Sadlar, sadlar och åter sadlar.

Rouise

Trådstartare
Skulle behöva lite hjälp av er sadelkunniga här på buke! har som många andra funderingar över sadlar

Jag rider ett varmblod/har på foder/blivande delägare (definitionen är ännu obestämd men det hör ändå inte hit) Just nu äger jag inte hästen så att säga så man kan väll kalla mig medryttare kort och gott.

I vart fall har jag lite sadel funderingar, hästen behöver högst troligt en ny sadel!

Själv har jag en Knights Bareback bomlös, en helt ok sadel att träna lite dressyr i och rida ut i MEN jag är rätt trött på den själv och känner mig lite låst; jag kan inte tävla i den om jag skulle vilja och den är rätt ostabil och jag upplever att den rör på sig på alla hästar mer eller mindre, jag vill ha nått annat helt enkelt.

Ägaren till hästen har ett par sadlar, vet inte om nån av dom passar men jag är tveksam, dessa sadlar kommer att provas på hästen men om dom sadlarna inte passar så måste jag fundera på att köpa en ny, eftersom det ligger i mitt intresse att rida och tävla hästen så känns det rätt att det är jag som köper sadeln.

Jag är inne på bomlöst, och då är största anledningen den att jag inte vill köpa en bomsadel till en häst jag inte äger (ännu i vart fall), vilket betyder att jag vill köpa en sadel som det dels finns en chans att jag kan använda på nästa häst eller sälja relativt enkelt, bomlöst brukar kunna säljas rätt snabbt är min erfarenhet.

Jag har kikat lite på Freemax Evo, en sadel jag har ridit i förut och tycker mycket bra om, känns mycket stabilare än min Knights, känns om mer sadel än soffkudde. Men fråga är får man tävla i dressyr på den? räknas den som sadel av engelsk modell? jag skulle ju spontant säga nej men å andra sidan så är väll sensations sadlar godkända för tävling och dom ser fortfarande ut som soffkuddar enligt mig iaf.

sen har jag kikat på Freemax dressyrsadeln som säljs på bland annat börjes men även på andra ställen, någon som vet nått om den? någon som har provat? Den borde väll rimligen vara godkänd för tävling också?
 
Senast ändrad:
Sv: Sadlar, sadlar och åter sadlar.

varför inte köpa en sadel (bom) med utbytbart koppjärn så kan du ju flytta med den till andra hästar om så skulle behövas.:idea:
 
Sv: Sadlar, sadlar och åter sadlar.

fast med en bomsadel känner jag mig ändå mer låst än med en bomlös.

Mycket för att hästen i fråga kan muskla om sig på ett halvår, jag då har jag köpt en bomsadel till en häst jag inte äger som är oanvändbar, men en bomlös minskar denna risk. Och för att ägaren kan få för sig att nej hästen ska inte ridas eller att hen inte vill ha medryttare längre, jag då står jag där med en sadel jag troligen inte kan använda på nån annan häst (nu är väll det senare inte så troligt att det skulle hända men man vet aldrig)

Ett koppjärn ändrar väll bara vidden på sadeln vid manken. inte hur pass böjd eller rak den är?

(har dålig koll på koppjärn!)


De bomlösa jag har erfrarenhet av är SBS Flexion, Freemax Evo, Knights Bareback, ST Alround mot hopp, börjes bomlösa soffkudde

har även provat sensation ( två modeller jag inte kommer ihåg namnen på) samma sadlar provades på en shire och på ett varmblod.

Flexion, Knights, Börjes soffkudde och Freemax evo har vi haft på Kompisens Shire, flera varmblod som ser olika ut i kroppen, en drös kallblodstravare. Och det har funkar bra på alla så att säga, sadlarna har passat, sen är det ju lite olika kvalitet på sadlarna vilket märks när man rider.

Så av den erfarenhet jag har av bomlöst är att det är relativt enkelt att kunna använda dem på alla möjliga olika hästar, ibland kvävs lite små ändringar iof, Evon har ju ett järn fram som kan bytas ut, Min knights har en pommel som man kan byta ut eller ta bort helt beroende på.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadlar, sadlar och åter sadlar.

Det finns sadlar med utbytbart bomjärn som ligger på de flesta hästar. Finns naturligtvis undantag men det lär det göra med bomlöst också.
Sen ska man naturligtvis välja en med ullstoppning så att den kan justeras.
 
Sv: Sadlar, sadlar och åter sadlar.

Det finns sadlar med utbytbart bomjärn som ligger på de flesta hästar. Finns naturligtvis undantag men det lär det göra med bomlöst också.
Sen ska man naturligtvis välja en med ullstoppning så att den kan justeras.

Måste säga att jag inte alls håller med om att bara man kan ändra bomvidden så kan man få sadeln "att passa dom flesta hästar". Tycker snarare att de oftast har en rätt dålig passform med koppjärn som är alldeles för långa och V-formade för att passa dagens normala hästryggar. Och visst kan man trolla lite med stoppningen men en bomform som inte passar hästen i alla fall nästan helt kan man inte kompensera med stoppningen.

Till Ts så skulle jag satsa på att få tag i en äldre märkessadel om du vill ha en bomsadel. Förutsatt att man tar hand om den hyfsat så tappar de inte mycket i värde på nåt år. Vill du tävla så är ju utbudet av bomlösa som är godkända rätt så begränsat.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadlar, sadlar och åter sadlar.

Fast jag är inte övertygad om att bomsadel är bästa alternativet i det här läget.

--

nån som har tips på en bra prisvärd bomlös sadel av engelsk modell?

Nån som har provat freemax dressage som jag nämnde i första inlägget?
 
Sv: Sadlar, sadlar och åter sadlar.

Naturligtvis måste alla vinklar stämma, men det finns de som är anpassade till hur dagens hästar ser ut och de som fortfarande går i gamla banor. Med det menar jag att det finns märken som är lättare att prova ut och passar fler än andra , inte att det räcker att ändra bomvidd så passar de alla. Blandar man väldigt olika typer av häst får man naturligtvis byta.
Du kan aldrig stoppa en för rund/rak sadel så att den passar (om det inte är bara lite förståss), men med en ullstoppad har man en viss justeringsmån som ger mer flexibilitet.
 
Sv: Sadlar, sadlar och åter sadlar.

Masterback, typ 9000 nya, ibland kan man hitta dem begagnade.Bomlös, ser ut som en engelsk sadel. Så lik att det inte går att se direkt att den är bomlös. Passar dock bäst om hästen inte är för tunn och takformad över ryggen.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: liiinnea
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
653
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp