Säga upp sig från jobb.

mynona

Trådstartare
Gammal användare, men då inget är helt klart får det bli såhär.

Jag har i princip bestämt mig för att säga upp mig från jobbet. Har varit där i över 10 år nu, varav fastanställning sen 2020.
Men senaste tiden känns det inte bra längre. Känner ingen glädje att gå dit och organisationen gör inte saken bättre. Är inget nytt påfund utan jag har tänkt på det i perioder under flera år.

Jag har en till arbetsgivare. Hen behöver mer hjälp framöver Så när det kom på tal att hen letade efter någon som kunde hjälpa till så sa jag som det var att jag tänkte på att sluta här och göra något annat. Så lutar åt att jag kommer börja jobba mer där istället.
Inget bestämt ännu. Ska dock ta en dag och prata mer om det och se om det fortfarande är aktuellt och säga att jag är "redo" och har bestämt mig för att sluta.
Då jag ändå har 3mån uppsägningstid, om jag läst rätt i kollektivavtalet, så tänker jag att det kanske lika bra och ta tag i det nu?

Lite rädd för att det kommer bli dålig stämning, (som det är lite redan nu till och från) så lite därför jag tänker att det kan vara skönt och ha det gjort så snabbt som möjligt spec som det kommer vara lugnare och mer ledighet under dec/jan.

Jag har aldrig sagt upp mig förut. Så vet inte var jag börjar någonstans. Ska det vara skriftligt eller muntligt. Båda? Vad skriver man?
Kommer slutdatum vara tex i månadsskiftet som när man hyr lägenhet eller är det datumet och sen 3 mån framåt.

Något annat som är bra att tänka på och förbereda mig mentalt på?
 
Du har 3 månader från dagen du säger upp dig, så säger du upp dig den 13/12 så är det från den dagen som det räknas.
Uppsägningstiden står som du sa i kollektivavtalet och kan va allt från 1 till 6 månader, tänk på att det kan vara olika om det är du som säger upp dej vs om du blir uppsagd så du läser rätt tid.

Sist jag sa upp mej pratade inte chefen med mej på typ minst 2 veckor, vilket jag struntade i, jag skötte min del snyggt !
 
Även om du på pappret har 3 månader så kan du och din AG komma fram till ett annat datum gemensamt. Föreslå exvis en kortare uppsägningstid om du vill ha det och se hur det tas emot.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 146
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 983
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 967
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp