Sadelutprovare?

clara123

Trådstartare
Hejsan! Jag har nu äntligen köpt min första egna häst😍 Hon kommer hem till mig om kanske 2-3 veckor. Vill gärna fixa en sadel så snabbt som möjligt men vet inte riktigt hur jag ska göra så vore super tacksam för hjälp här! MÅSTE man ta ut en sadelutprovare eller kan man med hjälp från erfarna i stallet kolla ifall sadeln passar? Ska man köpa en sadel även om den inte skulle passa eller brukar man kunna låna en sadel från en affär? Ifall man tar ut sadelutprovare, måste man ha egna sadlar eller kan sadelutprovaren ha med sig olika sadlar? Har ni tips på bra sadelutprovare i Göteborg isf? Tack på förhand!!
 
Jag tycker absolut man ska ta ut en sadelutprovare. De har med sig flera olika sadlar som de kan pröva så de passar både hästen och dig. Köp inte en sadel som inte passar.
 
Jag tycker absolut man ska ta ut en sadelutprovare. De har med sig flera olika sadlar som de kan pröva så de passar både hästen och dig. Köp inte en sadel som inte passar.
Tack så mycket! Vi har däremot en liten budget på vad sadeln får kosta, kan man önska olika sadlar som sadelutprovaren tar med sig eller blir det en överraskning? Vilka prisklasser kan det vara på sadlarna isåfall?☺️
 
Hejsan! Jag har nu äntligen köpt min första egna häst😍 Hon kommer hem till mig om kanske 2-3 veckor. Vill gärna fixa en sadel så snabbt som möjligt men vet inte riktigt hur jag ska göra så vore super tacksam för hjälp här! MÅSTE man ta ut en sadelutprovare eller kan man med hjälp från erfarna i stallet kolla ifall sadeln passar? Ska man köpa en sadel även om den inte skulle passa eller brukar man kunna låna en sadel från en affär? Ifall man tar ut sadelutprovare, måste man ha egna sadlar eller kan sadelutprovaren ha med sig olika sadlar? Har ni tips på bra sadelutprovare i Göteborg isf? Tack på förhand!!

Jag tycker att man absolut ska ta ut en erfaren utprovare om man inte har kunskapen själv. Det kan både bli dyrt och jobbigt att rida med en sadel som inte passar. I värsta fall blir hästen kanske halt och det kommer att kosta mer att få hästen frisk och ohalt igen samt byta sadeln. Sadelutprovaren tar med sadlar som ev kan passa din häst och din budget. Det är inget fel att ha en lägre budget, dyrare sadlar är inte alltid bättre utan det beror helt på vad som passar din häst. Det finns iaf ett företag här i Skåne där man kan långtidhyra sadlar. Vet en del ridskolor som gör det men det kan vara bra att försöka ha en budget ändå som kanske kan hjälpa till att göra utbudet lite större.
 
Jag tycker att man absolut ska ta ut en erfaren utprovare om man inte har kunskapen själv. Det kan både bli dyrt och jobbigt att rida med en sadel som inte passar. I värsta fall blir hästen kanske halt och det kommer att kosta mer att få hästen frisk och ohalt igen samt byta sadeln. Sadelutprovaren tar med sadlar som ev kan passa din häst och din budget. Det är inget fel att ha en lägre budget, dyrare sadlar är inte alltid bättre utan det beror helt på vad som passar din häst. Det finns iaf ett företag här i Skåne där man kan långtidhyra sadlar. Vet en del ridskolor som gör det men det kan vara bra att försöka ha en budget ändå som kanske kan hjälpa till att göra utbudet lite större.
Tack så mycket! Det blir nog att ta ut sadelutprovare då👌
 
Du kan få en sadel utprovad av en sadelutprovare, när du vet vilken modell som passar så kan du leta efter den begagnat. Du behöver inte köpa sadeln av utprovaren.
I mitt närområde kostar en utprovning 500-1000kr och tar ungefär en timme. :) De som har provat ut sadlar till mina hästar har haft med sig demo-sadlar och rekommenderat att leta efter sadel begagnat efteråt. Den begagnade sadeln kan dom sedan kontrollera och anpassa efter hästen.
 
Tack så mycket! Vi har däremot en liten budget på vad sadeln får kosta, kan man önska olika sadlar som sadelutprovaren tar med sig eller blir det en överraskning? Vilka prisklasser kan det vara på sadlarna isåfall?☺️
Du kan prata med sadelutprovaren om budget innan. Vissa förmedlar begagnade sadlar, vilket förstås blir mer prisvärt än att köpa en ny. Ale Ridsport, Haglunds sadelmakeri och Tre Hästar i Kungsbacka samarbetar med olika sadelutprovare och har sådana upplägg.

Generellt är det bättre med en äldre kvalitetssadel än en billigare ny-sadel. Men det viktigaste är förstås att ha en häst som passar hästen - annars blir det dyrt senare istället!

Förhoppningsvis har hästen en "standardrygg", då brukar det vara lättare att hitta mycket begagnat. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: liiinnea
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
939
Senast: ufot
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 262
Senast: Lixiigirl
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 440
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp