Sadla blöt häst

Att man inte ska lägga sadel på en blöt häst för att dom kan få skav, är ju en gammal "vetskap".
Men finns det egentligen nått belägg (dvs inte bara personlig erfarenhet) för att det är farligt? Eller är det en myt?
Många anser ju att det inte är nån fara och många sköljer utan skrupler benen innan man sätter på benskydd.

Så?

Men hästen kan ju vara sjöblöt under sadeln och på hela kroppen efter ett ridpass? Snacka om blöt.. Så länge den inte är smutsig så.

Vetenskapliga belägg tror jag knappast finns (utan att ha försökt leta artiklar på ämnet). Så man får nog nöja sig med personliga erfarenheter och åsikter.
 
Som gammal distansryttare så säger jag att det är en myt. Det är smått omöjligt att få hästen torr innan sadeln ska på igen och oftast är ju hästen blöt hela dagen ändå av svetten. Skav får den bara om utrustningen inte passar. Sadeln ska ju inte hålla på o röra sig så det ska inte kunna bli så mycket friktion att det blir skav.

Däremot om det har regnat kallt och hästen är genomblöt så hade jag nog inte ridit hästen iaf, men det har ju inte med själva vätan att göra, utan snarare att det är troligt att hästen kanske är spänd och öm i muskulaturen för att den har blivit kall. Men det har ju inget med skav i sig att göra.

Nä, det är klart att det är annorlunda om hästen har ont av att det regnat ute. Då ska såklart inhet upp på ryggen.
 
Som gammal distansryttare så säger jag att det är en myt. Det är smått omöjligt att få hästen torr innan sadeln ska på igen och oftast är ju hästen blöt hela dagen ändå av svetten. Skav får den bara om utrustningen inte passar. Sadeln ska ju inte hålla på o röra sig så det ska inte kunna bli så mycket friktion att det blir skav.

Däremot om det har regnat kallt och hästen är genomblöt så hade jag nog inte ridit hästen iaf, men det har ju inte med själva vätan att göra, utan snarare att det är troligt att hästen kanske är spänd och öm i muskulaturen för att den har blivit kall. Men det har ju inget med skav i sig att göra.

+1 på den.

Red ofta ett tag på ett turridningsstall i ett syeuropeiskt land, välskötta kanonfina hästar.
När de gjordes iordning så borstade man först, sen dushade hela hästen blöt så den slapp svettas direkt från start på turen. Det torkade bort efter an kvart eller så. Alltid torr vojlock under dock, de byttes och togs till tvätt eller tork lite beroende på hur saltiga de hade blivit.

Efter turen så dushade man hästen igen, drog av med skrapa för att få bort saltet, sen blötte igen för maximal svalka och släppte ut.

Ingen av hästarna som jag såg hade vita strån eller skav, fast de gick såhär varje dag den varma årstiden.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 374
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp