Sadlar - hur och när köper du din?

Har uppfattat det precis som du. Min tränare har en (ev ett par) sadlar som hon använder både till sina egna och andras hästar, när de passar. Hon förklarade för mig ungefär som att de flesta musklade halvblod har snarlika ryggar, och med en bra sadel anpassad för en halvblodsrygg så är spannet ganska brett för vilka hästar de passar. Om hon rider hästar med väldigt avvikande ryggar tar hon självklart en annan sadel. Vet inte hur hon gör med två-treåringarna hon har i stallet, om hon använder samma sadel med en padd under eller om hon har någon/några andra sadlar till det.

Tänker utifrån det att sadelprovning är krångligare för "plattryggade" raser t ex kallblodsraser och ponnyraser, eller hästar med ryggar som avviker från standard såsom t ex hög manke.

Ligger mkt i det. Jag köpte en Amerigo Classic en gång i tiden och den har legat bra eller helt ok (ofta bättre än deras egna) på nästan alla hästar jag ridit åt andra. Det är en modell som är gjord för en "klassisk halvblodsrygg" och jag har haft den på allt från maxad b-ponny till stora halvblod. Det är rätt få den har legat rent dåligt på. Så den sadeln har jag haft kvar och släpat runt på diverse tillridningsobjekt. Mkt bra investering.
 
Själv rider jag i en DJ, deras islandsmodell med lite flatare säte och extremt kort anläggningsyta jämfört med andra märken jag tidigare provat.

Jag själv rider mest araber som ofta är breda framtill och överbyggda precis som islänningar också kan vara, men jag är helt övertygad om att denna modell passa bägge med tanke på de likheter som ofta finns i exteriören.

Det jag också gillar med just DJ:en är att sätet är väldigt mycket flatare än de ”klassiska” sadlarna som finns. Jag blir inte fastlåst i sitsen och får en helt annan känsla i ridningen.

Innan jag provade Amerigo så kunde jag inte förstå att människor köpte så dyra sadlar. Behöver jag ens säga att jag har ändrat mig nu. Verkligen värda sitt pris och bra andrahandsvärde ifall man skulle bli tvungen att sälja.
 

Liknande trådar

Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
3 699
Senast: Harbor
·
Q
Utrustning Men varför rider inte alla i (bra) bomlösa sadlar? Jag läser trådar hela tiden av "folk" som inte kan begripa att deras utprovade sadel...
2
Svar
20
· Visningar
2 715
Senast: Nominous
·
G
Utrustning Det är ju så himla många som köpt bomlös sadel senaste åren, och jag har själv funderat (och funderar?) på att köpa en till en av mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 303
Senast: Elina8
·
Utrustning Jag försöker hjälpa min granne att hitta sadlar som passar på hennes hästar, men det är tamej sjutton inte så lätt när man vill ha det...
Svar
15
· Visningar
2 346
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp