Säg att du har haft dåligt omdöme

Nej. De tömde allt och hittade inget. När de sen röntgade igen.... fanns kniven kvar. Det kom fram sen att deras chef satt på ”test” (vet inte vad det heter men det fanns iaf då ett ”testmode” för att personalen inte ska slarva så det kunde komma upp lite sådana saker random).

Det är nog ganska ofta standard på den sortens röntgen. Vi har det på jobbet. Det kan komma knark, knivar, bomber och sånt :)
 
Blev släpad av en unghingst på kallblodspremiering längs en hel långsida (inför publik) för att jag vägrade släppa grimskaftet.
Det fanns en massa folk som kunde fånga hästen, min insats behövdes inte..

Fick axeln sönderdragen av en unghäst som hade lärt sig att det gick att slita sig på vägen in från hagen (dock stängt område så den kunde inte ta sig iväg någonstans). Tänkte "i helvete heller" och höll i för kung och fosterland när hästen först kastade sig bakåt och sen for fram som skjuten ur en kanon. Den blev dock så förvånad att jag hängde kvar att den bara stannade. :p Axeln tog nåt år på sig att läka, tror jag fick någon bristning i nåt senfäste.

På hästtema: Drog ner stigbyglarna i stallgången innan jag ledde ut hästen. Stigbygeln fastnade i handtaget på stalldörren och hästen fick panik och höll på att dra av hela dörren. 😳 Tack och lov kände jag henne väl och hon litade på mig när jag röt åt henne att hon skulle så stilla så jag kunde få av stigbygeln. Aldrig gjort om det igen..
 
Fick axeln sönderdragen av en unghäst som hade lärt sig att det gick att slita sig på vägen in från hagen (dock stängt område så den kunde inte ta sig iväg någonstans). Tänkte "i helvete heller" och höll i för kung och fosterland när hästen först kastade sig bakåt och sen for fram som skjuten ur en kanon. Den blev dock så förvånad att jag hängde kvar att den bara stannade. :p Axeln tog nåt år på sig att läka, tror jag fick någon bristning i nåt senfäste.

På hästtema: Drog ner stigbyglarna i stallgången innan jag ledde ut hästen. Stigbygeln fastnade i handtaget på stalldörren och hästen fick panik och höll på att dra av hela dörren. 😳 Tack och lov kände jag henne väl och hon litade på mig när jag röt åt henne att hon skulle så stilla så jag kunde få av stigbygeln. Aldrig gjort om det igen..
En gammal stallkamrats häst plockade ner dörren på det sättet - fast stigbyglarna var uppdragna. Som tur var han med välhanterad (trots att han var den lättstressade typen) så det gick bra ändå.
Dörrjäveln var dock sjukt tung att få på - så hur den så lätt gled av utan att något gick sönder är ett mysterium 😂

och ingen ska säga åt oss att vi inte är envisa när det gäller iaf ;)
 
Jag kom också på att jag har en hästrelaterad 😅

Jobbade på ridskola, sista veckan innan sommaren. Hästarna hade fått vara ute i sommarhagen över natten, och så hade vi jagat in dem på morgonen. I vanliga fall släpps de inte över natten förrän ridskolan är slut, vilket resulterade i virriga och upprörda hästar.

Iallafall, en häst (+170cm) kastade sig ut ur boxen när ryttaren kom och drog iväg i fullt sken. Förvirrad och uppskrämd, så hyfsat livsfarlig. Gick inte att fånga. Jag hade haft en sån jäkla stressig och dålig dag, och jag orkade verkligen inte med mer trassel. En lös, galen häst var verkligen inte vad jag behövde.

Så jag ställer mig mitt i vägen för hästen som kommer i full galopp. Ställer mig bredbent och sträcker upp och ut armarna, och av någon anledning formar jag fingrarna som klor. Sen börjar jag morra/fräsa som värsta rovdjuret, och den stackars hästen blir så förskräckt att den tvärtstannar framför mig. Sen fick jag byta ut morrandet mot lock för att fånga den, för nu var ju jag läskig 😅 men det gick.

Men ja, väldigt dum idé att ställa sig i vägen för en uppskrämd häst som kommer i full galopp (särskilt en häst man inte direkt känner..), men tack och lov gick det bra den gången. Men nu som äldre känner jag att det får vara nog med att ta onödiga risker när man jobbar med hästar 😅
 
Skulle släppa ut hästar till hagen. Stoooort stall. Dubbeldörr som gick direkt ut i hagen. Bara en dörr öppen dock. Släppte hästarna en o en och dom gick snällt ut. Sista två, stora nyoimporterade körhästar, var nya i stallet och irrade dock omkring lite så jag tar en i var hand direkt i grimman och tänker att jag när jag kommer fram till dörren stannar jag och släpper dom en och en. Tänkte inte dom...Bägge siktade på dörren och jag klämdes fast mellan dom. Som tur var så gick andra dörren upp direkt när 1200 kg pressades mot den. Märklig känsla att forslas ut genom dörr utan markkontakt i säkert två meter innan dom for isär.
 
Hästrelaterat

Min dåvarande medryttarhäst hade bestämt sig för att hagkamraten skulle dö. Hagkamrats matte fick panik. Jag går in och särar på hästarna :o

Nu gick det bra - hagkamraten flydde så fort tillfälle gavs, hon hade lika gärna kunnat gå till motattack och då hade jag varit emellan. Min medryttarhäst var väldigt rädd om mig - hon brukade tappa mig i skogen ett par gånger i veckan, men kom alltid tillbaka och letade efter mig. Men oavsett hur otäckt det är, om jag någonsin är med om något liknande kommer jag att öppna grindarna och om möjligt dra ned staketet - jag kommer inte att gå in i hagen och jag kommer inte att tillåta att någon annan går in. Hellre förlora hästar än att dö.
 
Jag hade en chef med dåligt omdöme. Jobbade på en gård med cirka 40-50 hästar och ett gäng hingstar. Jag och kollegan hade ett bra system för hur vi skulle släppa ut hästarna. Chefen skulle visa att hon minsann hade bättre koll, så hon öppnade hagar och jag släppte hästar. Det var blött och dimmigt denna morgon. Helt plötsligt hör jag att hon börjar skrika. Då har hon öppnat fel hage och släppt in en av hingstarna till ett sto. :laugh: det var dock en snäll hingst och hästarna blev mest bara förvånade.

Då bestämde chefen att hingsten skulle gå i första hagen och hingsten som egentligen skulle gå i den skulle ledas förbi. Dessa hingstar AVSKYDDE varandra. Jag förstod att det aldrig skulle gå, men jag gjorde som jag var tillsagd. Tog hingsten på vänster sida och ett spö i höger hand, för att komma så långt från den andra hingsten som möjligt och försökte smita förbi. Var nästan förbi hagen när den andra hingsten kom dundrande bakifrån. Varav den jag leder reser sig och vänder sig mot den andra för att slåss. Men där står jag och krockar med ansiktet in i en rejäl hingsthals och landar i leran. Försöker krypa undan, men får inget grepp i leran. Som tur var så var hingsten jag ledde egentligen en riktig gentleman, så istället för att landa på.mig, vrider han sig åt sidan och landar bredvid.

Chefen erkände inte att det hela var en riktigt dålig idé. Men efter det fick vi släppa ut hästarna själva igen.. :angel:
 
Går nog in i kategorin trots att det gick bra.

Vi var ett gäng som skulle iväg på ett större arrangemang med läger. Större delen av gänget beslöt att cykla de typ 15 milen.
Jag tog på mig att ta hand om packningen.

Det visade sig att min lilla Mazda 818 inte riktigt rymde alla saker och tält. Men med tetrismetoden gick det. Jag gjorde en kanal med fri sikt från backspegeln ut genom bakrutan. Hade rudiment av sikt i yttre backspeglarna....
Klarade mig från att bli stoppad och anlände helskinnad.
 
Går nog in i kategorin trots att det gick bra.

Vi var ett gäng som skulle iväg på ett större arrangemang med läger. Större delen av gänget beslöt att cykla de typ 15 milen.
Jag tog på mig att ta hand om packningen.

Det visade sig att min lilla Mazda 818 inte riktigt rymde alla saker och tält. Men med tetrismetoden gick det. Jag gjorde en kanal med fri sikt från backspegeln ut genom bakrutan. Hade rudiment av sikt i yttre backspeglarna....
Klarade mig från att bli stoppad och anlände helskinnad.

Jag och särbon har svart bälte i bil-Tetris... men vi är också glada över att aldrig blivit stoppade :angel:

/mvh de två som mer eller mindre bor i bilen
 
Foppatofflor är perfekta att bara kliva i när man bara ska natta hästar och hämta lite ved "kliver snett och spräcker menisken"
Inte återställd efter 1 år och 7 månader...
Som sjukgymnasten sa, ska man gå ut, eller vinna diskussioner bör man ha bra om fötterna...😊
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 818
Senast: Migo
·
Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 336
Senast: kubikmeter
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 228
Senast: hollypolly
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
825
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp