Säga upp problematisk inneboende

När vi hade problem med en psykiskt sjuk person som härjade i stallet uppmanade polisen oss att anmäla så fort hen gjorde något brottsligt, i detta fall var t ex egenmäktigt förfarande och olaga intrång aktuellt. Polisen sade att de fick bättre befogenheter om det fanns en anmälan, vet ej exakt vad men antog i alla fall då att det kunde röra sig om att t ex efterforska om hon avvikit från något hem, behövde vård eller dylikt. Den här personen led av någon form av vanföreställningar och var mycket besvärlig att hantera.
 
Kan uppdatera att det för min kompis gick bra till sist. Inneboenden är ute. Hela situationen var jobbig då det är oerhört synd om inneboenden. En utsatt situation för inneboenden och absolut inget skyddsnät som det ser ut. 😥 Hoppas verkligen hon får hjälp / boende av någon med rätt förutsättningar.
 
Senast ändrad:
Hur fick din kompis ut henne?
Hon gjorde som polisen sa hon skulle göra.
Polis tillkallades av inneboenden men dom åkte inte ut utan hänvisade till kronofogden.

Önskar det gick att lösa på ett humant sätt men det var så otroligt jobbigt och även läskigt för min kompis så hon klarade inte av det. Situation förvärrades för varje dag och det gick inte att kommunicera alls. Sorgligt och tragiskt.
 
Då är det ju lite märkligt att de faktiskt uppmanar till lagbrott som kan ge trista konsekvenser istället för att helt enkelt ta ett snack med kvinnan, de flesta hyser fortfarande stor respekt för polisen.
Fast har man med sjuka människor att göra är det svårt "att helt enkelt ta ett snack" med den personen. Hade det gått att kommunicera utan att det ballade ut totalt hade säkerligen personen gjort det istället för att ringa polisen.

Sen är det klart att polisen får ge råd i överlevnad och rent av nödvärn. Hade det inte varit en sjuk inneboende, utan en misshandlande sambo/make hoppas jag att polisen inte säger åt offret i situationen att det är olagligt att byta lås, utan helt sonika uppmuntra personen att skydda sig så gott det går och om det innebär att slänga ut alla personens saker och byta lås so be it. Aldrig världen att jag hade tagit att se någon av mina vänner bli misshandlad för att det var olagligt att kasta ut någon från sitt hem. Den rätten förverkas moraliskt när någon inte går att leva med på ett eller annat sätt.
 
Fast har man med sjuka människor att göra är det svårt "att helt enkelt ta ett snack" med den personen. Hade det gått att kommunicera utan att det ballade ut totalt hade säkerligen personen gjort det istället för att ringa polisen.

Sen är det klart att polisen får ge råd i överlevnad och rent av nödvärn. Hade det inte varit en sjuk inneboende, utan en misshandlande sambo/make hoppas jag att polisen inte säger åt offret i situationen att det är olagligt att byta lås, utan helt sonika uppmuntra personen att skydda sig så gott det går och om det innebär att slänga ut alla personens saker och byta lås so be it. Aldrig världen att jag hade tagit att se någon av mina vänner bli misshandlad för att det var olagligt att kasta ut någon från sitt hem. Den rätten förverkas moraliskt när någon inte går att leva med på ett eller annat sätt.
Du kan läsa om hur många misshandelsfall som helst, vilket inte har med det här att göra öht, att slänga ut någon och byta lås är det sista polisen uppmanar någon att göra av den enkla anledningen att det är olagligt. Där uppmanas den misshandlade att flytta ut själv.

Problemet är löst, jag har noll och intet intresse av att diskutera hypotetiska fall med dig.
 
Du kan läsa om hur många misshandelsfall som helst, vilket inte har med det här att göra öht, att slänga ut någon och byta lås är det sista polisen uppmanar någon att göra av den enkla anledningen att det är olagligt. Där uppmanas den misshandlade att flytta ut själv.

Problemet är löst, jag har noll och intet intresse av att diskutera hypotetiska fall med dig.
Fast nu var det ju precis vad polisen rekommenderade. Tyvärr var hon hotfull och läskig, kastade tydligen ut kiss genom fönstret också fick vi veta. 🤮

Som tur är så löste det sig, hon har flyttat ut och tömt bostaden så fick tillbaks sina pengar och har något annat boende nu.
Alla nöjda och glada
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 822
Senast: Piaff
·
Äldre För att inte deraila tråden om otrohet, där frågan om boende kom upp, skapar jag en ny tråd. Citerade ett gäng inlägg från tråden...
2
Svar
29
· Visningar
2 102
Senast: vallhund
·
Äldre Kanske onödig tråd, men måste få lite lugn i själen. Mår dåligt över att ta konflikter med folk som jag tycker bra om. Har vansinniga...
Svar
5
· Visningar
1 231
Senast: gulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp