Säga upp sig själv/bli uppsagd.

Försöker svara alla lite samtidigt.
Jag jobbar alltså som brevbärare, utan något "specifikt" som gör mig oersätterlig på jobbet förutom just erfarenheten och kunskapen. Har jobbat i snart 4 år och kan väl nästan hela vårt utdelningsområde utantill vid det här laget. Chefen uppskattar också väldigt mycket hur jag lär upp nya och det är inte helt ovanligt att även de som jobbat längre frågar mig om hur saker och ting fungerar.

Jag är inte heller anställd på någon jättespecifik tjänst, utan just allmänt som brevbärare. Facket + cheferna håller nu på och förhandlar med företagets ägare om allting. Alltså, cheferna vill inte heller det här och min chef vill verkligen inte bli av med mig.

Vi stämplar in varje morgon och stämplar ut varje eftermiddag/kväll. Något utrymme för flextid eller "hålla koll på tider själv" finns inte, på gott och ont. På varje lönespec jag får så står det exakt hur många timmar/minuter övertid det blivit den månaden. Det är alltså inget som går att "gömma" på något sätt.

Arbetet i sig är helt ok, men jag har mer att ge än att bara dela ut adresserad reklam och köra moppe i snöstorm resten av livet och med tanke på den här situationen så har det tveklöst blivit så att jag söker andra alternativ.

Säg inte upp dig själv. Tvinga dem att säga upp dig. Det ger som sagt kortare karens till a-kassan och dessutom tvingar det arbetsgivaren att faktiskt ha alla papper i ordning. Då behöver de verkligen kunna påvisa arbetsbrist för att få igenom uppsägningen.

Och när då uppsägningen är ett faktum så hittar du något annat. Du skrev t ex att hemtjänsten sökte folk. Jag tycker att man inte ska hjälpa ett företag som beter sig så mot sina medarbetare. Hjälp dem inte med att bli av med dig utan sitt på tvären så mycket du kan.
 
Kan uppdatera med att företagets ägare nu insett att det inte var en så jäkla bra idé det här ändå, och nu sitter jag säkert "Åtminstone till augusti". Chefen är glad och pratar om att det säkert blir någon som slutar till hösten, att det då kan komma nya t.o.m. och allt vad det var.

Jag fortsätter leta andra jobb, men vet att jag iaf inte behöver desperat söka "vad som helst" vilket känns bra. Lägger istället fokus på att försöka orka söka de jobb som verkligen låter intressanta. Är mest trött hela tiden, delvis pga jobbsituationen.
 
Usch det är verkligen tragiskt att det finns så oseriösa företag där ute.
Visst är det Citymail det gäller?
När jag läste hur din chef lagt fram företagets fina förslag så kan jag inte låta bli att undra om det var ett försök till att pressa dig själv till uppsägning? Det låter ju som att den chefen har absolut noll koll på hur saker och ting får gå till, och det har jag svårt att tro att han inte har.

Håller tummarna att du hittar ett annat arbete, jag hade aldrig velat jobba åt ett sånt företag.
 
Usch det är verkligen tragiskt att det finns så oseriösa företag där ute.
Visst är det Citymail det gäller?
När jag läste hur din chef lagt fram företagets fina förslag så kan jag inte låta bli att undra om det var ett försök till att pressa dig själv till uppsägning? Det låter ju som att den chefen har absolut noll koll på hur saker och ting får gå till, och det har jag svårt att tro att han inte har.

Håller tummarna att du hittar ett annat arbete, jag hade aldrig velat jobba åt ett sånt företag.
Stämmer bra.

Vill inte skriva för mycket om vad som sagts osv, men det är iaf mycket tydligt att min chef absolut vill ha kvar mig, däremot vet jag ju inte vad som sägs från högsta cheferna osv.
 
Stämmer bra.

Vill inte skriva för mycket om vad som sagts osv, men det är iaf mycket tydligt att min chef absolut vill ha kvar mig, däremot vet jag ju inte vad som sägs från högsta cheferna osv.
Okej, jag förstår.
Det var i vilket fall ett extremt olyckligt förslag om osäker anställning och jag hoppas att du snart finner ett bättre jobb.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 948
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 970
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 189
Senast: Enya
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 908
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp