Sadla blöt häst

MissFideli

Trådstartare
Att man inte ska lägga sadel på en blöt häst för att dom kan få skav, är ju en gammal "vetskap".
Men finns det egentligen nått belägg (dvs inte bara personlig erfarenhet) för att det är farligt? Eller är det en myt?
Många anser ju att det inte är nån fara och många sköljer utan skrupler benen innan man sätter på benskydd.

Så?
 
Att man inte ska lägga sadel på en blöt häst för att dom kan få skav, är ju en gammal "vetskap".
Men finns det egentligen nått belägg (dvs inte bara personlig erfarenhet) för att det är farligt? Eller är det en myt?
Många anser ju att det inte är nån fara och många sköljer utan skrupler benen innan man sätter på benskydd.

Så?
Jag sadlar på blöt häst, aldrig haft några problem med det :)
 
Problemet när man sadlar en blöt häst är att man inte kan borsta bort smuts som kan orsaka skav lika bra som man kan när hästen är torr. Att skölja benen och sätta på benskydd, ja då har man förhoppningsvis sköljt bort eventuella gruskorn och dylikt som kan orsaka skav. På benen samlas inte lika mycket stöv, vilket kan orsaka skav, som det gör i sadelläget heller och skillnaden på ett benskydd som sitter där det sitter utan speciellt mycket ytterligare tryck/rörelse mot en sadel eller sele som hela tiden rör sig och där underliggande vävnad utsätts för tryck är enorm. Det är alltså inte bara det att hästen är blöt (blöt päls slits mycket mer precis som blött hår gör) utan att man i det läget inte kan borsta hästen ren för det går helt enkelt inte att borsta hästen ren när hen är blöt. Det är alltså precis lika illa att inte borsta hästen ordentligt innan man rider och hästen är torr.

Personligen sadlar jag inte en blöt häst och jag skulle inte heller sätta på benskydd på blöta ben. Mina hästars vinter och natthage sommartid är grusad och att lägga sadel på en häst som är blöt innebär att jag skulle riskera att hästen har tusentals gruskorn mot huden som jag inte har kunnat borsta bort. Jag vill inte riskera att orsaka skav och därmed lidande för hästen bara för att jag vill något. Jag har möjligheten att fixa med täcken vid behov eller att ställa in hästen så hen hinner torka innan och skulle jag strunta i det och sedan rida på en blöt häst hade det handlat om ren och skär lathet från min sida där hästen kan behöva betala för den latheten. Andra har andra förutsättningar och tar sina beslut utefter det.
 
Att man inte ska lägga sadel på en blöt häst för att dom kan få skav, är ju en gammal "vetskap".
Men finns det egentligen nått belägg (dvs inte bara personlig erfarenhet) för att det är farligt? Eller är det en myt?
Många anser ju att det inte är nån fara och många sköljer utan skrupler benen innan man sätter på benskydd.

Så?
Om man vill svara på frågan med vetenskap så handlar det om friktion. Friktionen ökar när hästens päls är blöt, jämför när du drar en handduk över din hud. Stor skillnad om huden är torr eller blöt.

Sen går det inte med säkerhet säga att en blöt häst = skav men det går att säga, blöt häst = risken ökar för skav. Det är samma med många olika riskbedömningar. Tex stillasittande ökar risken för allehanda sjukdomar men det finns de som sitter mycket stilla och ändå är friska. Det är helt enkelt inte svart eller vitt 😊.
 
Problemet när man sadlar en blöt häst är att man inte kan borsta bort smuts som kan orsaka skav lika bra som man kan när hästen är torr. Att skölja benen och sätta på benskydd, ja då har man förhoppningsvis sköljt bort eventuella gruskorn och dylikt som kan orsaka skav. På benen samlas inte lika mycket stöv, vilket kan orsaka skav, som det gör i sadelläget heller och skillnaden på ett benskydd som sitter där det sitter utan speciellt mycket ytterligare tryck/rörelse mot en sadel eller sele som hela tiden rör sig och där underliggande vävnad utsätts för tryck är enorm. Det är alltså inte bara det att hästen är blöt (blöt päls slits mycket mer precis som blött hår gör) utan att man i det läget inte kan borsta hästen ren för det går helt enkelt inte att borsta hästen ren när hen är blöt. Det är alltså precis lika illa att inte borsta hästen ordentligt innan man rider och hästen är torr.

Personligen sadlar jag inte en blöt häst och jag skulle inte heller sätta på benskydd på blöta ben. Mina hästars vinter och natthage sommartid är grusad och att lägga sadel på en häst som är blöt innebär att jag skulle riskera att hästen har tusentals gruskorn mot huden som jag inte har kunnat borsta bort. Jag vill inte riskera att orsaka skav och därmed lidande för hästen bara för att jag vill något. Jag har möjligheten att fixa med täcken vid behov eller att ställa in hästen så hen hinner torka innan och skulle jag strunta i det och sedan rida på en blöt häst hade det handlat om ren och skär lathet från min sida där hästen kan behöva betala för den latheten. Andra har andra förutsättningar och tar sina beslut utefter det.

Har du haft många hästar som fått skav av det?
 
Om man vill svara på frågan med vetenskap så handlar det om friktion. Friktionen ökar när hästens päls är blöt, jämför när du drar en handduk över din hud. Stor skillnad om huden är torr eller blöt.

Sen går det inte med säkerhet säga att en blöt häst = skav men det går att säga, blöt häst = risken ökar för skav. Det är samma med många olika riskbedömningar. Tex stillasittande ökar risken för allehanda sjukdomar men det finns de som sitter mycket stilla och ändå är friska. Det är helt enkelt inte svart eller vitt 😊.

Vad skiljer då friktionen vid svettig häst mot regnvåt häst? Har svett en annan påverkan på pälsen?
Stillasittande är väl mer eller mindre vetenskapligt bevisat att det påverkar negativt? Att nått är vetenskapligt bevisat betyder ju oftast inte att 100% drabbas.
 
Vad skiljer då friktionen vid svettig häst mot regnvåt häst? Har svett en annan påverkan på pälsen?
Stillasittande är väl mer eller mindre vetenskapligt bevisat att det påverkar negativt? Att nått är vetenskapligt bevisat betyder ju oftast inte att 100% drabbas.
Bra fråga, en svettig häst utsöndrar ju salter. Men om det ökar eller minskar friktionen eller risk för skav, vet jag inte. När jag sköljer av min häst efter ett svettigt pass fungerar ju hennes svett nästan som tvål. Det löddrar lite och glider lätt över pälsen.
 
Om man vill svara på frågan med vetenskap så handlar det om friktion. Friktionen ökar när hästens päls är blöt, jämför när du drar en handduk över din hud. Stor skillnad om huden är torr eller blöt.

Sen går det inte med säkerhet säga att en blöt häst = skav men det går att säga, blöt häst = risken ökar för skav. Det är samma med många olika riskbedömningar. Tex stillasittande ökar risken för allehanda sjukdomar men det finns de som sitter mycket stilla och ändå är friska. Det är helt enkelt inte svart eller vitt 😊.
Men blir inte friktionen mindre på våt hud/päls?
 
Inga problem sålänge hästen är ren.
Vidareutvecklar. Jag håller med @TinyWiny om att det är svårt att få en blöt häst ren. För mig blir det dock aldrig ett problem. Sommartid när det är varmt spolar jag av hästen (noga) i de situationerna innan den sadlas och när det är kallare har min häst täcke.
 
Har du haft många hästar som fått skav av det?
Nej eftersom jag inte utsätter mina hästar för det så har jag inte det. Jag har däremot träffat alldeles för många hästar som har fått skav utav det. Det var var orsaken till att jag som verkligen inte är någon täckesivrare till slut krävde att alla ridskolehästar skulle ha täcken den blöta årstiden när jag jobbade på ridskola. Jag kunde helt enkelt inte bara stå och se på när häst efter häst fick skav. Antalet skav minskade direkt till noll när täcken till samtliga hästar infördes.
 
Jag brukar inte sadla blöt häst.
Men det är nog mest eftersom jag haft en "rygghäst" som blev stel ifall hon blev blöt om ryggen, så var hon blöt så var hon stel, och jag red inte då.
 
Vi sadlar alltid blöta hästar. Våra är oftast torra längst in så vi har aldrig haft problem med det. Inte ens om de varit jordiga/sandiga på ryggen. Vi borstar givetvis så gott det går men visst kan noggranna personer se att det finns lite kvar.

Det finns givetvis hästar som är mer skavtåliga än andra också.

Om jag skulle låta bli att rida/köra varje gång det är något (för kallt, för varmt, för isigt, för blött, för lerigt eller för hårt och så vidare) så hade mina hästar gått ca 1 gång i veckan och det hade ju inte varit ett alternativ.

Hade mina hästar varit icke skavtåliga så hade saken varit en annan, så klart.
 
Jag tänker att det beror lite på hur hästen ser ut i pälsen allmänt. Är hela hästen lerig och blöt (tex rullat sig ute efter regn) så nej. Men är hästen fin i pälsen men lite blöt, kanske efter så lite regn så gnuggar jag bort den värsta vätan med en handduk.
 
Men blir inte friktionen mindre på våt hud/päls?
Hm, jag vet inte. Faktorer som påverkar är säkerligen sadelns passform, ryttarens tyngd, material på vojlock och som flera varit inne på, om hästen är helt ren eller inte. Värme och tiden som ritten pågår är säkert också faktorer. Har man en häst med känslig hud så är man säkert mer försiktig.
 
Hm, jag vet inte. Faktorer som påverkar är säkerligen sadelns passform, ryttarens tyngd, material på vojlock och som flera varit inne på, om hästen är helt ren eller inte. Värme och tiden som ritten pågår är säkert också faktorer. Har man en häst med känslig hud så är man säkert mer försiktig.
Jag vet inte heller men tänkte på din liknelse om att dra med handduk på våt/torr hud. Det känns ju som att det är större friktion då på torr hud..
 
Mina hästar har ofta blivit öm eller känsligare i ryggen om dom är blöta av kallt regn så därav sadlar jag aldrig en regnblöt häst.
 
Att man inte ska lägga sadel på en blöt häst för att dom kan få skav, är ju en gammal "vetskap".
Men finns det egentligen nått belägg (dvs inte bara personlig erfarenhet) för att det är farligt? Eller är det en myt?
Många anser ju att det inte är nån fara och många sköljer utan skrupler benen innan man sätter på benskydd.

Så?
Jag sadlar alltid en blöt häst sålänge den är ren under, kommer hästen direkt från hagen och är dyngsur så brukar jag dock skritta hästen hyfsat varm innan sadlingen pga att det sällan är trevligt att få någonting på kalla blöta muskler.

Har man en sadel som ligger som den ska är det inga problem. Har aldrig träffat på någon häst som fått problem av det förutom hästar då som har ryggproblem och problem med ömmare muskler generellt.
 
Att man inte ska lägga sadel på en blöt häst för att dom kan få skav, är ju en gammal "vetskap".
Men finns det egentligen nått belägg (dvs inte bara personlig erfarenhet) för att det är farligt? Eller är det en myt?
Många anser ju att det inte är nån fara och många sköljer utan skrupler benen innan man sätter på benskydd.

Så?
Som gammal distansryttare så säger jag att det är en myt. Det är smått omöjligt att få hästen torr innan sadeln ska på igen och oftast är ju hästen blöt hela dagen ändå av svetten. Skav får den bara om utrustningen inte passar. Sadeln ska ju inte hålla på o röra sig så det ska inte kunna bli så mycket friktion att det blir skav.

Däremot om det har regnat kallt och hästen är genomblöt så hade jag nog inte ridit hästen iaf, men det har ju inte med själva vätan att göra, utan snarare att det är troligt att hästen kanske är spänd och öm i muskulaturen för att den har blivit kall. Men det har ju inget med skav i sig att göra.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 987
Senast: mars
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 124
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 535
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp