Sadeltvång

wilma.shastar

Trådstartare
Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för över ett år sedan men innan dess och även efter gått med smärta ett bra tag.

Så nu när vi sätter igång han igen (efter flertal kortison sprutor i ryggen) är vi säkra på att han inte har ont. Men…varje gång man går in i ett ridhus eller paddock vägrar han att ”jobba”. Alltså stannar och kickar även om jag varken har kontakt eller lägger till skänkeln. Med detta menar jag att han har en konstig typ av sadeltvång då detta inte händer om jag exempelvis tränar han på en äng.

Någon som har några tips eller roliga övningar som kanske kan hjälpa?🙏🏼🙏🏼

(Sadlar är korrekt anpassade efter ryggen, gör samma sak om jag rider barbacka)
 
KS och sadeltvång går ofta lite hand i hand. Sadlen kan vara utprovat och passa enligt fakta men hästen kan reagera på det ändå. Vissa hästar och KS hästar särskilt tycker inte om barbacka enligt min erfarenhet. Jag har nog börjat kolla efter att prova flera olika sadlar för att se vad hästen vill ha.

Är han regelbundet kollat efter diagnosen? Jag hade reagerat skarpt på om min häst stannade och kickade efter schänkel. Det är en sån tydlig signal att något är fel. Så jag hade tagit det på stort allvar och utrett alla möjligheter tills vi hittade orsaken; då menar jag smärta, sadel, magsår etc. Hela rubbet. Eftersom hästen har KS så känns det dock som ett rimligt samband att börja med.
 
Ja jag förstår vad du menar! Han har både en dressyr sadel med en Matteus padd så han får minimalt tryck, men även en hoppsadeln för variation. Vi brukar säga att vi är stammisar hos veterinären, vi är där en gång i månaden! Men även regelbundet kollad va en häst-osteopat. Men eftersom han inte visar några symptom när jag tränar på andra ställen är jag lite fundersam. Magsår har jag faktiskt inte tänkt på, vad är symptom jag kan kolla efter? Han går på både halm och hö, samt lucern hack för att förlänga tuggtiden.
 
En mattes pad kanske är för tjock och då kanske trycket hamnar fel? Har du kollat på winderen? Kan ju vara en stall kompis eller liknande har en du kan låna och prova? Tänker det kan vara värt ett försök.

Magsår kan vara väldigt diffust. Nu känner jag min så bra att jag känner av det direkt. Men hon hade mindre apetit på sitt krafft. Surade lite vid sadling och drack dåligt.
 
Osäker på om det är paddens fel då både veterinär och sadelutprovaren rekommenderade den för honom 🤔
Sadling är han lite sur vid, men vi tänker att det har att göra med att han haft en sadel som tyvärr låg väldigt dåligt på honom. Just nu försöker jag ge honom en positiv upplevelse vid saldling.
Såhär brukar det se ut:
Longering
Schabrak av och på minst 10 gånger med en morotsbit varje gång.
Padden av och på minst 10 gånger med en morotsbit som belöning.
Sadeln av och på försiktigt 5 gånger med morot till belöning.
Sedan spänner jag ett hål på sadelgjorden, ger morot, går några steg, ger morot, spänner ett hål till.
Det är en väldigt tidskrävande process men det har blivit bättre 😅

Tekniskt sätt äter han inte upp sin kraft, men då har dom också 1 dl loppfrön i som han inte är särskilt mån om. Men resterande foder äta upp tills loppfröna ligger kvar.
Vad är en winderen?🤔
 
Ja jag har också tänkt på det några gånger, att paddar gör kanalen smalare 🤔 Kan fråga runt i stallet! Tack för tipset 😊
 
Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för över ett år sedan men innan dess och även efter gått med smärta ett bra tag.

Så nu när vi sätter igång han igen (efter flertal kortison sprutor i ryggen) är vi säkra på att han inte har ont. Men…varje gång man går in i ett ridhus eller paddock vägrar han att ”jobba”. Alltså stannar och kickar även om jag varken har kontakt eller lägger till skänkeln. Med detta menar jag att han har en konstig typ av sadeltvång då detta inte händer om jag exempelvis tränar han på en äng.

Någon som har några tips eller roliga övningar som kanske kan hjälpa?🙏🏼🙏🏼

(Sadlar är korrekt anpassade efter ryggen, gör samma sak om jag rider barbacka)
För mig låter inte detta som sadeltvång utan snarare som smärta. Har hästen undersökts om den fått ont på andra ställen efter ryggen? Tex bakknä osv? Måste du rida i ridhus och paddock? Du kanske även behöver lägga om din ridning lite för att hålla hästen glad om den haft väldigt ont i sin rygg och förknippar ridhus/bana med smärta.
 
Hade sadelprovare ute nyligen för att kolla min sadel och hon tyckte den gungar för mycket och glider fram och ville att jag skulle testa en padd. Nu har vi haft lite andra problem på sista tiden som gjort att min häst inte alltid går fram, så resultatet var inte helt tydligt, men med padden började hon dessutom kicka som hon inte gjort på ett bra tag. Testade två olika paddar och samma resultat fast sadeln rent objektivt låg bättre. Min häst har också KS så det kanske ligger nåt i det här med att paddar funkar dåligt då.
 
Oj TS, det här med att plocka av och på schabrak och sadel massor av gånger låter kanske inte som någon jätteskojsig grej för hästen! Jag förstår att ni vill träna, men i mina ögon låter det som något som kan bli svårt att förstå för hästen och mer tjatigt och irriterande än motsatsen.

Jag tar fasta på det du skriver om att hästen inte har detta beteende när du rider ute, utan det är i ridhuset/paddocken han inte vill "jobba". Jag har hittills inte hört om något sadeltvång som påverkas av miljö, däremot är det vanligt att hästar ledsnar på ridbanan/ridhuset för att arbetet där är för trist, upplevs meningslöst, monotont eller oengagerande. Om din häst dessutom haft ont i ryggen kan ridupplevelsen från ridhuset vara behäftad med ännu fler negativa minnen och känslor.

Jag tänker att du behöver hjälp från en bra tränare för att komma på rätt spår med ridningen. En KS-häst behöver ofta extra genomtänkt träning för att bygga upp en bra muskelkorsett. Kanske vore det även en bra idé att låta någon duktig ryttare, din tränare eller någon som är bra på att arbeta hästen i balans, rida hästen ett tag för att lägga en bra grund? Min erfarenhet är att hästar snabbt brukar börja trivas i ridningen när man kan visa dem ett bekvämt sätt att använda sin kropp på.
Det låter som att din häst haft en ganska lång period med smärta, behandling, dålig sadel osv., så han behöver säkert litegrann en "omstart" och börja lära sig använda sin kropp på ett bättre och mer hållbart sätt. 🙂
 
Oj TS, det här med att plocka av och på schabrak och sadel massor av gånger låter kanske inte som någon jätteskojsig grej för hästen! Jag förstår att ni vill träna, men i mina ögon låter det som något som kan bli svårt att förstå för hästen och mer tjatigt och irriterande än motsatsen.

Jag tar fasta på det du skriver om att hästen inte har detta beteende när du rider ute, utan det är i ridhuset/paddocken han inte vill "jobba". Jag har hittills inte hört om något sadeltvång som påverkas av miljö, däremot är det vanligt att hästar ledsnar på ridbanan/ridhuset för att arbetet där är för trist, upplevs meningslöst, monotont eller oengagerande. Om din häst dessutom haft ont i ryggen kan ridupplevelsen från ridhuset vara behäftad med ännu fler negativa minnen och känslor.

Jag tänker att du behöver hjälp från en bra tränare för att komma på rätt spår med ridningen. En KS-häst behöver ofta extra genomtänkt träning för att bygga upp en bra muskelkorsett. Kanske vore det även en bra idé att låta någon duktig ryttare, din tränare eller någon som är bra på att arbeta hästen i balans, rida hästen ett tag för att lägga en bra grund? Min erfarenhet är att hästar snabbt brukar börja trivas i ridningen när man kan visa dem ett bekvämt sätt att använda sin kropp på.
Det låter som att din häst haft en ganska lång period med smärta, behandling, dålig sadel osv., så han behöver säkert litegrann en "omstart" och börja lära sig använda sin kropp på ett bättre och mer hållbart sätt. 🙂
Tack för tipset!
 
Hade sadelprovare ute nyligen för att kolla min sadel och hon tyckte den gungar för mycket och glider fram och ville att jag skulle testa en padd. Nu har vi haft lite andra problem på sista tiden som gjort att min häst inte alltid går fram, så resultatet var inte helt tydligt, men med padden började hon dessutom kicka som hon inte gjort på ett bra tag. Testade två olika paddar och samma resultat fast sadeln rent objektivt låg bättre. Min häst har också KS så det kanske ligger nåt i det här med att paddar funkar dåligt då.
Ja det verkar vara så🤔
 
Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för över ett år sedan men innan dess och även efter gått med smärta ett bra tag.

Så nu när vi sätter igång han igen (efter flertal kortison sprutor i ryggen) är vi säkra på att han inte har ont. Men…varje gång man går in i ett ridhus eller paddock vägrar han att ”jobba”. Alltså stannar och kickar även om jag varken har kontakt eller lägger till skänkeln. Med detta menar jag att han har en konstig typ av sadeltvång då detta inte händer om jag exempelvis tränar han på en äng.

Någon som har några tips eller roliga övningar som kanske kan hjälpa?🙏🏼🙏🏼

(Sadlar är korrekt anpassade efter ryggen, gör samma sak om jag rider barbacka)

Men hästen kan inte va uttråkad på träning i ridhus och paddock då?
Det kan vara mentalt, smärtminne eventuellt men även rent av nått han inte tycker är kul längre?
Rid ute i skogen några månader?
 
Men hästen kan inte va uttråkad på träning i ridhus och paddock då?
Det kan vara mentalt, smärtminne eventuellt men även rent av nått han inte tycker är kul längre?
Rid ute i skogen några månader?
Ja det är det jag gör just nu. Enbart ridning ute i skogen, tämjer ibland i ridhus.
 
Oj TS, det här med att plocka av och på schabrak och sadel massor av gånger låter kanske inte som någon jätteskojsig grej för hästen! Jag förstår att ni vill träna, men i mina ögon låter det som något som kan bli svårt att förstå för hästen och mer tjatigt och irriterande än motsatsen.

Jag tar fasta på det du skriver om att hästen inte har detta beteende när du rider ute, utan det är i ridhuset/paddocken han inte vill "jobba". Jag har hittills inte hört om något sadeltvång som påverkas av miljö, däremot är det vanligt att hästar ledsnar på ridbanan/ridhuset för att arbetet där är för trist, upplevs meningslöst, monotont eller oengagerande. Om din häst dessutom haft ont i ryggen kan ridupplevelsen från ridhuset vara behäftad med ännu fler negativa minnen och känslor.

Jag tänker att du behöver hjälp från en bra tränare för att komma på rätt spår med ridningen. En KS-häst behöver ofta extra genomtänkt träning för att bygga upp en bra muskelkorsett. Kanske vore det även en bra idé att låta någon duktig ryttare, din tränare eller någon som är bra på att arbeta hästen i balans, rida hästen ett tag för att lägga en bra grund? Min erfarenhet är att hästar snabbt brukar börja trivas i ridningen när man kan visa dem ett bekvämt sätt att använda sin kropp på.
Det låter som att din häst haft en ganska lång period med smärta, behandling, dålig sadel osv., så han behöver säkert litegrann en "omstart" och börja lära sig använda sin kropp på ett bättre och mer hållbart sätt. 🙂
Vad intressant, min erfarenhet är motsatsen. Att hästar med sadeltvång är mer påverkade av miljön än normal hästen. Att sadeltvång är ett symptom på spänningar i kroppen. Men det finns säkert olika orsaker till sadeltvång.
 
Men hästen kan inte va uttråkad på träning i ridhus och paddock då?
Det kan vara mentalt, smärtminne eventuellt men även rent av nått han inte tycker är kul längre?
Rid ute i skogen några månader?
Ja det är det jag gör just nu. Enbart ridning ute i skogen, tämjer ibland i ridhus
Kan ju vara smärtminne också. Att hästen förknippar ridning på bana med smärta.
Ja det är det vi tror, men hur får man bort det är frågan?🤔
 
Ja det är det jag gör just nu. Enbart ridning ute i skogen, tämjer ibland i ridhus

Ja det är det vi tror, men hur får man bort det är frågan?🤔
Jag hade nog testat med att bara rida ut och kanske i samband med det, efter ett tag, bara gått in i ridhuset/på banan och skrittat en stund på lång tygel. Sedan om/när hästen är bekväm med det testat att öka intensiteten där inne. Men det vill ju till då förstås att man vet att det inte beror på faktisk smärta, fel utrustning etc.
 
Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för över ett år sedan men innan dess och även efter gått med smärta ett bra tag.

Så nu när vi sätter igång han igen (efter flertal kortison sprutor i ryggen) är vi säkra på att han inte har ont. Men…varje gång man går in i ett ridhus eller paddock vägrar han att ”jobba”. Alltså stannar och kickar även om jag varken har kontakt eller lägger till skänkeln. Med detta menar jag att han har en konstig typ av sadeltvång då detta inte händer om jag exempelvis tränar han på en äng.

Någon som har några tips eller roliga övningar som kanske kan hjälpa?🙏🏼🙏🏼

(Sadlar är korrekt anpassade efter ryggen, gör samma sak om jag rider barbacka)
Det är inte alls ett på något vis ovanligt problem vid KS att de blir ”stoppiga”.
Viktigt att då de ska sättas igång går korrekt formgivna så att man minimerar ”tryck” på KS-området.
Jag jobbar alltid såna hästar för hand i träns först och formger dem och balanserar dem.
När man kan formge dem direkt eller rent av innan man hoppar upp så att hästen lyfter upp underhalsen och korrekt välver halsen till en lätt kontakt i handen brukar även många med mer allvarliga tvång-reaktioner kunna hållas symptomfria/tvångfria/icke-stoppiga.
Många med KS och tvång av det trycker gärna ner underhalsen/spänner den och blir då stoppiga/tvångar. Formas de korrekt och inte spänner underhalsen/lyfter halsbasen brukar de bjuda/bli villiga till jobb.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 958
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 146
Senast: Liten
·
Hästvård Okej hörni, nu behöver jag verkligen ALLAS hjälp! Min D-ponny som jag har haft i nästan 3 år har blivit behandlad ett flertal gånger...
2
Svar
20
· Visningar
2 345
Senast: pulkaskurk
·
L
Hästvård Mitt sto är fem år och diagnostiserad med kot- och knäledsinflammation båda fram. Jag köpte henne i slutet av förra sommaren då hon...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 641
Senast: lasseman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp