Sadelutprovning

Tingeling84

Trådstartare
Dottern har nyligen fått en ponny, jag upplever att nuvarande sadel som vi fick till har för smal bomvidd. Vi tänkte ta ut en sadelutprovare men vill veta lite hur det går till? Måste man rida i alla gångarter för att det ska ge nåt? Dottern blev skrämd(avslängd) av en låneponny så hon har inte börjat galoppera än men skritt och trav går bra.
Hur skulle ni beskriva ponnyns rygg? Vill gärna har nåt att säga när jag ringer ikväll 😂 Ponnyn är under igångsättning och är tänkt till skogsridning och dressyrträning.
 

Bifogade filer

  • B29DB73F-86C7-4D0B-8F5D-C9386D980D48.jpeg
    B29DB73F-86C7-4D0B-8F5D-C9386D980D48.jpeg
    323,6 KB · Visningar: 56
Dottern har nyligen fått en ponny, jag upplever att nuvarande sadel som vi fick till har för smal bomvidd. Vi tänkte ta ut en sadelutprovare men vill veta lite hur det går till? Måste man rida i alla gångarter för att det ska ge nåt? Dottern blev skrämd(avslängd) av en låneponny så hon har inte börjat galoppera än men skritt och trav går bra.
Hur skulle ni beskriva ponnyns rygg? Vill gärna har nåt att säga när jag ringer ikväll 😂 Ponnyn är under igångsättning och är tänkt till skogsridning och dressyrträning.

Jag hade bett att få en mailadress så du kan skicka bilder (t ex denna) till sadelutprovaren. Det ger ju en bra bild vad som kan vara aktuellt. En ärligt utprovade säger också om denne inte har något som kan tänkas passa just nu.

Jag hade inte tyckt det var lönt om det inte är i alla gångarter, just galopp är ju så stor gångart att den kan få en tveksam sadel på glid definitivt. Det är ju viktigt att även ryttaren funkar med sadeln i alla tre gångarterna.
 
Dottern har nyligen fått en ponny, jag upplever att nuvarande sadel som vi fick till har för smal bomvidd. Vi tänkte ta ut en sadelutprovare men vill veta lite hur det går till? Måste man rida i alla gångarter för att det ska ge nåt? Dottern blev skrämd(avslängd) av en låneponny så hon har inte börjat galoppera än men skritt och trav går bra.
Hur skulle ni beskriva ponnyns rygg? Vill gärna har nåt att säga när jag ringer ikväll 😂 Ponnyn är under igångsättning och är tänkt till skogsridning och dressyrträning.
"Våran" sadelutprovare vill att man skickar bilder ur vissa vinklar, man behöver inte säga så mycket själv.
När vi provade ut testade vi inte galopp pga explosionrisk (var under igångsättning). Min häst har inte överdrivet stor galopp och det lilla vi galopperat i den har inte varit något problem :)
 

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 633
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
11 970
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 475
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp