säga nej till klasskompis?

Sv: säga nej till klasskompis?

Jag skulle ha tagit betalt även för min tid.
Personen hade kommit till sin skola och jag hade inte jobbat gratis.

Vänner är det annorlunda med, dem ställer man ju upp för för att man vill det.

Färdtjänst verkar dock vara rätt i detta fallet.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Fast färdtjänst är nog allt tveksamt att man får pga tillfällig skada Färdtjänst är dessutom ett j-la skit rent ut sagt om man har fasta tider (som skola) att passa. Färdtjänstens turer planeras in så att det ska bli så få tomma mil som möjligt och passar man då inte in i schemat var bilarna är får man vackert vänta. Systemet med sjukresor gäller dessutom enbart till sjukvårdsinrättning och har de senaste åren även den blivit betydligt mer restriktiv (går tex inte att få sjukresa hem om man åkt ambulans till sjukhuset).

Det man däremot kan få om man har försäkring, är försäkringsresor till och från arbete/skola. Helt klart en bra anledning att ha olycksfallsförsäkring!
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Ja, själv vill jag inte ha en taxirörelse, så det hade jag inte gjort. Jag hade hellre kört klasskamraten gratis än tagit betalt för tiden.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Knepig fråga helt klart. Redan nu stiger jag upp en 6 tiden för att hinna gymma innan skolan. Och då hinner jag med kanske 30 min slappande hemma mellan gym och skola. Där jag laddar om, kollar epost osv. Viktig tid för mig

Dessutom ser väl hon mig som mer kompis än vad jag ser henne som. Jag har andra vänner och hon är ingen jag ringer till på fritiden om vi säger så. Går i samma klass men inte mer. (Hon ringer däremot mig om det är Bob hemuppgift tex hon inte förstår eller vill kolla om vi fått material på nå. Föreläsning hon inte varit med på)
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Jag hade sett det som en chans att tjäna lite pengar. Jag hade med andra ord ställt upp mot en penning eftersom jag inte hade haft ont av att gå upp en kvart tidigare och dessutom tjänat en hacka på det.

Jag passar en kompis hund nu på dagarna, han får betala mig eftersom det handlar om 4-5 dagar i veckan. Hade det varit någon gång i månaden hade det varit lugnt eftersom då kunde han ta min hund ibland när jag jobbar.

Jag betalar mina kompisar om de passar min hund kontinuerligt också (i somras hade jag sommarjobb och därmed ett behov av någon som rastade min hund, jag betalade 50 kr per rastning till en vän, då fick han själv bestämma om han ville ut och leka med honom eller bara gå en snabbis för det regnar). Vänskap eller inte, man utnyttjar inte folk om man själv behöver hjälp.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Finns det fler som kan skjutsa även om det är du som bor närmast? Om det finns fler så kan ni kanske dela på det och du tar dagar som du inte gymmar på?

Finns det busslinjer som kan fungera för din skolkamrat?
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Jag jobbar för pengar.
Och tycker att det är en bra ide att klasskamraten har möjlighet att ta sig till sin skola.
Därför så kan jag sälja den tjänsten.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Jag vet flera som fått färdtjänst till sitt arbete vid tillfälligt behov.
Men det kanske är annorlunda med skola?
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Jag tycker att du ska säga att du kan skjutsa hem henne mot bensinpengar, men till skolan får de andra i klassen dela på plus de dagar du har ärenden efter skolan.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Jag hade hjälpt till 1-2 ggr i veckan sedan hade hon fått klara sig själv. Det kan inte vara så att hela hennes liv står och faller med dig. Hon får be någon annan om skjuts också och kanske åka buss ibland. Det går faktiskt att ta sig fram på kryckor det har jag själv gjort. Man får ha sakerna i en ryggsäck. Det värsta är att ta sig nedför en lång brant trappa, men det går det med med lite träning.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Om jag hade varit den skadade så hade jag kanske försökt åka till dig eller taxi till dig (kortast väg), erbjudit bensinpengar eller något...

Jag sitter lite halvt i samma sits, blev av med lappen förra veckan och har 1.5h buss till jobbet (17min med bil)...
Flera kollegor har erbjudit sig å hjälpa till när vi jobbar samtidigt (har dumma tider, slutar 22.30 = inte så bra å åka hem i det omr jag jobbar i om man är själv å tjej, å bytet är inte så bra omr heller, för att inte tala om den 1.5km jag måste gå vid skogen sista biten)...
JAG vill inte att de ska ta omvägar pga mig för JAG hatar å vara taxi för att folk inte har bil eller är för snåla för taxi... MEN som de påpekade, "du är inte för snål för att inte ha köpt egen bil eller åka taxi, du KAN inte köra bil nu å det är en period bara"...

true that... sen får man vara rädd om dem å "ge tillbaka"...

känner du att du inte ens får tacksamhet tillbaka - skit i det, annars, hjälp till, nästa gång är det du :)
 
Sv: säga nej till klasskompis?

*KL* Jag vet inte hur mycket bensin jag kört upp åt bekanta, där jag inte fått ett öre i ersättning.
Säg direkt att du vill ha kontant betalning, vis av erfarenhet har jag lärt mig att orden "det kvittar sig i längden" inte alls betyder att man får nån tjänst tillbaka när man behöver...

Folk utan bil tror att man enbart lägger sin tid när man skjutsar, de har inte en susning om vilka faktiska kostnader man lägger för att "hjälpa till".
 
Sv: säga nej till klasskompis?

jag ser tva olika grupper har, de som garna ger av sig sjalva med eller utan betalning, och de som ar mkt "JAG" inriktade.. alltsa inget far stora MIN tid och MITT liv.. intressant..jag klagar inte pa ngn men det ar intressant hur folk idag i manga fall inte kan tanka sig att hjalpa en medmanniska..
jag forstar TS sida ocksa, har man ett schema sa har man, men det kan ju rubbas en eller tva dagar i veckan. Och jag tycker, och detta ar min asikt endast, att ni som klass skall sitta ner och forsoka hjalpa den har manniskan pa kryckor. kanske kan fa alla 5 dagar med skjuts om inte fardtjanst eller taxi ersattning finns. Sjalvklart skall kryckorna betala alla for hjalpen. Ngn kanske inte bryr sig, for andra ar det jatteviktigt att fa betalt.. men det kan losas.
Jag har sett pa sista tiden en tendens att folk inte "pay forward" sa mkt.. Nej man kanske inte far hjalp av samma person som man stallde upp for, men tro mig, att gora ngt for ngn annan kommer tillbaka en dag nar man minst anar det.
Jag hoppas ni kan losa det har problemet pa ngt satt.. var bara arlig mot henne, villdu ha betalt sa sag det, hon kan ju inte veta dina tankar...
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Jag jobbar för pengar.
Därför så kan jag sälja den tjänsten.

Men den tjänsten kan ju bara säljas till ett ganska lågt pris, och då pratar vi om ett illa betalt och ganska tråkigt extrajobb med mycket oflexibla arbetstider. Jag har turen att inte behöva ett sådant extrajobb.

Om jag hade varit klasskompisen, hade jag känt mig mer bekväm med att betala en riktig taxi, framför att avlöna en klasskamrat.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Du är amerikan däri ligger skillnaden ;-) Amerikaner är mycket hjälpsamma människor. Faktum är att de flesta nationaliteter är mer hjälpsamma än svenskar. I Sverige gäller sköt dig själv och skit i andra.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

jag ser tva olika grupper har, de som garna ger av sig sjalva med eller utan betalning, och de som ar mkt "JAG" inriktade.. alltsa inget far stora MIN tid och MITT liv.. intressant..jag klagar inte pa ngn men det ar intressant hur folk idag i manga fall inte kan tanka sig att hjalpa en medmanniska..
Jag är en av dem som sagt att jag inte skulle göra detta. Det beror inte på att jag inte "vill" hjälpa till utan att det inkräktar för mycket på det ändå späckade schema jag har för att hinna med mitt eget liv. Kalla det egoistiskt om du vill, men min familj och mina djur går faktiskt före en klasskamrat som jag inte har något annat gemensamt med än att vi råkar läsa samma program på universitetet.

Annars är jag en sån som gärna ställer upp och hjälper mina vänner när de behöver det, om jag har möjlighet. Men att dagligen köra omvägar för att hämta någon "som inte kan ta sig till skolan annars" skulle jag troligen inte göra, då det skulle knäcka mig.

Man ska nog inte kategorisera riktigt så hårt som du gör i ditt inlägg...
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Jag började fundera på om jag var knäpp, för min spontana reaktion var att jag definitivt försökt få ihop det just för att hjälpa en medmänniska i behov av hjälp. Naturligtvis förutsatt att jag inte tyckte illa om personen. Pengar hade jag inte brytt mig om OM jag hade marginaler. Om inte hade jag naturligtvis bett om ersättning.

Jag resonerar som så att det faktiskt jämnar ut sig, men kanske inte just på individnivå. För ett tag sedan betalade jag del av en okänd kvinnas lunchsallad Ica. Hon upptäckte i kassan att hon glömt plånboken och det fattades en tjuga när hon tömde fickorna. Jag stod närmast bakom i kön och hade kontanter. När hon frågade hur hon skulle betala tillbaka sa jag att hon kunde hjälpa någon annan. Och i förlängningen kommer det tillbaka till mig någon gång när jag får hjälp. Så ser jag på det. Och alla kan vi nog hamna i en situation där vi är beroende av hjälp från någon man inte känner så väl. Det är bara att hoppas att någon sådan finns när den dagen kommer.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Räcker det inte att ställa upp med sin tid? Ska man även bjuda på bensinen?

Vem säger att TS har bättre ställt ekonomiskt än den med kryckor?
Tjänster o gentjänster i all ära, men att flera dagar i vecka lägga både tid, PENGAR och slitage på bil för att skjutsa på nån som vill åka snålskjuts är idiotiskt.

Dethandlar ju inte om att plócka upp nån efter vägen, utan om att köra extra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Hjälp! Jag blir galen och kommer snart att tappa fotfästet. Jag var sjukskriven från mitt jobb i ca 1,5 månad innan jag började jobba...
2
Svar
27
· Visningar
2 826
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
2 740
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp