Säga upp/minska livförsäkring mitt i försäkringsår?

Alexandra_W

Trådstartare
Ja jag kan ringa och fråga men det finns så bra med kunskap här så jag frågar här.

Kan man säga upp eller minska beloppet på en livförsäkring (men behålla veterinärvård) mitt i ett försäkringsår eller måste det ske på årsförfallo?

Jag kör en "rensa onödiga utgifter" genomgång och den där livförsäkringen har jag tänkt ta bort flera gånger men "äh det är inga avgörande pengar och då händer väl nåt". Men slår man ihop de där hundralapparna med andra saker jag kan ta bort (abonnemang och så) blir det ju en sudd.

Tänker mig endera ta bort helt, eller ha kvar en summa som täcker avlivning och destruktion om jag ändrar något.
 
Det vore konstigt om det inte går iom att du kan säga upp en försäkring när som och få resterande tillbaka.

Jag hade Agria när jag sa upp livförsäkringen på min förra häst men behöll veterinärvård. Minns dock inte om det var i samband med förnyelse eller mitt i plus att det är 10 år sedan
 
När jag hade Sveland gick det inte att göra så. Man kunde inte säga upp annat än på årsdagen och man kunde inte heller minska omfattningen på försäkringen. Öka däremot kunde man göra när som.

Jag har inte Sveland längre.
 
Det vore konstigt om det inte går iom att du kan säga upp en försäkring när som och få resterande tillbaka.

Jag hade Agria när jag sa upp livförsäkringen på min förra häst men behöll veterinärvård. Minns dock inte om det var i samband med förnyelse eller mitt i plus att det är 10 år sedan

Nja förr iaf så säga upp om du fortfarande ägde djuret och det levde kunde du bara på årsförfallo. Så inte jättekonstigt om det inte går. Premien är ju eg vad bolaget vill ha för att försäkra djuret för x i ett år. Och om du då utnyttjar vetvård med x kr på ett halvår och sen säger upp har du ju fått dessa x kr billigare.

Dock livvärde är ju endera använt eller inte. Därav ev kanske skillnad där men känns inte alls givet.
 
Jag ändrade livvärdet (sänkte) och visserligen vetvård (höjde) mitt i för bara några veckor sen. Va inga problem (Agria).

Däremot så har jag livvärde på 3000 för hon sa att dolda fel försäkringen inte gäller annars.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 780
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp