Sadeltvång

Jamtland

Trådstartare
Ni som har hästar med sadeltvång, hur/ när uppstod det?
Kom problemen plötsligt, fanns de från "början" eller kom de smygande?
 
Jag har haft några med olika grad av sadeltvång. De har haft det från början men har blivit bättre. Har någon som man upplever att det uppkommit senare men det är nog mer så att det har funnits från början men jag behandlar alla mina hästar lite som tvånghästar dvs sitter inte upp direkt när jag dragit gjorden mm, så det har inte märkts direkt. Om du vill diskutera i pm är det bara att skicka (eller på messenger).
 
Haft det från början med sadel. Blivit bättre desto mer hästen ridit men har kommit tillbaka i spänning.
 
Ni som har hästar med sadeltvång, hur/ när uppstod det?
Kom problemen plötsligt, fanns de från "början" eller kom de smygande?
Min häst kom till mig som problemhäst. Fanns tvång från början. Ihop med massa annat oönskat beteende och mycket spänning.
Det märks inte av numer. Jag behandlar alla hästar som sadeltvångshästar i form av att spänna gjorden lite bussigt, vara noga med avspändhet i träningen etc.

Jag har inte röntgat honom. Men jag är rätt säker på att han är tight i ryggen på minst ett ställe. När han tränas så att han inte går i spänning och inte ”klämmer ihop” ryggen triggas det inte och leder inte till tvång.
Han visade på tvång en gång igen efter en massa år utan tvång efter han vurpat i hagen. Veterinär tyckte sambo/kiro som hon jobbat mycket med skulle kika på honom först. Han behandlade och jag tog lite lugnt rehabjobb några dagar. Blev inga mer problem efter det.

Jobbat med många tvångs-hästar. De flesta som plötsligt får tvång har man hittat medicinska fynd på.
Ofta kan det hanteras med rätt träning.
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 482
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
666
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 632
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp