Sadeltvång?

Fossing

Trådstartare
Min ponny var nära att lägga sig ner i stallgången idag när jag sadlade! :eek:

Blev såklart helt förskräckt och spände genast upp sadelgjorden! Han var inte rädd och åt glatt vidare på sitt hö bara några sekunder efter. Kunde sedan utan problem sadla, red ut och han var precis som vanligt (superpigg) och förstod inte ALLS varför matte ville ta det lugnt.

Vad i all världen var det som hände? Akut sadeltvång? Men då är det väl oftast något psykiskt? Han var inte rädd alls! Han är världens mest stabila häst och stod lös i gången när det hände, som han alltid gör, och det har aldrig hänt nåt vid sadling tidigare. Nån nerv som kom ikläm?
 
Sv: Sadeltvång?

Läste i nån tråd tidigare att en nerv kan komma i kläm när man spänner sadelgjorden och då faller hästen nästan ihop! Jag har inte själv sett fenomenet men det verkar finnas.
 
Sv: Sadeltvång?

låter som sadeltvång, min häst har gjort samma sak fast brukar oftast reagera med att börja bocka och bli "stissig". min syster som jobbat inom travet har upplevt detta flera ggr, oftast med unghästar. prova leda runt och dra hål för hål.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Hästvård Sitter i soffan och analyseravad som just hände. Skulle ut med min 13 åriga märr som jag haft sen hon var åring och den enda som ridit...
Svar
19
· Visningar
1 435
Senast: sassiball
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 543
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 817
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp