säga nej till klasskompis?

Sv: säga nej till klasskompis?

Håller inte med. Alls.

De allra flesta jag träffar på är mycket hjälpsamma om de bara får chansen.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

I Sverige gäller sköt dig själv och skit i andra.

Det håller jag inte alls med om, och internationella studier över hur man i olika nationaliteter värderar saker och ting, tyder inte alls på att svenskar kör med att sköta sig själva och skita i andra.

Tjänster o gentjänster i all ära, men att flera dagar i vecka lägga både tid, PENGAR och slitage på bil för att skjutsa

Pengarna är väl inget att gnälla om, men TIDEN när det dessutom är på morgonen - för mig är det helt enkelt över min förmåga att ge bort tid på morgonen.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Jag hade sagt att jag kan hjälpa till då och då men jag hade faktiskt inte sett det som mitt ansvar att hjälpa en klasskamrat under så lång tid. För jag tycker faktiskt att varje dag i 5 veckor är länge!

Jag brukar ställa upp och skjutsa klasskamrater ibland när någon ber om det. Om personen bor någorlunda längs med vägen.
Men varje dag i fem veckor när det dessutom ställer till hinder för min egen vardag? Inte en chans.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Men den tjänsten kan ju bara säljas till ett ganska lågt pris, och då pratar vi om ett illa betalt och ganska tråkigt extrajobb med mycket oflexibla arbetstider. Jag har turen att inte behöva ett sådant extrajobb.

Jo så är det ju.
Men jag hade gjort detta dåligt betalda arbete för en klasskompis.
Då jag tycker att jag kan ställa upp på det för att denne skall komma till skolan.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Fast färdtjänst är nog allt tveksamt att man får pga tillfällig skada Färdtjänst är dessutom ett j-la skit rent ut sagt om man har fasta tider (som skola) att passa. Färdtjänstens turer planeras in så att det ska bli så få tomma mil som möjligt och passar man då inte in i schemat var bilarna är får man vackert vänta. Systemet med sjukresor gäller dessutom enbart till sjukvårdsinrättning och har de senaste åren även den blivit betydligt mer restriktiv (går tex inte att få sjukresa hem om man åkt ambulans till sjukhuset).
OT

För mig fungerar sjukresor riktigt bra. Sällan de är mer än tio minuter försenade och jag har alltid kommit fram i tid. Nä nu ljuger jag en gång var vi en timme sena pga olycka med tillhörande avstängning av motorvägen men det är knappast sjukresors fel.
Dessutom många trevliga chaufförer
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Jag som många andra skulle ha gått upp tidigare för att hinna ställa upp. Men jag hade nog oxå önskat dela på bensinkostnader..

Jag har varit i en liknande situation men med stallet som mål ist för skola och jag ställde upp så gott jag kunde. Personen hade det dåligt ställt med pengar och jag sa att personen fick betala så gott hen kunde..
 
Sv: säga nej till klasskompis?

*kl*

bensin är inte SÅ dyrt så hade jag brutit benet och någon fick köra omväg för att JAG skulle kunna åka till skolan så hade jag betalt en tank eller 2...... lätt värt det å då blir det värt för den som kör också...
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Jag vet ju inte vilka avstånd det handlar om och vilka andra lösningar som kan tänkas finnas, men bara för att du bor närmast behöver det kanske inte alltid vara du som ställer upp. Fem veckor är en ganska lång tid. Och precis som någon skrev ska hon väl både till skolan och hem. Vilket gör att du blir låst från att göra andra saker efter skolan.

Gå inte in och ta över ett ansvar för personens problem, hon måste själv fundera över vilka olika alternativ som finns. Om det handlar om tio resor i veckan tor kanske du kan bidra med 2-3 av dessa. Hon behöver själv vara aktiv och fråga fler personer.

Att ge en hjälp som man egentligen inte vill ge är ofta inte så bra i längden. Så var hjälpsam, ställ upp, men inte mer än du känner att du ärligt vill och kan stå för. Och säg helt ärligt till personen att visst vill du hjälpa till men att det inte kan bygga helt på dig, att hon måste fråga fler. Det finns kanske fler människor på skolan än dem som går i er klass. Personal, andra utbildningar. Några måste väl rimligen kunna passa vad gäller tider.

Sen kan du vara lite lyhörd och rycka in någon extra gång när det kör ihop sig, det orkar du då eftersom de flesta dagarna löst sig på andra sätt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 248
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 659
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Hjälp! Jag blir galen och kommer snart att tappa fotfästet. Jag var sjukskriven från mitt jobb i ca 1,5 månad innan jag började jobba...
2
Svar
27
· Visningar
2 825
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
2 735
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp