Sadeltvång på unghäst...? *Halv novell*

Sv: Sadeltvång på unghäst...? *Halv novell*

Precis som gylle skriver så är sadeltvång VISST nåt som hästen föds med och det var just därför jag anser att det är ett hån mot den stackars ägaren att i det läget säga att man gått för fort fram. Den dag du haft en sådan häst att rida in då lär du förstå vad vi pratar om men fram till dess föreslår jag lite googling så lär du dig mer om ämnet.
 
Sv: Sadeltvång på unghäst...? *Halv novell*

Ställ ut pallen på ett annat ställe också så kan du sitta upp på promenaden :)
Nu tycker jag din häst är så ung så gör det så tryggt du kan för den men senare är det ju bra om den lär sig att bli uppsutten från bägge håll, från stenar osv. Det underlättar senare i livet om sadeltvånget sitter i.

Jag tycker du ska behandla den som om den har sadeltvång och alltid gå med den efter att sadelgjorden har spänts. Det är inget bra om den vänjer sig att det är obehagligt att ryttare sitter upp på den...Säg åt alla som ska rida den att göra likadant. Ingen sitter upp utan att gå och springa litet med den först.

Bockningar, skyggningar kommer ändå men det är alltid bäst att se till att ridturen blir så lyckad som det går för bägge parter, är det en så enkel åtgärd som att låta den röra på sig. då tycker jag att man ska göra det!
 
Sv: Sadeltvång på unghäst...? *Halv novell*

Vi får kämpa på helt enkelt och hoppas att det kommer gå över helt.

Funderade på en fårskinnstunnel,kan det hjälpa lite med att minska trycket?

Är mammaledig,och att köpa en ELT-gjord innebär halva min inkomst en månad,och just denna och nästa finns inget utrymme alls ekonomiskt för den... En fårskinnstunnel kanske gör det lite bekvämare för honom så länge?
 
Sv: Sadeltvång på unghäst...? *Halv novell*

Jag tycker att fårskinnstunnlar kostar en del också -ärligt talat...Fast jag har en själv och en tryckutjämnande gjord till nästa sadel...

Jag tycker personligen att du ska fortsätta att gå och springa bredvid hästen först- se det som uppvärmning för dig :) inte som om du kämpar för något förutom bättre kondis för dig själv. Och låt ingen rida den utan att göra llikadant först. Allt för att ni ska ha positiva känslor inför ridturen både du och hästen och minimera risk för helt onödiga skador.

Skador även på hästen, den kan vricka sig osv. (Av någon orsak brukar ryttare vara mer rädda om sin häst än om sig själva....)

Hur det blir i framtiden det kan bara framtiden utvisa! Men gör det inte till ett större problem än vad det är nu :)
 
Sv: Sadeltvång på unghäst...? *Halv novell*

Har hittat begagnade i nyskick för runt 200:- så tror jag kommer testa fårskinn iallafall. Kanske dämpar det lite obehag för honom.

Naturligtvis så kommer vi promenera massor innan jag hoppar upp,kommer ta det väääldigt lugnt så det inte blir värre,för som sagt,håller vi oss till denna nivå av sadeltvång så är det ingen större fara då det är ganska lätt att undvika obehag för honom genom att dra gjorden pö om pö och promenera innan uppsittning.
 
Sv: Sadeltvång på unghäst...? *Halv novell*

Precis som gylle skriver så är sadeltvång VISST nåt som hästen föds med och det var just därför jag anser att det är ett hån mot den stackars ägaren att i det läget säga att man gått för fort fram. Den dag du haft en sådan häst att rida in då lär du förstå vad vi pratar om men fram till dess föreslår jag lite googling så lär du dig mer om ämnet.

Det är en teori, ja, att thoracicus longus nerven ligger ytligt. En teori, inte en vetskap.
Det är också konstaterat att sk sadeltvång är vanligar nu jämfört med för 40-50 år sedan vilket är intressant.
Vi pratade en del om sadeltvång och liknande problematik när jag gick kurs för Anders E, kusken, för några år sedan.

Jag är fortfarande skeptiker men det är väl som du skriver - vi får vänta tills jag har "drabbats" av en sådan häst. Om jag nu någonsin gör det.
 
Sv: Sadeltvång på unghäst...? *Halv novell*

Jag har ridit in och varit med vid inridning av många hästar. Vad jag lärt mig är att alla är individer och det som fungerar på en häst kan bli katastrof för en annan. Tex har jag haft en häst som var så känslig för gjordar att tom en täckesgjord utgjorde ett problem.

Något som jag också lärde mig var att man skall göra det lätt för sig och hästen. Dvs krävs det att man hoppar runt ett varv runt hästen på ett ben innan uppsittning för att hästen inte skall finna obehag så gör man det.

Nu stannande de flesta unghästar bara någon/några månader men vi linade och/eller gick med alla unghästarna innan uppsittning. Vi brukade också rekommendera ägaren att fortsätta med det.

De unghästar som stannade kvar brukade vi lina upp till 4 års ålder och några individer ännu längre. Sen linade vi dom inte 20 minuter men kanske 5 min i alla gångarter (vissa behövde längre tid). Dock ledde vi alltid alla hästar några minuter innan uppsittning.

Jag tycker ändå att din är ganska typiskt unghäst och jag hade bara fortsatt att göra det som känna bäst för hästen och inte bekymrat mig alls över det.

Jag är absolut övertygad om att sadeltvång inte bara beror på att man gått för fort fram. Hade det berott bara på det så hade det inte varit så fruktansvärt svårt (i många fall omöjligt) att träna bort.

En enkel sak som kan ge viss hjälp är att lyfta hästens framben et och ett och lägga armen i hästens knäveck och dra armen uppåt.
 
Sv: Sadeltvång på unghäst...? *Halv novell*

Det är medfött, jag har bara upplevt det på travare dock, aldrig ridhästar. Har väl varit med och kört in många 100 tals travare och av dem så var det tre stycken som fick spunk av gjorden, 2 av dem lade sig ner :-) och blev som paralyserade. Den 3dje gjorde väl som TS skriver.
Så du är lite fel ute om du tycker att de har gått för fort fram.

Till TS. På travarna spände vi bara gjorden ytterst löst, sen stretchade vi frambenen framåt och lite utåt innan vi spände lite till. Det räckte. Men sen har ju inte travarna belastninge från ryttaren utan de har bara gjorden så det kanske inte funkar på en ridhäst?
 
Sv: Sadeltvång på unghäst...? *Halv novell*

Det är också konstaterat att sk sadeltvång är vanligar nu jämfört med för 40-50 år sedan vilket är intressant.

Inte ett dugg konstigt att det blir vanligare, hur såg hästarna ut för 40-50 år sedan och hur ser hästarna ut idag ? Jo sporthästarna avlas mot ett mkt grundare djup och det får till följd att det är mkt mindre plats i bröstkorgen och nerverna hamnar ytligare än på en häst med stort djup. Det är också anledningen till att man i stort sett aldrig ser sadeltvång hos djupa raser.
Och det är som sagt nedärvt.
 
Sv: Sadeltvång på unghäst...? *Halv novell*

Du verkar ha ganska bra kolla på detta... ;)

Förra hästen med sadeltvång var ett arabiskt fullblod. Nuvarande hästen har fullblod och mycket akhal teke i sig bakåt. Akhalen liksom fullblodet är ju ganska "tunna". Kan det bero på det? Och är sadeltvång något som finns mer eller mindre i vissa raser?
 
Sv: Sadeltvång på unghäst...? *Halv novell*

mmm...körmänniska ja, han Anders.. det kändes ju som relevant att du tar en körmänniska som referens.

Hur tänker du när du tror att det går att rida in alla hästar efter en mall? Det är ju samma sak som att säga att bara för att mina barn har samma föräldrar så går det att uppfostra dom till likadana individer. Det kan jag upplysa om att det är inte möjligt. Alla hästar är individer, en del mer känsliga än andra, men det jag har märkt är att det inte är just den individen som står högt i blod som kanske får sadeltvång utan det kan vara den som är lugnast i hanteringen innan som exploderar.
Aveln idag går mot explosiva individer som kräver betydligt mer av sin ryttare, kanske inte inom fjordingaveln men definitivt i halvblodsaveln. Pga det får vi hästar som reagerar på ett helt annat vis än de hästar jag red in för 25 år sedan. Då var det ofta bara på med en sadel o ut iskogen efter en annan häst.

Men det jag vänder mig mot i ditt resonemang är att du påstår att alla hästar går att få helt lugna med din metod. När du har hållit på några år till, läs 35 år eller så, har du nog insett hur fel ute du var och att skuldbelägga TS som du gjorde tycker jag är fel.
 
Sv: Sadeltvång på unghäst...? *Halv novell*

Hur fungerar det nu? Köpte du en fårskinns tunnel och vad tyckte du om den. Jag rider ett varmblod som inte har sadeltvång men är extremt känslig och kittlig. Jätte sur då man spänner gjorden, hugger efter mig om jag ska känna med handen om den är bra spänd och sparkar även ibland under ridning.

Vad skiljer ELT gjorden och wintec chair?
 
Sv: Sadeltvång på unghäst...? *Halv novell*

Jag red en tinker med sadeltvång så viss förekommer det hos djupa raser också. Men säger inte emot dig att det är mer ovanligt hos sådana raser.

Hon reagerade om man sadlade och satt upp direkt. Fick hon bara gå några steg med sadel men utan ryttare, t.ex. från stallet ut till pallen så var hon lugn. Ev kunde man känna att hon spände ryggmusklerna något precis första stegen (bomlös soffkuddesadel). Det som var obehagligt med henne dock var att om hon blev skrämd under ridtur och började bocka så slutade hon inte förrens man hade ramlat av. Jag red henne i ca 2 år det det skedde kanske 3 gånger under den tiden. Med henne märktes det tydligt att sadeltvånget blev bättre med kontinuerlig ridning.
 
Sv: Sadeltvång på unghäst...? *Halv novell*

Du verkar ha ganska bra kolla på detta... ;)

Förra hästen med sadeltvång var ett arabiskt fullblod. Nuvarande hästen har fullblod och mycket akhal teke i sig bakåt. Akhalen liksom fullblodet är ju ganska "tunna". Kan det bero på det? Och är sadeltvång något som finns mer eller mindre i vissa raser?

Intressant. Jag har en korsning arab/akhalteke som då och då, om man drar gjorden för hastigt eller inte låter henne röra sig några steg mellan varje hål man drar, så viker sig benen och hon blir som paralyserad, precis som Djurjouren beskriver det med travhästarna.
 
Sv: Sadeltvång på unghäst...? *Halv novell*

Ja,jag köpte faktist en tunnel,och tycker iaf att den har hjälp oss lite! :)

Han är nu heeeelt lugn vid uppsittning,men jag måste så klart gå lite med han innan,men det gjorde jag ju förr också,och då var han fortfarande lite spänd vid uppsittning,liksom öronen klippte lite osäkert och höjd hals,han gjorde ju oftast inget mer än så,men nu står han med sänkt huvud och jag märker att han är helt ok med det. Förr var det 50/50 att han skulle göra något,nu är jag nästan 99 på att inget händer,så det känns mycket tryggare att sitta upp nu också,för det är ju aldrig kul om hästen exploderar innan man ens fått ner rumpan i sadeln,man har ju inte så mycket balans halvvägs i luften... O_o

Jag har inte hoppat upp "direkt" och det kommer jag nog aldrig göra på honom heller,men som sagt så är han helt cool och ok med att jag sitter upp nu,han är nöjd och då blir jag det med! :)

Tycker även att han är nöjdare med sadeln överlag också,han gjorde ju inget innan heller direkt,men kunde höja huvudet i bland,nu kan han stå och sova med hängläpp när jag spänner,så för oss så tog tunneln faktist bort lite av udden på tvånget.

Men då har ju han väldigt "lätt" sadeltvång också,araben jag hade innan hade ganska svår tvång,så henne hade nog inte en tunnel gjort någon som helst skillnad. Hon kunde ju lägga sig,kasta sig,få panik och bocka enda tills ryttaren låg på marken,hon bröt ju benen på min kompis som ägde henne innan både en och två gånger...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Precis som rubriken! Hur snabbt var ni uppe på hästryggen igen efter att ha opat bort äggstockarna och äggledarna?🌼 Letar häst och fick...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: FruS
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 838
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 581
Senast: co-SMAD4
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 516
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp