Sadlar med syntetbom (flexibel) typ som Equipe

Rimfaxe

Trådstartare
För en tid sedan fick jag bekanta mig med en väninnas sadlar av märket Equipe varav några var byggda på en syntetbom (kallas väl theoreme eller emporio ?) och dessa flexar ju lite grand om man böjer framvalv mot bakvalv.

Finns det fler sadlar som har denna slags syntetbom, eller liknande i varje fall? Som inte är byggda på stum träbom/stålbom? Vilka märken i så fall?
 
För en tid sedan fick jag bekanta mig med en väninnas sadlar av märket Equipe varav några var byggda på en syntetbom (kallas väl theoreme eller emporio ?) och dessa flexar ju lite grand om man böjer framvalv mot bakvalv.

Finns det fler sadlar som har denna slags syntetbom, eller liknande i varje fall? Som inte är byggda på stum träbom/stålbom? Vilka märken i så fall?

Amerigo Vega byggs på syntetbom. Den är ju rätt stabil. Men rör sig väl ngt yttepyttelite mer än träbom.
 
Fast vill du ha en bom som flexar så har ju springtreebommarna en kontrollerad flexning av bommen - dvs lite svikt och inte på alla ledder. Passiers PS-bom i bambu och läder sviktar rätt mycket - hästarna verkar uppskatta den. Skulle tro att Amerigos dyraste Carbonbom ochså uppfyller denna kvalitet.

Många plastbommar kan ha svikt, men risken är att allt sviktar eftersom de ofta saknar inbyggt järn som motverkar flex där man inte vill ha det. Men priset är ofta mer överkomligt.
 
Tack för era svar. :)

Jag ska kolla in Passier och även Amerigo. Har ni några tankar om ungefär vilken typ av rygg dessa bommar passar?

Det verkar som om en av mina hästar inte gillar helt stumma bommar. Hitintills har han inte gått bra med dem, men bomlösa sadlar och paddar osv är han okej med. Dock skulle jag själv vilja ha något som är lite stabilare att rida med, och framförallt om man kanske ska hoppa några skutt eller så.
 
Tack för era svar. :)

Jag ska kolla in Passier och även Amerigo. Har ni några tankar om ungefär vilken typ av rygg dessa bommar passar?

Det verkar som om en av mina hästar inte gillar helt stumma bommar. Hitintills har han inte gått bra med dem, men bomlösa sadlar och paddar osv är han okej med. Dock skulle jag själv vilja ha något som är lite stabilare att rida med, och framförallt om man kanske ska hoppa några skutt eller så.
Vad gäller Passier så finns det 2-3 bommar, de är snarlika i passform - passar åt det rakare hållet, sen finns det bossor som balanserar bommen - vissa raka, vissa normalböjda och vissa överbyggda. Anpassningsbara. Beror på hur hästen ser ut.

Vad gäller Amerigo/Equipe har jag för mig att de använder en carbonbom, en vanlig springtree- fjäderträbom och en eller två plastbommar. Har dessvärre ingen koll på passformen på dessa.
 
Just det, vill du ha en halvflexibel bom så kolla även på Maxflex, ändringsbart framvalv och ett mellanting mellan de mer fjädrande plast/trä/bambusbommarna och bomlösa sadlar. Finns även i hoppmodell.

Ska finnas en jättelång tråd med bra tips o info om dessa sadlar nånstans på detta forum - sök! :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp