Sadelutprovning för novis

Linda_A

Trådstartare
För det första: Jag har väldigt dålig koll på sadelinpassning själv. Har enbart ridit på ridskola och köpte min första häst från ridskolan i februari. Hon jobbar även kvar där 3 dagar i veckan.

Nyligen hade vi sadelkoll på ridskolans sadlar och då fick både de sadlar hon gått med underkänt. Det fanns en annan hopp/allroundsadel som fick godkänt på henne, så där får hon fortsätta att använda ridskolans utrustning, men ingen dressyrsadel. Jag fick prova en från sadelutprovaren över helgen som låg bra på henne i stallet. Vi tog lite bilder och mer erfarna bekanta kommenterade att de tycker jag hamnade i bakvikt i den, så jag valde att inte köpa. Istället tänker jag att jag får ta ut en sadelprovare bara för mig så att hon hinner se mig i sadeln (när hon var där för ridskolans räkning fanns det inte tid till det).

Lättast vore kanske att ta samma sadelprovare (jag tyckte hon kändes noggrann och bra), men de föredrar att kunderna kommer till dem och var (om jag jämför med andra priser jag kunde googla fram) ganska dyra på hembesök. Jag vill helst undvika att åka till någon då hästen är stirrig på nya platser och jag är en fegis, så jag tror inte det skulle bli en bra provning.

Ungefär vad brukar sadelprovare ta för att komma ut? Sett några som har priser runt 800-850 per besök plus milersättning på 30-35 kr. Och om någon vill ge tips på sadelutprovare i Göteborgsområdet (norr om Göteborg, stallet är i Kungälv) mottages det tacksamt via PM.
 
Jag hade tagit ut samma sadelutprovare, om hon kändes bra. Det har sina fördelar med en sadelutprovare som har vägarna förbi ens stall hyfsat ofta, även om de kanske inte är "billigast". Min har t.ex. kollat till min sadel utan extra kostnad när hon ändå varit ute.

Jag har inte kvittot framför mig nu men jag har för mig att jag betalade runt det pris du skriver när jag köpte min sadel. Då utgick sadelutprovaren från Kungsbacka och stallet ligger i Västra Göteborg.
 
Jag hade tagit ut samma sadelutprovare, om hon kändes bra. Det har sina fördelar med en sadelutprovare som har vägarna förbi ens stall hyfsat ofta, även om de kanske inte är "billigast". Min har t.ex. kollat till min sadel utan extra kostnad när hon ändå varit ute.

Jag skulle nog inte säga att hon har vägarna förbi stallet särskilt ofta -- tror det är första gången på år och dar som vi haft sadelprovare ute till ridskolan. ;) Men annars håller jag med om att man inte ska stirra sig blind på priset, det var dock typ dubbelt så mycket som priserna som jag hittade när jag googlade.
 
Så här såg det för övrigt ut i sadeln som jag provade. Jag är nog benägen att hålla med om att jag hamnar lite långt bak, men undrar om jag kanske behöver en 18" istället för 17.5". Kan ju i alla fall vara bra att diskutera innan nån kommer ut med sadlar.

. IMG_20191101_134758.jpg
 
Dina knän hamnar för långt fram så de klättrar upp på vulstret och du ska ha minst en handflata bakom rumpan mot bakvalvet. Samtidigt som du ska sitta på mitten i sadeln. Du skulle behöva länga minst två hål på stiglädren för att uppnå en bättre sits, sitter du då inte bekvämt skulle jag säga att det inte är en sadel som passar dig. Sen vill man se sadeln i rörelse, utan fluff under för att se hur den ligger på hästen. Så det är för svårt att säga.
 
Dina knän hamnar för långt fram så de klättrar upp på vulstret och du ska ha minst en handflata bakom rumpan mot bakvalvet. Samtidigt som du ska sitta på mitten i sadeln. Du skulle behöva länga minst två hål på stiglädren för att uppnå en bättre sits, sitter du då inte bekvämt skulle jag säga att det inte är en sadel som passar dig. Sen vill man se sadeln i rörelse, utan fluff under för att se hur den ligger på hästen. Så det är för svårt att säga.

Ja, längre stigläder fungerade inte, då fick jag för ont i höfterna. Men det är ett ganska generellt problem för mig, jag behöver ha mer vinkel på benen för att det ska fungera. Så jag får ha det med i beräkningen också. Just den sadeln blir det dock med största sannolikhet inte.
 
Ja, längre stigläder fungerade inte, då fick jag för ont i höfterna. Men det är ett ganska generellt problem för mig, jag behöver ha mer vinkel på benen för att det ska fungera. Så jag får ha det med i beräkningen också. Just den sadeln blir det dock med största sannolikhet inte.
Finns dressyrsadlar med framskurna kåpor så att långa ben ska få plats. Eller så räcker det med en större sitsstorlek.
 
Finns dressyrsadlar med framskurna kåpor så att långa ben ska få plats. Eller så räcker det med en större sitsstorlek.

Långa ben har jag verkligen inte, har korta stumpar. ;) Men aningen bred rumpa, så det kan absolut vara sitsstorleken det hänger på.
 
Du kanske har långa överben?
Dina ben får iaf inte plats i den sadeln du lade upp bild på :)

Det har jag faktiskt inte tänkt på (om jag har långa överben, dvs), men jag ser vad du menar nu när jag tittar på bilderna igen. Tror jag har spenderat en hel del tid i för små sadlar, men så blir det ju på ridskola.
 
Det har jag faktiskt inte tänkt på (om jag har långa överben, dvs), men jag ser vad du menar nu när jag tittar på bilderna igen. Tror jag har spenderat en hel del tid i för små sadlar, men så blir det ju på ridskola.
Ja, på ridskola får man ju sitta i det som finns. Kanske blir en riktig upplevelse för dig om du hittar en sadel som passar dig bra!
Ta ut en ny sadelprovare med stort utbud och som är intresserad av att det ska bli bra både för dig och hästen.
 
Det här kan ju ställa till det med dressyrsadlar. De är konstruerade för en sits med långa dressyrskänklar, inte den vinkeln i knäet.

Jo så klart, men det finns ju variationer även där. I det här fallet trodde sadelutprovaren att den här modellen skulle fungera även med lite mer vinkel i knäet. Vi hade t.ex en Prestige som vi tittade på också och där sa hon att hon inte skulle rekommendera den om man har ont i höfterna för den krävde definitivt långa skänklar.

När jag tittar på bilderna igen tycker jag att det känns som 17.5" i den modellen inte skulle fungera även om jag satt med längre läder. Så värst mycket längre fram kan jag nog inte komma. I värsta fall får jag nöja mig med en allround, för jag vet inte om det funkar på hennes rygg att gå upp till 18".
 
Jo så klart, men det finns ju variationer även där. I det här fallet trodde sadelutprovaren att den här modellen skulle fungera även med lite mer vinkel i knäet. Vi hade t.ex en Prestige som vi tittade på också och där sa hon att hon inte skulle rekommendera den om man har ont i höfterna för den krävde definitivt långa skänklar.

När jag tittar på bilderna igen tycker jag att det känns som 17.5" i den modellen inte skulle fungera även om jag satt med längre läder. Så värst mycket längre fram kan jag nog inte komma. I värsta fall får jag nöja mig med en allround, för jag vet inte om det funkar på hennes rygg att gå upp till 18".
Det finns sadlar med kortare anläggningsyta även vid större sitsstorlek.
 
Det finns sadlar med kortare anläggningsyta även vid större sitsstorlek.

Det är verkligen inte helt lätt det här med sadlar, eftersom måtten bara verkar säga något i relation till andra sadlar av samma märke. Man kan verkligen vara lyckligt ovetande i många år när man rider på ridskola. ;)

Jag kan väl i alla fall konstatera följande. Hästen är mätt till 32, en Lippo Vanessa Medium Wide 17.5" ligger bra på henne, men jag behöver en modell som låter mig ha något mer böjda ben utan att jag hamnar för långt bak. Det bör ju i alla fall ge en sadelprovare ett hum om vad för modeller är värda att prova.

Är det nån som har bra koll på hur de andra Lippo-märkena är jämfört med Vanessa? Eller på vilka märken som passar en liknande rygglinje som Vanessa?
 
Det är verkligen inte helt lätt det här med sadlar, eftersom måtten bara verkar säga något i relation till andra sadlar av samma märke. Man kan verkligen vara lyckligt ovetande i många år när man rider på ridskola. ;)

Jag kan väl i alla fall konstatera följande. Hästen är mätt till 32, en Lippo Vanessa Medium Wide 17.5" ligger bra på henne, men jag behöver en modell som låter mig ha något mer böjda ben utan att jag hamnar för långt bak. Det bör ju i alla fall ge en sadelprovare ett hum om vad för modeller är värda att prova.

Är det nån som har bra koll på hur de andra Lippo-märkena är jämfört med Vanessa? Eller på vilka märken som passar en liknande rygglinje som Vanessa?
Det är nog bättre att du bara bokar in en ny sadelprovare? En med stort utbud.
 
Det är nog bättre att du bara bokar in en ny sadelprovare? En med stort utbud.

Så klart, men alltid intressant att ha mer åsikter med sig i bagaget. Det är ju inte alla sadelutprovare som har alla märken. Och de som har bäst utbud är väl oftast de man åker ut till snarare än de som kommer hem till en, och det första är inte ett alternativ.
 
Så klart, men alltid intressant att ha mer åsikter med sig i bagaget. Det är ju inte alla sadelutprovare som har alla märken. Och de som har bäst utbud är väl oftast de man åker ut till snarare än de som kommer hem till en, och det första är inte ett alternativ.
Jag tänker att du kanske behöver testa att sitta i lite olika sadlar. Om du främst ridit på ridskola med sadlar som inte passar dig så är det svårt att säga vad som känns bra och inte. Det där med dina höfter och stigläderlängden kanske tex inte att gäller i en sadel som passar dig bättre.
Jag får tokont i höfter och knän i fel sadel, och inte alls ont i sadlar som passar. Det är många saker i en sadels uppbyggnad som avgör sånt.

Ingen kommer kunna ge tips eftersom du inte vet alls vad som passar.
 
Jag tänker att du kanske behöver testa att sitta i lite olika sadlar. Om du främst ridit på ridskola med sadlar som inte passar dig så är det svårt att säga vad som känns bra och inte. Det där med dina höfter och stigläderlängden kanske tex inte att gäller i en sadel som passar dig bättre.
Jag får tokont i höfter och knän i fel sadel, och inte alls ont i sadlar som passar. Det är många saker i en sadels uppbyggnad som avgör sånt.

Ingen kommer kunna ge tips eftersom du inte vet alls vad som passar.

Nej, det håller jag så klart med om! Jag måste ju absolut testa att sitta i flera olika sadlar. Jag tänkte mer utifrån vad jag vet passar hästen, för det går ju inte att tumma på. Men en erfaren sadelutprovare kanske kan välja ut en lämplig samling sadlar att ta med sig baserat på att vi åtminstone har ett hum om vad som ligger bra på henne och sen får vi se vad som passar mig.
 
Mest för att jag är nyfiken i och med diskussionen, men hur skulle man beskriva hennes rygg? Den är väl åt det kortare hållet? Och varken särskilt rak eller särskilt svängd?

Hon verkar för övrigt trivas bra med hopp/allroundsadeln som jag rider i just nu, en 17.5" från Knights. Så då kan jag ta tid på mig att hitta en dressyrsadel eftersom det är mindre akut.
 

Bifogade filer

  • DSC_1989 (1).JPG
    DSC_1989 (1).JPG
    204 KB · Visningar: 136

Liknande trådar

Hästvård Jag ska så klart diskutera detta med veterinären när vi ska dit på onsdag, men ville också se om någon här har något gott råd att ge...
2
Svar
39
· Visningar
3 009
Senast: Linda_A
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 037
Ridning Jag är nyreggad här och det här är mitt första inlägg. Så om det ligger fel får någon moderator gärna flytta på det. Här är iallafall...
Svar
6
· Visningar
2 830
Senast: ponytale
·
Utrustning Var med på en sadelutprovning med pållen igår. Tyvärr kändes det lite stressat och jag hann inte ta några bilder eller titta och klämma...
Svar
14
· Visningar
4 601
Senast: Veronika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp