Sadlar m. mkt bred kanal (liknande Thorowgood T4)?

skiesabove

Trådstartare
Häromdagen testade jag stallkompisens Thorowgood T4 allround, och var väldigt imponerad över den enormt breda kanalen (en full handsbredd, mätte min egen hand nyss så det är typ 9-10cm) och att den satt väldigt bra ur hästens perspektiv. Kom ner ordentligt, följde ryggen och hade inte minsta tendens till att snurra.

MEN:

Jag tyckte att den var helt gräslig att sitta i. Synteten blev jättevarm och kändes "äcklig" att sitta i, sätet var liksom för flackt och gav inget stöd åt något håll, den var för bred i midjan, och det var helt enkelt ingen bra känsla alls. Den var 17,5" och jag har storlek 42 på byxor och en stor rumpa, men det kändes som att jag satt i en sadel som var 20" minst.

Så jag undrar om någon Bukefalist har tips på en sadel som liknar T4 ur hästens synpunkt (väldigt bred kanal, passande låg bred manke, svagt svängd rygg), men är i läder, och är trevlig att sitta i?

Dressyr eller allround spelar ingen roll, jag vill så småningom byta ut både den allround och den dressyren jag har. Dom jag har funkar hyfsat för både mig och hästen men ingen av dom är "wow" och köptes som billiga, tillfälliga lösningar.

Och nu börjar det bli dags att leta på allvar :P...

Alltså:
Tipsa mig om sadlar med riktigt bred kanal, som även är härliga för människan :)! Pris "oviktigt", men inte över 15k iaf.


Santa Cruz Celine sitter rätt bra på hästen men jag tycker den är hemskt oskön, så den går också bort ;).
 
Sv: Sadlar m. mkt bred kanal (liknande Thorowgood T4)?

Tyvärr är den över din prisklass men jag har en Schleese Triumph till salu som fyller de andra behoven! ;)


Crown Arwen?
Finns minst en 17,5" MW till salu här i länet, hela näven ryms i kanalen.
Kostar kanske 6 - 7 000.

/Keb
 
Sv: Sadlar m. mkt bred kanal (liknande Thorowgood T4)?

Tolga? Har en hoppsadel därifrån med väldigt generös kanal och bra kvalitet överlag.
 
Sv: Sadlar m. mkt bred kanal (liknande Thorowgood T4)?

Jag säger också Crown, jag får plats med hela handen mellan bossorna i kanalen, jättebra kvalité till ett bra pris.
 
Sv: Sadlar m. mkt bred kanal (liknande Thorowgood T4)?

Det låter ju lovande med Crown, men när jag kollar på annonserna verkar dom flesta vara för raka ryggar? Är det generellt för Crown eller är det vissa modeller som är det?
 
Sv: Sadlar m. mkt bred kanal (liknande Thorowgood T4)?

Svagt svängd och rak kan ju variera lite från häst till häst också, min häst ser ut som en hängmatta när han står och slappnar av men är spikrak när han jobbar...
Är det inte helt galet kan det ju korrigeras lite med stoppningen.

/Keb
 
Sv: Sadlar m. mkt bred kanal (liknande Thorowgood T4)?

fel prisklass med prestige arezzo är väldigt bred i kanalen, trevlig att rida i och de som den jag haft att göra med har legat bra på hästar som tidigare haft sc celine. den är dock rakare än celine, men väldigt mycket mer bekväm.
 
Sv: Sadlar m. mkt bred kanal (liknande Thorowgood T4)?

Generellt så är dom raka i bommen ja, men jag vet att bekanta till mig som har ''Normala/ lätt svänga'' ryggar som har utprovade Crown- sadlar som ligger väldigt bra till sina hästar.

Jag har en Crown till min, har haft en annan modell innan också, båda har legat jättebra på min häst som har bred manke, slänger in en bild :-)
993708_10151945417003278_1189291534_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Sadlar m. mkt bred kanal (liknande Thorowgood T4)?

Har precis som Keb71 en Schleese till salu (men annan modell), den uppfyller dina önskemål -utom priset.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej alla! Vet ni om det finns någon sadel som är lik Thorowgood T8/T4 i hopp/dressyr, storlek 16,5? Hästen har en gammal Thorowgood...
Svar
0
· Visningar
570
Senast: AntiPrimax
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 657
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
906
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Hej, Vet att det finns en miljard sånahär trådar, har läst de flesta gamla men är fortfarande lite villrådig. Har kontakt med en...
Svar
6
· Visningar
2 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp