Sadist hund

linafina

Trådstartare
Jag måste bara få skriva av mig lite nu.

Jason är inne i en väldigt jobbig period just nu och jag vill ha lite tips och råd på hur jag bäst hanterar honom i denna jobbiga period.

Det är så att när han får sina utbrott som han får några gånger om dagen då börjar det med att han springer runt i lägenheten som en galning och hoppar upp och ner i soffan. Detta får han gärna göra men när han tröttnat på det så börjar han att hoppa upp på mig och min sambo och bitas i händerna och skälla.

Han kan stå framför mig på golvet när jag sitter i soffan och liksom attackera mig med munnen på ett lekfullt sätt och samtidigt skälla och vifta på svansen. Jag förstår ju att han vill leka men jag vill liksom inte alltid att det ska vara lek när han vill det.

Om jag ignorerar honom blir det bara ännu värre och då bits han hårdare, skäller mer. Reser jag mig och går iväg hoppar han upp och bits.

När jag säger till honom blir han väldigt upphetsad. Han älskar t.ex när man tar honom i nackaskinnet, nyper honom i baken och sånt. Det verkar nästan som om att han vill retas just för att han ska få skäll så att han kan få lite nyp.

Ska jag stänga ut honom i köket varje gång han försöker bitas? Känns inte som om det hjälper.

Han är sex månader nu och väldigt tuff och stöddig kan jag tillägga.
 
Sv: Sadist hund

Ett rejält tag om nackskinnet och vända honom på rygg tills han "gett sig" och ligger still? Och att i förebyggande syfte aktivera honom mer.
Att stänga ute i köket tror jag inte hjälper.
 
Sv: Sadist hund

Det där har jag provat. Tar jag tag honom i nackaskinnet och vänder honom och sedan får honom att ligga stilla tills han har lugnat ner sig hjälper inte. Efter att han lugnat ner sig efter en stund och jag börjar gå därifrån kan han vara igång igen runt mig.

Aktivera honom mer kan jag inte. Han aktiveras redan rejält och han är så pass ung och vinglig då han växer väldigt mycket så aktiverar jag gärna honom inte mer än jag gör nu än så länge. Däremot aktiverar jag honom gärna med att söka upp grejor och sånt inne men tro mig det hjälper inte. Han är lika jobbig endå.

Att stänga ute honom känns inte som att det är till någon hjälp alls som jag skrev men vad ska man ta sig till?

Han är ju väldigt bra när vi tränar och så annars och där har vi inga problem. Men han kan få dessa jobbiga attacker ute med. Han hoppar upp och biter en i jackan eller vantarna.
 
Sv: Sadist hund

Aktivera måste inte vara promenader eller fysisk aktivitet. Det tröttar heller inte lika mycket som den psykiska aktiveringen. Är hunden upp och bits igen när du vänt honom i nackskinnet så vänd honom igen.

Jag hade liknande problem med Ester då hon var valp och hon kan fortfarande få utbrott när hon är rastlös.

Att spåra och söka är ju jättebra aktivering som funkar lika bra inomhus. Aktivitetskula eller liknande är bra om hunden inte är för vild. Man kan lära hunden små trick inomhus. Som att ligga, krypa osv. En liten stund då och då. Det är ju hjärnan som ska bli trött.

Min Ester bet också i händerna och husse löste det på sitt eget sätt. Varje gång hon nafsade tog han tag i hennes tunga och höll kvar tills hunden tyckte att det blev obehagligt. Hon kunde ju dessutom inte bitas när hennes egen tunga var ivägen.
 
Sv: Sadist hund

Vi har provat det med tungan också men sånt funkar inte på Jason. Han blir ännu mer uppspelt och biter ännu mer.

Som jag skrev innan så gör jag sådant innomhus med honom bl.a sök. Han är snart mästare på alla dom där småsakerna som man kan öva inne på. Men det hjälper endå inte.

Ibland kan det gå längre perioder när han är lugnare men just nu är han inne i en riktigt jobbig period.

Kan det vara så att han gör detta för att jag inte varit hemma så mycket den senaste veckan och det är nu han är som värst?
 
Sv: Sadist hund

Ja varför inte? Mina brukar straffa oss genom att kissa inne när vi inte uppmärksammar dem tillräckligt.

Nåt annart värt att träna är inaktivering! Kanske aktiveras han för mycket? Träna på att sitta stilla och slappna av, att INTE aktiveras är nog så svårt och många hundar stressar upp sig för att de får för mycket att göra.
 
Sv: Sadist hund

Avleda? När du märker att det börja barka därhän, gå iväg nånstans och säg "nämen, titta här!", och plocka fram ett ben, en tom mjölkkartong eller nåt. Försök stoppa det innan det börjar, helt enkelt. Jag tror inte ett dyft på att lägga omkull hunden.
 
Sv: Sadist hund

Att lägga omkull hunde kan säkert hjälpa i vissa fall men inte här.

Jag har gjort som så att när jag märker att han är på gång så ger jag honom ett ben eller någon av leksakerna som han bara får ha framme ibland som han älskar. Det fungerar ganska bra. Men för just det tillfället. Efter några dagar är varken benet eller leksakerna speciellt kul längre även om dom varit undanplockade.
 
Sv: Sadist hund

Man får vara lite kreativ när det gäller avledning... ;) Det kanske bara räcker att bryta, så att du inte behöver hitta på en ny aktivitet varje gång? Lite godis i en ihoptejpad toarulle varar tex en liten stund och sen är "rycket" förhoppningsvis glömt. Och förr eller senare växer han ifrån det, fast det är ju en klen tröst just nu...
 
Sv: Sadist hund

Ja jag får väl försöka med lite andra grejor. Men han är inte speciellt lätt att lura denna vovven. Har aldrig varit med om en hårdare hund. Men det ordnar sig väl till slut.
 
Sv: Sadist hund

Det är därför man inte ska vända hunden om man inte har tillräcklig kunskap om det. Då skadar det mer än det hjälper. Eftersom att han är igång igen efter vändningen så har du hållit honom för kort stund.

För varje gång så vinner han. Blir starkare psykiskt och får ett övertag. För varje gång man gör det fel så minskas chanserna att det ska lyckas.

Första vändningen på en hund kan du räkna med ta ett par timmar innan de gett sig så mycket att det har rätt effekt.

Så.. Det tycker jag att du inte ska praktisera innan du läst på om det mer. Eller inte alls.

Om det är så att din hund dessutom är rätt så klängig och kroppskontaktsökande så kan de också tycka att dessa brottningsmatcher är helskoj. Han kanske provocerar er för att få brottas och "bråka" lite med er? Det är hans sätt att få ut sin överskottsenergi och frustration.

Att ignorera är bäst, men funkar så klart inte när de biter tills de får sin "belöning" Dvs att ni fighats lite med honom och tar på honom. Möjligtvis att ni kan ta upp honom i knät och ge honom en jättekram tills han är lugn. Men sitt framför TVn...

Jag förstår inte riktigt din aktivering. Först skriver du att han aktiveras rejält, men sen att du bara aktiverar honom inne? Jag förstår inte. Men innomhusaktivering är för lite!

Att träna moment för tävlingslydnad tar på krafterna samt att man kan göra det till en lugnande aktivering. Godis och klapp som belöning. Beröm lugnt och fint. Inget kastade och gapande.

Får han vara lös och springa av sig varje dag? Minst en gång om dagen bör han få en längre promenad lös.

Sånna här tokryck brukar gå över av sig själv med åldern utan att hunden blir cocco för det, men visst är det jobbigt under tiden. Kan han tacka nej till ett märgben t.ex.? Defenitivt roligare än ben och leksaker.
 
Sv: Sadist hund

linafina skrev:
Det där har jag provat. Tar jag tag honom i nackaskinnet och vänder honom och sedan får honom att ligga stilla tills han har lugnat ner sig hjälper inte. Efter att han lugnat ner sig efter en stund och jag börjar gå därifrån kan han vara igång igen runt mig.

.

Då har du inte väntat ut honom tillräckligt länge, det kan ta jätte lång tid innan hunden givit med sig ( den ska i princip "sova" )

Han ska alltså inte bara lugna ner sig utan vara "lelös".

Gör så på min valp när han blir "galen"
( vilket händer max 1 gång på 2 veckor )
 
Sv: Sadist hund

Oj, du beskrev detta med rullning på rygg mycket bättre och mer utförligt än jag

( M som ska lära sig läsa alla inlägg först )
 
Sv: Sadist hund

Vad är det du inte förstår? Jason gå lös flera gånger om dagen och springer omkring och leker ute. Men några långrundor på en timme är det inte. Högst en halvtimme. Sen brukar jag hålla leken utomhus. Så alltså, innomhus kör jag lite sökövningar, övar på sitt och ligg och lite annat smått och gott som han är väldigt positiv till. Svårare än så är det inte.

Att Jason gör detta för att få uppmärksamhet och för att få till den där roliga brottningen är aldeles säkert rätt men det ska han inte få.

När man vänder en hund på rygg och håller fast den så ska man sitta med den tills den har somnat allra helst men det kan vara väldigt svårt och därför tycker jag inte det är någon bra idé alls att göra det. Jag har gjort det kanske två gånger när jag blivit väldigt arg på honom och då satt jag kvar tills han sov. Han låg kvar när jag gick därifrån med. Men det hjälper inte. Senaste gången var häromdagen och då var det inte tillräckligt länge för han reste sig upp och började på nytt.

Ska man få bukt med problemet måste man göra det varje gång och under en lång period om det ska fungera. Det är som med andra grejor. Man kan ju inte tro att det ska hjälpa att göra nått några gånger och sen ge upp om det inte går. Det är med att lägga honom ner tar för mycket tid och jag gillar inte den varianten alls om jag ska vara helt ärlig.

Klart det går över men man ska stå ut under tiden :D! Skämt o sido jag tror säkert det ordnar sig till slut.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadist hund

Nej det var väl liksom därför jag inte tyckte att du skulle göra det eftersom att du inte gjorde på rätt sätt...

Sen tyckte jag att jag beskrev vad jag inte förstod.

Dvs att det på ena stället stod att han aktiverades mycket...

Aktivera honom mer kan jag inte. Han aktiveras redan rejält och han är så pass ung och vinglig då han växer väldigt mycket så aktiverar jag gärna honom inte mer än jag gör nu än så länge.

och på andra stället att han bara aktiverades innomhus.

Däremot aktiverar jag honom gärna med att söka upp grejor och sånt inne men tro mig det hjälper inte. Han är lika jobbig endå

Jag fick liksom inte ihop vilket det var som gällde...
 
Sv: Sadist hund

linafina skrev:
Vad är det du inte förstår? Jason gå lös flera gånger om dagen och springer omkring och leker ute. Men några långrundor på en timme är det inte. Högst en halvtimme. Sen brukar jag hålla leken utomhus. Så alltså, innomhus kör jag lite sökövningar, övar på sitt och ligg och lite annat smått och gott som han är väldigt positiv till. Svårare än så är det inte.

Att Jason gör detta för att få uppmärksamhet och för att få till den där roliga brottningen är aldeles säkert rätt men det ska han inte få.

När man vänder en hund på rygg och håller fast den så ska man sitta med den tills den har somnat allra helst men det kan vara väldigt svårt och därför tycker jag inte det är någon bra idé alls att göra det. Jag har gjort det kanske två gånger när jag blivit väldigt arg på honom och då satt jag kvar tills han sov. Han låg kvar när jag gick därifrån med. Men det hjälper inte. Senaste gången var häromdagen och då var det inte tillräckligt länge för han reste sig upp och började på nytt.

Ska man få bukt med problemet måste man göra det varje gång och under en lång period om det ska fungera. Det är som med andra grejor. Man kan ju inte tro att det ska hjälpa att göra nått några gånger och sen ge upp om det inte går. Det är med att lägga honom ner tar för mycket tid och jag gillar inte den varianten alls om jag ska vara helt ärlig.

Klart det går över men man ska stå ut under tiden :D! Skämt o sido jag tror säkert det ordnar sig till slut.

Mitt tips är att du tröttar ut honom psykiskt. Varför inte åka buss till stan en dag? Eller besök brukshundklubben, begär av honom att han skall "vara med dig" - dvs - han får inte leka med hundar, göra utfall eller annat kul.

Du har rätt i att han växer, men det behöver inte innebära stiltje i hans liv. Inomhusaktivering i all ära - men jag tycker personligen om när det är hyfsat lugnt inomhus. Om han är jobbig, så skulle ja ta det som en indikation på att det händer för lite. Inte att han nödvändigtvis skall aktiveras och leta grejer, utan att han får vara med där det händer saker.

Vi hade problem med vår blandras under en period. Han var understimulerad, drog igång en massa skall för att det skulle bli fart på matte och husse och sovande rottisen.

Han är fortfarande lite skällig (skäller en till två gånger per dag - utom på helgerna), men det beror på att jag blivit mer konsekvent. Han FÅR INTE skälla i tid och otid, men jag tror starkaste förtjänsten är att han faktiskt blir mer uppmärksammad nu.

Han mår helt enkelt bättre.

Se till att din hund får det han behöver och du skall se att problemet försvinner. Jag tror det är bättre att aktivera/stimulera andra saker än att fokusera på problemet.
 
Sv: Sadist hund

mian1 skrev:
Ja varför inte? Mina brukar straffa oss genom att kissa inne när vi inte uppmärksammar dem tillräckligt.

Nåt annart värt att träna är inaktivering! Kanske aktiveras han för mycket? Träna på att sitta stilla och slappna av, att INTE aktiveras är nog så svårt och många hundar stressar upp sig för att de får för mycket att göra.

Precis som barn! :bow: Många hundar och barn har svårt att koppla av därför att föräldrar/hussar/mattar inte lär dem att det skall vara lugnt och trivsamt emellanåt.

Jag tycker du har en bra poäng, men jag undrar hur linafina skall träna när han är så där uppspelt? Jag får intrycket av att han har överskottsenergi, och den försvinner inte av att "vila" bort den.

Jag hade satsat på ett mer aktivt uteliv och ett mindre aktivt inneliv. I synnerhet när man har en så stor hund som en schäfer. Om en liten pudel rusar runt och motionerar i hallen med leksaker är en sak - men en schäfer vill man helst ha lugn inne.
 
Sv: Sadist hund

Jag gillar igentligen inte att ha konflikter med min hund alls utan om han gör något han inte får och jag säger till honom och han inte lyder åker han hellre in i köket med kompostgaller än att jag brottar ner honom. Men det är vad JAG tycker.

Men jag tyckte inte att det hjälpte att stänga ut honom i köket i heller för det har jag gjort nu ganska länge men idag har det fungerat mycket bra. Han får nått att tugga på och sen ligger han där och tar det lugnt.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadist hund

Saken är den att jag verkligen gör mycket med honom ute om dagarna. Även om jag inte är ute så länge så gör vi en del endå som jag tycker borde vara nog för att han ska kunna vara inne lugn nån timme tills vi går ut igen :). Men vad fel jag har.

Nån dag i veckan brukar jag åka till skogen med honom och kanske är han lite lugnare just efter den turen men nästa dag är det liksom dags igen.

Jag kan inte ge honom ben eller godis varje gång i heller för då lär han sig väl att han får godsaker när han gör så.

Vi har precis gått valpkurs och nu tänkte jag träna vidare hemma ett tag tills den nya kursen sätter fart men även vår träning är inget han blir trött av eller lugnar ner sig för.

Som jag beksrev innan så leker vi och busar blandat med träning ute. Sen någon dag i veckan åker jag upp i stan med honom och övar honom på att gå där och sen åker vi ut i skogen och söker lite där och så. Jag försöker hålla honom så lugn inne som är möjligt men det känns inte som om jag lyckas så bra med det just nu.

Inne har jag mest som jag skrev innan lagt lite godis på några undangömda ställen som han fått söka upp och jag har lärt honom ligga och sitta bra på kommando nu. Lite sådant gör jag inne men inget bus. Jag vill inte stirra upp honom inne. Vill han leka inne får han leka med sina leksaker på egen hand.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 761
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp