Sadla om till yrke inom häst - huuur svårt ska det få vara?

Blueberry

Trådstartare
Hej gänget,
Jag har någon slags livskris och vill tillbaka till stallet, på arbetstid.
Och det verkar vara en helt orimligt slingrig väg?

Ponera att jag överväger att byta från mitt nuvarande yrke till ridlärare. Här är en länk till information om utbildningen.
Förutom grundläggande behörighet från gymnasiet ska jag dessutom vara Diplomerad hästskötare. ("Hästskötardiplom ska bifogas").

Okej, jag tittar på vad som krävs för att att bli diplomerad hästskötare.
Hästkunskap 1, verkar det som? Och ett godkänt yrkesprov. Alright. Så först behöver jag gå Hästkunskap 1 och sen avlägga ett yrkesprov för ett yrke som jag absolut inte kommer att jobba med och SEN kan jag söka utbildningen till ridlärare.

Eller vänta, va? Det finns tydligen en obligatorisk basutbildning också.
"Basutbildningen är obligatorisk och ett behörighetskrav för att gå Svenska Ridsportförbundets utbildningar till Ridledare och Ridlärare." Jag kollar upp Basutbildningen, och den arrangeras sporadiskt av distrikten inom SvRF så det är lite svårt att veta när den utbildningen startar.

Ungefär här har jag tröttnat totalt.
Tydligen skulle jag ha gjort det här som tonåring, för ingen vuxen person som redan är etablerad på arbetsmarknaden har tid med det här.

Jag tänker snarare att jag kan addera någon fristående kurs inom pedagogik till min redan ganska stora samling högskolepoäng. Finns det internationella alternativ? Det känns som att det borde finnas någon rolig kurs i England eller Tyskland med fokus på pedagogiken, kanske mer fokus på specialpedagogik eller hästunderstödda insatser för grundskolan?
 
Hej gänget,
Jag har någon slags livskris och vill tillbaka till stallet, på arbetstid.
Och det verkar vara en helt orimligt slingrig väg?

Ponera att jag överväger att byta från mitt nuvarande yrke till ridlärare. Här är en länk till information om utbildningen.
Förutom grundläggande behörighet från gymnasiet ska jag dessutom vara Diplomerad hästskötare. ("Hästskötardiplom ska bifogas").

Okej, jag tittar på vad som krävs för att att bli diplomerad hästskötare.
Hästkunskap 1, verkar det som? Och ett godkänt yrkesprov. Alright. Så först behöver jag gå Hästkunskap 1 och sen avlägga ett yrkesprov för ett yrke som jag absolut inte kommer att jobba med och SEN kan jag söka utbildningen till ridlärare.

Eller vänta, va? Det finns tydligen en obligatorisk basutbildning också.
"Basutbildningen är obligatorisk och ett behörighetskrav för att gå Svenska Ridsportförbundets utbildningar till Ridledare och Ridlärare." Jag kollar upp Basutbildningen, och den arrangeras sporadiskt av distrikten inom SvRF så det är lite svårt att veta när den utbildningen startar.

Ungefär här har jag tröttnat totalt.
Tydligen skulle jag ha gjort det här som tonåring, för ingen vuxen person som redan är etablerad på arbetsmarknaden har tid med det här.

Jag tänker snarare att jag kan addera någon fristående kurs inom pedagogik till min redan ganska stora samling högskolepoäng. Finns det internationella alternativ? Det känns som att det borde finnas någon rolig kurs i England eller Tyskland med fokus på pedagogiken, kanske mer fokus på specialpedagogik eller hästunderstödda insatser för grundskolan?

Det låter väl rimligt med en snabb basutbildning(10 timmar hemma och 8 timmar på plats) och att man är diplomerad hästskötare när man vill bli ridlärare? Man kunde ju kontakta sitt distrikt för att få veta när den ska arrangeras. :)

Det är väl ingen vuxen som har tid att utbilda sig till ett helt nytt yrke om man inte gör en hel del uppoffringar/ändrar på livet. Jag har själv valt att utbilda mig nu och det är en hel del omprioritering som krävs då.
 
Hej gänget,
Jag har någon slags livskris och vill tillbaka till stallet, på arbetstid.
Och det verkar vara en helt orimligt slingrig väg?

Ponera att jag överväger att byta från mitt nuvarande yrke till ridlärare. Här är en länk till information om utbildningen.
Förutom grundläggande behörighet från gymnasiet ska jag dessutom vara Diplomerad hästskötare. ("Hästskötardiplom ska bifogas").

Okej, jag tittar på vad som krävs för att att bli diplomerad hästskötare.
Hästkunskap 1, verkar det som? Och ett godkänt yrkesprov. Alright. Så först behöver jag gå Hästkunskap 1 och sen avlägga ett yrkesprov för ett yrke som jag absolut inte kommer att jobba med och SEN kan jag söka utbildningen till ridlärare.

Eller vänta, va? Det finns tydligen en obligatorisk basutbildning också.
"Basutbildningen är obligatorisk och ett behörighetskrav för att gå Svenska Ridsportförbundets utbildningar till Ridledare och Ridlärare." Jag kollar upp Basutbildningen, och den arrangeras sporadiskt av distrikten inom SvRF så det är lite svårt att veta när den utbildningen startar.

Ungefär här har jag tröttnat totalt.
Tydligen skulle jag ha gjort det här som tonåring, för ingen vuxen person som redan är etablerad på arbetsmarknaden har tid med det här.

Jag tänker snarare att jag kan addera någon fristående kurs inom pedagogik till min redan ganska stora samling högskolepoäng. Finns det internationella alternativ? Det känns som att det borde finnas någon rolig kurs i England eller Tyskland med fokus på pedagogiken, kanske mer fokus på specialpedagogik eller hästunderstödda insatser för grundskolan?
Den lokala ridskolan har ridlärarvikarier som inte är utbildade ridlärare, och har även haft deltidsanställda ridlärare utan utbildning (mycket hästkunskap men ingen faktisk ridlärarutbildning). Även i något fall ridlärare som under tiden de arbetat gått sin ridlärarutbildning. Det kanske är enklare att göra på det hållet, att börja vara aktiv i en ridklubb där man kan vikariera under tiden man utbildar sig, som skickar iväg en på basutbildningen etc?

Måste man gå kurs för hästskötarexamen, går det inte göra yrkesprovet även utan kurs så länge man visat att man har tappsko- och HLR kompetens?
 
Det finns ju fler ridlärarutbildningar än den på Strömsholm. 🙂 Det är inte på alla som du behöver ha hästskötarexamen i förväg. Jag tror att en del ordnar basutbildning också.
Det du verkligen behöver göra är att se till att rida så mycket du kan. Det är det stora problemet på de flesta av utbildningarna; att de blivande ridlärarna har för lite ridvana.
 
Tänker också att du ska kolla andra utbildningar. Tex på Vreta tror jag inte det är krav på varken hästakötarexamen eller basutbildning innan.
 
Är det just ridlärare du vill bli @Blueberry? Annars finns ju t.ex. utbildning till hovslagare också. För utbildningarna på Flyinge, Strömsholm och Wången krävs gymnasieexamen, praktik/arbete med häst i 3-6 månader (3 mån heltid eller 6 mån deltid) samt godkänt intagningsprov (hästhantering + enklare kallsmide/verktygshantering). Det känns ju inte oöverkomligt, och arbetsmarknaden verkar god!
 
Nu vet jag inte om du bor kvar i huset du hade renoveringstråd om för många år sedan, men skolan tvärs över vägen söker stallchef. Kan ju vara en väg in och dom håller nog både basutbildningar och hästskötarexamen. 😊
 
Nu vet jag inte om du bor kvar i huset du hade renoveringstråd om för många år sedan, men skolan tvärs över vägen söker stallchef. Kan ju vara en väg in och dom håller nog både basutbildningar och hästskötarexamen. 😊
Vi renoverade klart det och sålde förra sommaren, men jag hade nog älskat jobba där.
 
Är det just ridlärare du vill bli @Blueberry? Annars finns ju t.ex. utbildning till hovslagare också. För utbildningarna på Flyinge, Strömsholm och Wången krävs gymnasieexamen, praktik/arbete med häst i 3-6 månader (3 mån heltid eller 6 mån deltid) samt godkänt intagningsprov (hästhantering + enklare kallsmide/verktygshantering). Det känns ju inte oöverkomligt, och arbetsmarknaden verkar god!

Jag veeeeeeet inte vad jag bli egentligen.
Till saken hör att jag aktivt valde att inte utbilda mig inom häst eftersom jag "ändå alltid skulle ha det att falla tillbaka på", i och med att jag är uppvuxen i tävlingsstall, har jobbat som hästskötare, stallchef, beridare och tränare . Men det är ju drygt 10 år sedan nu och little did I know men tiderna har faktiskt förändrats en del.

Till saken hör även att jag har familj med rätt små barn och jag bor i Värmland, jag kan liksom inte riktigt börja veckopendla till Wången eller Vreta.

Hovslagare känns ärligt talat rätt kul (älskar hovnörderi, och det är en rätt spännande bransch som det händer en hel del kring just nu) men jag vet inte om jag skulle palla det rent fysiskt?

Jag är superbra på att lära barn att rida, jag älskar teoriundervisning (och har ärligt talat skapat eget teorimaterial till minst en bok), jag känner starkt engagemang när det gäller att kombinera npf-hjärnor och hästar och liknande projekt. Jag är inte särskilt intresserad av att rida själv. Jag har mer ekonomiskt kapital än vad jag har tålamod och tid när det gäller utbildningar, föredrar specifikt och intensivt framför brett och omfattande.

Jag har också två små ponnyer som går att använda i till exempel besöksverksamhet, men jag har ingen yrkeslegitimation inom vård/socialt arbete/skola så jag kan inte utbilda mig inom hästunderstödda insatser heller, även om det antagligen hade passat mig väldigt bra.

Tar gladeligen emot förslag på vad jag kan koka ihop av det här. :idea:
 
Jag veeeeeeet inte vad jag bli egentligen.
Till saken hör att jag aktivt valde att inte utbilda mig inom häst eftersom jag "ändå alltid skulle ha det att falla tillbaka på", i och med att jag är uppvuxen i tävlingsstall, har jobbat som hästskötare, stallchef, beridare och tränare . Men det är ju drygt 10 år sedan nu och little did I know men tiderna har faktiskt förändrats en del.

Till saken hör även att jag har familj med rätt små barn och jag bor i Värmland, jag kan liksom inte riktigt börja veckopendla till Wången eller Vreta.

Hovslagare känns ärligt talat rätt kul (älskar hovnörderi, och det är en rätt spännande bransch som det händer en hel del kring just nu) men jag vet inte om jag skulle palla det rent fysiskt?

Jag är superbra på att lära barn att rida, jag älskar teoriundervisning (och har ärligt talat skapat eget teorimaterial till minst en bok), jag känner starkt engagemang när det gäller att kombinera npf-hjärnor och hästar och liknande projekt. Jag är inte särskilt intresserad av att rida själv. Jag har mer ekonomiskt kapital än vad jag har tålamod och tid när det gäller utbildningar, föredrar specifikt och intensivt framför brett och omfattande.

Jag har också två små ponnyer som går att använda i till exempel besöksverksamhet, men jag har ingen yrkeslegitimation inom vård/socialt arbete/skola så jag kan inte utbilda mig inom hästunderstödda insatser heller, även om det antagligen hade passat mig väldigt bra.

Tar gladeligen emot förslag på vad jag kan koka ihop av det här. :idea:
Nu har jag mest koll på den utbildningen som finns när mig (vreta) men kanske funkar fler på liknande sätt? Där är eleverna på plats på skolan under vissa perioder (sommaren tror jag?) och sen har man praktik stor del av utbildningen och det kan man göra var som helst i landet.

Verkar se ut såhär: https://www.nbg.nu/upload/documents/Vreta/Vuxenutb/YH_Ridlarare_arsplanering.pdf

Tror dock man rider på alla ridlärarutbildningar.
 
Ja, till just ridlärare kommer man inte undan ridningen. Kraven på SRL1 är ju inte jättehöga, men man behöver ändå hoppa regelbundet, tex.
Kag tycker du ska kika på utbildningen för hästföretagare som brukar hållas någon gång om året (Tror det är Hushållningssällskapet e dyl som ordnar) och så se om du kan hitta andra, kortare kurser som passar för det du vill göra. Det låter inte som om det är en helt traditionell ridskola du vill driva/jobba på ändå? Sedan är det också stor brist på ridlärare, så är det ändå det som lockar kan du ju prova att söka jobb som kommer ut.
 
I Finland finns vuxenutbildningar till ridinstruktör, som ger en behörighet att jobba på en godkänd ridskola. De flesta går på finska och finns olika upplägg, men jag har spanat in en som går på svenska (tror det kunde vara blandat finska och svenska men man överlever nog), och där man ska vara på plats 3-5 dagar i månaden, resten av tiden ska man ha möjlighet att träna sin egen ridning samt öva på att hålla lektioner på en ridskola godkänd av Finlands Ryttarförbund. I utbildningen ingår lite allt möjligt som är bra att kunna för att kunna driva hästföretag, företagsekonomi, hästskötsel, egen ridning och såklart att ha lektioner. Var ett tag sen jag läste om utbildningen men i stora drag var det det som ingick. Finns inget liknande i Sverige?
 
Ja, till just ridlärare kommer man inte undan ridningen. Kraven på SRL1 är ju inte jättehöga, men man behöver ändå hoppa regelbundet, tex.
Kag tycker du ska kika på utbildningen för hästföretagare som brukar hållas någon gång om året (Tror det är Hushållningssällskapet e dyl som ordnar) och så se om du kan hitta andra, kortare kurser som passar för det du vill göra. Det låter inte som om det är en helt traditionell ridskola du vill driva/jobba på ändå? Sedan är det också stor brist på ridlärare, så är det ändå det som lockar kan du ju prova att söka jobb som kommer ut.

Tack så jättemycket för tipset :heart
 
Tanke - har du något naturbruksgymnasiume eller annat hästgymansium i närheten? Nuförtiden verkar det ju vara vanligt att klasserna har en mentor som inte nödvändigtvis är en ridlärare. Kanske kan vara en väg in?

När jag gick naturbruk för länge sedan hade vi en ridlärare som klassmentor men så verkar de inte ha det längre iaf på den skolan. Verkar inte som att det krävs någon specifik utbildning för att jobba som mentor där iaf..😊
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp