Sadelutprovning för novis

Jag tror att det blir svårt att sitta riktigt bra i någon dressyrsadel med så korta läder faktiskt. Du behöver liksom vinkla om ditt bäcken för att hamna rätt och det blir nog väldigt svårt med den längden på lädren.

Nej, riktigt bra är nog inte möjligt. Men så länge det är en sadel som inte sätts i bakvikt så kanske jag kan hitta nåt som duger i alla fall. Beroende på position i sadeln kan jag nog länga ett hål i alla fall. Det får bli en kompromiss helt enkelt.
 
Nej, riktigt bra är nog inte möjligt. Men så länge det är en sadel som inte sätts i bakvikt så kanske jag kan hitta nåt som duger i alla fall. Beroende på position i sadeln kan jag nog länga ett hål i alla fall. Det får bli en kompromiss helt enkelt.

Jag hade nog letat efter en sadel som funkar till ditt bäcken. Hästen är inte betjänt av att du sitter fel, det är viktigt både för inverkan och belastningen att sitsen är korrekt. Behöver du smal midja på sadeln finns det.
 
Jag hade nog letat efter en sadel som funkar till ditt bäcken. Hästen är inte betjänt av att du sitter fel, det är viktigt både för inverkan och belastningen att sitsen är korrekt. Behöver du smal midja på sadeln finns det.

Ja, smal midja är nog ett måste.

Kanske borde prova en Lippo Vanessa igen, och se hur jag sitter med ett hål längre läder, om det fortfarande blir bakvikt. Den hade i alla fall behagligt smal midja, så det är möjligt att jag skulle kunna komma ner rakare med benen.

Jag känner i alla fall att jag nu har lite mer kött på benen om jag ska diskutera med en sadelprovare vilka sorters sadlar som är värda att ta med sig.
 
Ett annat tips kan vara att titta på en lite öppnare dressyrsadel, d v s inte så djupt säte. Kör du med rundbossor sparar du också utrymme på hästens rygg.
 
Ett annat tips kan vara att titta på en lite öppnare dressyrsadel, d v s inte så djupt säte. Kör du med rundbossor sparar du också utrymme på hästens rygg.

Intressant, tack. Jag tittade lite på beskrivningar av olika sadlar, bland annat de andra Lippo modellerna, och Lippo Integro beskrivs t.ex så här:

"Lippo Integro har smal midja, men erbjuder ett något flackare säte och större sitsyta. Kortare utanpåliggande knästöd. Lippo Integro passar en häst med något rakare rygg."

Nu är den kanske inte precis i den prisklass jag tittar på, men den skulle ju vara intressant att prova.
 
Jag hade nog letat efter en sadel som funkar till ditt bäcken. Hästen är inte betjänt av att du sitter fel, det är viktigt både för inverkan och belastningen att sitsen är korrekt. Behöver du smal midja på sadeln finns det.
Håller med!
Det finns sadelutprovare som inte har någon som helst förståelse för att sadeln även ska passa ryttaren. Jag har blivit totalt idiotförklarad av en vars butik jag åkte till för att provsitta ett antal modeller, för att veta vilka modeller jag hade att välja mellan för att hitta något som passar min häst. Hen sa att "det viktigaste är att sadeln passar hästen, ryttaren får anpassa sig". Och jag sa emot, för om sadeln inte passar mig (jag får ont höfterna om midjan är för bred) så kan jag inte rida alls. Och det är ju liksom det jag ska ha sadeln till. Så den måste passa både mig och hästen...
https://www.hippson.se/artikelarkivet/utrustning/sadeln-ska-passa-bade-ryttare-och.htm
 
Håller med!
Det finns sadelutprovare som inte har någon som helst förståelse för att sadeln även ska passa ryttaren. Jag har blivit totalt idiotförklarad av en vars butik jag åkte till för att provsitta ett antal modeller, för att veta vilka modeller jag hade att välja mellan för att hitta något som passar min häst. Hen sa att "det viktigaste är att sadeln passar hästen, ryttaren får anpassa sig". Och jag sa emot, för om sadeln inte passar mig (jag får ont höfterna om midjan är för bred) så kan jag inte rida alls. Och det är ju liksom det jag ska ha sadeln till. Så den måste passa både mig och hästen...
https://www.hippson.se/artikelarkivet/utrustning/sadeln-ska-passa-bade-ryttare-och.htm

Läste precis den artikeln. Får känna efter när jag kollar med några sadelutprovare vilka som har ett bra tänk om detta. Sen kanske jag aldrig kan få till en helt optimal sits, men bättre än det är nu måste ju gå med rätt utrustning.
 
Läste precis den artikeln. Får känna efter när jag kollar med några sadelutprovare vilka som har ett bra tänk om detta. Sen kanske jag aldrig kan få till en helt optimal sits, men bättre än det är nu måste ju gå med rätt utrustning.
Åk till en butik och provsitt en massa sadlar på en sadelbock, så får du en känsla av vad som kan passa dig. Vi är så himla olika skapta, så det som passar mig bäst är inte alls säkert att du gillar, osv. Testar du flera efter varandra kommer du upptäcka att det finns stora skillnader mellan hur de är uppbyggda
Jag glömmer aldrig känslan när jag (som har hållning som en bättre begagnad mjölsäck 😜), för en attans massa år sedan, provsatt en specifik dressyrsadel - vilken det var är oviktigt... Det hände något med hela min kropp i den, för plötsligt sträckte jag upp mig som den mest naturliga saken i världen.
Medan andra sadlar för mig känns som att jag sitter på ett oljefat och halkar runt uppepå.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag ska så klart diskutera detta med veterinären när vi ska dit på onsdag, men ville också se om någon här har något gott råd att ge...
2
Svar
39
· Visningar
3 009
Senast: Linda_A
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 037
Ridning Jag är nyreggad här och det här är mitt första inlägg. Så om det ligger fel får någon moderator gärna flytta på det. Här är iallafall...
Svar
6
· Visningar
2 830
Senast: ponytale
·
Utrustning Var med på en sadelutprovning med pållen igår. Tyvärr kändes det lite stressat och jag hann inte ta några bilder eller titta och klämma...
Svar
14
· Visningar
4 601
Senast: Veronika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp