Sadelutprovning första gången.

whippetzilla

Trådstartare
Vi har haft sadelutprovare ute och provar nu en sadel inför ev köp. Efter att ha riditvi den några gånger känner dottern att den inte känns helt bekväm och dessutom glider den fram,så den känns inte rätt.
Problemet är att vi provade igenom alla lämpliga hos utprovaren och bara denna passade. Hur gör man då? Är det bara att boka in sig hos en annan och se pengarna ticka iväg?
Om inte nästa utprovare heller har något? Ska det verkligen behöva vara såhär krångligt..?
 
Vi har haft sadelutprovare ute och provar nu en sadel inför ev köp. Efter att ha riditvi den några gånger känner dottern att den inte känns helt bekväm och dessutom glider den fram,så den känns inte rätt.
Problemet är att vi provade igenom alla lämpliga hos utprovaren och bara denna passade. Hur gör man då? Är det bara att boka in sig hos en annan och se pengarna ticka iväg?
Om inte nästa utprovare heller har något? Ska det verkligen behöva vara såhär krångligt..?
Japp, det är så man gör! Och försöker välja sadelprovare som säljer märken som man tror kan passa eller ngn som säljer många olika märken.
 
Vi har haft sadelutprovare ute och provar nu en sadel inför ev köp. Efter att ha riditvi den några gånger känner dottern att den inte känns helt bekväm och dessutom glider den fram,så den känns inte rätt.
Problemet är att vi provade igenom alla lämpliga hos utprovaren och bara denna passade. Hur gör man då? Är det bara att boka in sig hos en annan och se pengarna ticka iväg?
Om inte nästa utprovare heller har något? Ska det verkligen behöva vara såhär krångligt..?
Köp inte något som ni redan nu inte känner er nöjda med "för att det var den som fanns", det kommer ni få ångra längre fram. (been there done that)
Lämna hellre tillbaka den och fortsätt med en annan utprovare.
Ibland har man tur och de har precis den där sadeln som passar, i rätt prisklass. Ibland har de annat hemma.

Så ha lite is i magen och låt åtminstone en till utprovare komma :up:

Landar det i att hästen har en ovanligt knepig rygg så kan man få köpa något som passar så gott det går, och kanske padda upp sadeln. Men nöj er inte efter ett försök bara.
 
Ja precis så krångligt ska det vara, sadlar är individer och hästar är individer och ryttare är individer och alla tre ska passa ihop.

Testa fler utprovade och leta efter de med massor med bra utvärderingar och gärna sadelmakare som faktiskt har en utbildning och inte en hoper helgkurser.
En duktig utprovare ska kunna erkänna att ingenting passar och inte lämna er med den sadel som var bäst men inte bra.
 
Vi har haft sadelutprovare ute och provar nu en sadel inför ev köp. Efter att ha riditvi den några gånger känner dottern att den inte känns helt bekväm och dessutom glider den fram,så den känns inte rätt.
Problemet är att vi provade igenom alla lämpliga hos utprovaren och bara denna passade. Hur gör man då? Är det bara att boka in sig hos en annan och se pengarna ticka iväg?
Om inte nästa utprovare heller har något? Ska det verkligen behöva vara såhär krångligt..?
Som svar på din fråga.
Sadlar är svårt, det är en hel vetenskap och ibland tar det lång tid innan man hittar en sadel som passar både häst och ryttare.

Jag tänker att vad bra att det visade sig så snabbt att sadeln inte passade så att ni kan lämna tillbaka den. Hade varit tråkigare om ni kom på det efter en månad :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 068
Senast: Mabuse
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 805
Senast: Twihard
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 378
Senast: Nixehen
·
Kultur Tänkte att vi kunde ha en tråd för livemusik under året, pepp inför och recensioner när man varit iväg. Kanske man kan möta upp någon...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 672
Senast: Piglet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp