Jag såg att det skilde 200 kr i pris mellan 2 butiker.
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Jag har en ELT gjord till min knassiga valack.
Han har alltid sparkat efter hinderna. Har haft endel annorlunda sadeltvångs betéende osv. Fick tipset om ELT gjorden,hästen har inte sparkat en ända gång efter ett hinder sen dess. Sadeltvångs betendet är helt bortblåst :)
det ända jag såg som jobbigt i början var att hur mycket man än spännde så känndes det fortfarande löst. Men det är en vanesak :)
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Funderar på o beställa en gjord nu..men som sagt, osäker på storleken.
Har 65 cm på sin lädergjord. (70 är alldeles för långa)
Vad är bäst, 55 eller 60 i denna gjord?
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

*kl*
Har bestämt mig för att köpa en till min häst, och är liksom ovanstående osäker på storlek- Då jag inte har någon sadelgjord alls nu lånar jag en kompis Globus svängda gjord i storlek 75 - den spänns på sista hålet på varje sida, så borde jag ta 65 då?
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

rekommendationen är att man har 10cm kortare än i en vanlig oelastisk gjord, dvs:
60cm på standardgjord = 50cm på ELT-gjord
65cm på standardgjord = 55cm på ELT-gjord
osv
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Fast det där skiljer sig från butik till butik vad man rekommenderar. Jag har samma strl som på min förra gjord. Och trots att min strax borde vara 3 år och har använts snudd på dagligen på minst två hästar (upp till 5 st) så har den inte töjt sig.

Den butik jag köpte den av hade hört att man skulle ha -5 cm på den. Jag hade också hört det. Men ägarinnan dubbelkollade genom att ringa till tillverkaren i Frankrike. De rekommenderade då samma storlek som i vanlig gjord.

Köper jag en ny framöver(har en större häst med nu) så köper jag samma eller max 5 cm mindre, absolut inte 10 cm. För att gjorden ska stretcha sig 10 cm får man ju dra satan.
Samtliga jag känner som har den(och det är många iom att mina tränare rek den) har max -5 cm.
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Men, nu blev jag ju osäker om storleken :o Så fort jag bestämt storlek så beställer jag dock ;) min ordo gjord har elastiska ändar på bägge sidor av kraftigt resår. inte superelastisk dock. Storlek 65 som sagt.

2_164351655.jpg


3_164351669.jpg
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Hade en lädergjord innan jag köpte ELT, den var 60 cm. Hittade en begagnad ELT som var 65 cm, och även den passar utmärkt och har inte töjt sig ett dugg, trots drygt ett års flitigt användande. Du kan köpa storlek 65, den passar helt säkert.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Ta 5 cm mindre. Min häst har 65 cm på alla sina andra gjordar, med och utan resår (har väldigt många...). ELT gjorden har han 60 cm, och då har jag bara två hål kvar när den är färdigspänd efter framridning. Tycker inte den har töjt sig.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
679
Senast: Oknytt
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 195
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp