Sadlar är hemska!

tujunen

Trådstartare
Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel? Omöjligt verkar det som! :mad:
Har plöjt igenom en hel del redan, ingen passar. Hästen är en hopplös modell med hög & lång manke, kort rygg, bogar som behöver mycket utrymme, inte spikrak men inte heller direkt svängd, något mitt emellan.
Dessa har jag plöjt igenom redan:

- Prestige, 3 olika modeller, 17": hårremmen var nött vid bakvalvet efter ridning, sadeln låg inte stilla. Någon var för lång.
- Pfiff Pilot 17": inte tillräckligt med plats för bogarna och för lång.
- Stubben, för lite mankutrymme.
- Romano, dressyr och hopp: för långa.
- Hubertus, äldre modell, för böjd.
- Lewa, för böjd.
- Kieffer Munchen 17,5", för lång och för smal.
- Kieffer Aachen 17", för lång och för smal.
- Passier PSP, 17", äldre modell, från 80-talet någon gång. För lång och för böjd.
- Passier PSL, 17", samma som ovan.
- Sigma 16,5", äldre modell: för lång och för böjd.
- Massimo 17", kommer inte ens ihåg vad det var som inte stämde på denna längre :confused:
- Zaldi, 16,5": för lång och kanalen var skrattretande smal, värsta jag sett! :eek:
- Jorge Canaves, 16,5": för lite bogutrymme.
- Claridge House 16,5"/31 äldre modell som man inte kan byta koppjärn i: för smal, för lite plats åt bogarna och för svängd. De nyare modellerna som går att byta koppjärn i är för långa.
- Wintec 17", för rak och för lång.
- Thorowgood 17" och 16,5": för lång.
- Märkeslösa har jag provat en uppsjö av och de flesta är allt för smala i kanalen samt för långa.
- Syntetsadlar i olika modeller och utföranden har jag testat så jag blir helt knasig.
Detta är en liten del av vad jag provat hittills som jag kommer ihåg vad det var för fel på. Har provat en del andra märken också men kommer inte på dem just nu. Skulle behövt skriva en lista på alla så man skulle ha att ta fram och kika på och svära över :mad: :devil:
Det känns helt hopplöst! Sadeln får på inga som helst villkor överstiga 38cm, men jag behöver en sadel som är 17-17,5".
Bomlösa är lika hopplösa! Har provat en hel del sådana också, men inget mankutrymme och sadlarna är 60cm + - några cm :eek: Så på denna häst, där sadelläget är 38cm så kan ni ju tänka er hur det ser ut. Sadeln ligger ju på svansen typ :cool:
Finns det verkligen inget som passar denna typ av häst? Jaaa, specialbeställa, den dagen pengarna växer på träd så ska jag göra det, tro mig :banghead:
Någon vänlig själ som kan komma med tips på vad jag kan prova som nästa?
 
Har inga direkta tipps, kanske skulle vara bra med mer info, vad är du villig att lägga ned osv. Finns det ens sadlar i 17" som är så korta är min första tanke? Har ni åkt iväg någonstans?

Jag som tyckte min var problematisk med sin höga långa manke och missbildning med frakturen (lägg till sadeltvång och att han ger upp efter 3 sadlar om det känns obehagligt). Vi åkte iväg efter att testat massa cut back och skit som logiskt enligt beskrivning borde passa. Hon tittar på honom och provade två sadlar som jag märkesmässigt aldrig trodde skulle fungera (samma sadel men det var bara två bombvidder och att jag skulle få testa rätt skinn, då de inte hade en brun inne som jag ville ha den). Den sadeln har nu legat bra i 3 år. Mina föräldrar suckade lite då men den har nog sparat in sitt över åren.
 
Samma här, jag provade och provade. Sedan åkte jag till sadelmakare som lade på ett märke som jag avfärdat pga. beskrivningen och den sadeln har jag haft nu i två år med omstoppning en gång. Både häst och jag är toppennöjda. Jag kommer nog inte våga prova ut något själv på länge med tanke på hur fel jag hade på många punkter.

Har du provat något klassiskt engelskt? Typ Albion, Ideal?
 
Har du provat equipe, cwd, bruno eller typ butet? De finns ju i olika storlekar och bomvidder osv. Man kan välja vad man vill liksom.
 
Amerigo CC, DJ och Alto (om det är hoppsadel du söker heter modellen T som har Altobommen) ska du prova. Tror mest på CCn :). Alla tre är väldigt korta och funkar på både lite rakare, lite mer svängda ochh ffa överbyggda hästar. CC och DJ tar mest manke men har lite olika sittpunkter.
 
Jag skulle tipsa om att ta kontakt med en duktig sadelmakare som också har utbildning i sadelinpassning. En bra sadelmakare kan hjälpa dig med vad du ska prova och justera ganska mycket för att en sadel ska passa optimalt.

Nu vet jag ju inte sett din häst, men på din beskrivning så låter den lite som min. Jag har just fått utprovat (av oberoende sadelinprovare och sadelmakare) Tekna S-line dressyr (nya modellen, röda järn) och äldre modellen S-line allround, med svarta koppjärn.
 
Nästan alla sadlarna du räknat upp här uppe är av äldre modell eller har svängd bom. Klart man inte kommer ur sadelträsket om man provar så många av fel modell....du har kanske inte så stor kunskap av sadlar o borde be nån om hjälp som vet lite mer, har du ingen kompis som är lite kunnig o kan få in dig på rätt väg? En häst som ser ut som du beskriver behöver ofta en sadel att "växa" i, dvs den behöver vara lite för vid o paddas upp tills han fyllt ut runt manken. En hög manke tyder ofta på att han gått med för smal bomvidd på sadeln tidigare.
 
Håller med dem som skriver att en duktig sadelutprovare är vad du behöver. Jag tycker inte man ska underskatta vad dessa människor kan jämfört med oss som är amatörer. Mina hästar är inte så enkla att hitta sadlar till men jag har aldrig haft problem tack vare en väldigt kunnig utprovare.
 
Jag vet inte vilka bomlösa du provat, men det finns många anpassade för islänningar dvs rejält korta. Ligger runt 10-13k nya.
 
Hej!

Testa Lippo, på min hopplösa häst (kort, överbyggd, bred, mycket rörliga bogar, sadelgjordsläge mellan frambenen) funkar i en Fazzino. Den funkar på vår store, rakryggade häst med lång, hög manke också, på nåt konstigt vis. Annars låter sadelutprovare som en bra idé.

/Lavinia
 
Courbette/Lemetex? Har en gammal Lemetex Alpina (hoppsadel som är rätt kort) på en häst som är väldigt lik din beskrivning. Kort, nästan helt rak rygg, och en manke som är såpass hög och lång att sadeln inte är i närheten av bogarna när den ligger rätt. En sadelutprovare kanske kan hitta någon gammal/ny eller liknande märke som passar?
 
Som jag skrev, detta är endast en del av alla de sadlar jag provat. Just nu är jag i den sitsen att jag provar ALLT. Sadelutprovare som finns här i närheten har jag redan haft ut. Har också skickat bild och mått på hästen till några längre bort. Sadelläget är det som ställer till det mest, då det är så kort. Och det ännu till med att det måste vara utrymme för bogarna ställer till saken ännu mer. Hästens höga manke beror inte på att han har haft för smal sadel tidigare, som någon skrev.
Ska nu få hem ett gäng sadlar till av en bekant, som ska provas, får se om någon passar. Ska också kolla upp de märken som jag blivit tipsad om här. Tusen tack! :)
 
Jag har också en häst med kort sadelläge och lite speciell rygg eftersom han är typ platt, dessutom har jag långa lårben och får inte plats i vad som helst utan hamnar lätt långt bak i sadeln om knästöden är för stora (långa). Jag anser mig ha ganska bra koll på det här med sadlar men är just nu inne på utprovare nr 2, mycket för att inte slösa tid med att prova felaktiga modeller samt få tillgång till ett stort utbud.
Hon rekommenderar framför allt Amerigo och Jaguar till kort sadelläge, idag ska vi testa en Amerigo Alto och en Jaguar XKC, jagar även en Amerigo Classic i rätt bomvidd.
 

Liknande trådar

Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Aifos
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 934
Senast: super
·
Utrustning *suck* Då är vi tillbaka i sadelträsket igen. Jag får acceptera att vår nuvarande sadel kanske inte är den bästa lösningen för oss och...
2
Svar
23
· Visningar
2 789
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
3 924
Senast: Morran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp