Säker hästhantering

Tilly_85

Trådstartare
Är väldigt nyfiken på hur andra gör när ni hanterar hästen ur en säkerhets synpunkt. Jag har sett en del olika nivåer av säkerhetstänk både irl och i feks sociala medier och blir ibland ganska matt av nivån på vad jag upplever är slapphet.

Jag hade exempelvis aldrig hanterat en häst i flip flop, men det har hänt att jag traskar runt i stallet i träskor. Ridit barfota har jag ju gjort men inte sjutton vågar jag ha bara tår nära hästhovar oavsett hur enkel/hanterbar jag vet hästen är :nailbiting: jag kan även vara ganska klumpig, så om inte hästen trampar på mig kan jag juh säkert själv råka skjuta in foten under hens fötter (läs hovar) :rofl:

Rida utan hjälm gör jag aldrig medvetet iaf, har glömt ta på den nån gång men har alltid hoppat av och tatt på mig den när jag kommit på mig själv.

Ibland har jag säkerhetsväst, ibland hjälm vid hantering från marken av feks unghästar lr häst jag vet ställer sig på bakbena etc och efter en lite obehaglig upplevelse har jag även alltid uppsatt hår vid hantering av alla hästar.

Barn tycker jag alltid ska ha hjälm så fort dom hanterar en häst/ponny och detsamma gäller valet av sko, det skall vara stängda skor och anpassade för ridning ska dom rida. På ponny ridning tycker jag barna ska sitta i sadel utan stigläder och stigbyglar och ponnyn kan gärna få ha bara grimma och ledas runt i grimskaft, det är för mig en säker och avslappnad ponnyridning.

Själv händer det att jag rider i gympaskor, men bara mina sköna "rid gympaskor" :D

Så ja, jag undrar alltså väldigt på hur andra tänker runt säkerhet, om ni kommenterar andras brist på/avsaknad av säkerhet både i person men också i sociala medier typ Instagram å liknande och om ni är extra noggranna med säkerhet när det gäller barn och hästar?

Jag är lite osäker på om jag postar tråden rätt men jag hoppas det :)
 
Jag blir rädd när jag ser att hästen inte har koll på människan. Eller ännu värre såklart skiter i människan. När den tillåts gå med bogen före och att flytta på sin människa. Då känner jag att minsta lilla den blir rädd, vill något annat eller blir tillsagd: hur mycket människa är det kvar då som inte blir nedmejad?

Förvånansvärt många hästar är i mina ögon inte ens ledbara för ovan funkar inte.
 
Egentligen borde jag svara att jag, när jag hade häst, alltid tänkte på säkerheten först osv, men jag vill nog mer hävda att för mig har det med hästen att göra. Hästar är olika och somliga verkar så vettiga och andra är så otroligt hästlika och stressade. Folk sa ofta till mig att hästar är flyktdjur, men min egen häst visste inte om att hon faktiskt var det. Hon var lugnet själv, otroligt lugn och sansad och var det mot förmodan något som verkade ovant eller märkligt för henne så kunde hon hoppa till lite, så som man gör när man blir överraskad av något. Sedan tittade hon en stund och så var det ok sedan. Ingen panik, ingen flykt, ingen klumpighet, ingen tappad kontroll. Den hästen hanterade jag och barnen utan hjälm och vi gick runt henne, var överallt osv och barnen satt vid hennes ben och borstade dem, de ledde omkring henne utan säkerhetsutrustning. Hon var en stor hund, men inte klumpig eller klantig, trängdes aldrig, knuffades inte, hade koll på sina fötter, visste var alla stod, oavsett om det var jag eller systerdottern bredvid mig som var med från hon var några månader och som också började borsta från det hon kunde gå själv. Hon betedde sig aldrig illa, inga bus, inga hyss, inget beteende av rädsla eller liknande. En trygg och väluppfostrad häst från det jag köpte henne och som i min ägo umgicks med barn från dag ett och blev helt enkelt en enormt trygg häst. Hon var en travare. På marken var hon sådan här och när jag red, då var hon mer typisk travare, men jisses, annars var hon som en hund, nallebjörn, gosedjur eller vad som helst, absolut inte häst som man kallar för flyktdjur! När barnen red var det förstås säkerhetsutrustning som gällde, och jag red själv aldrig utan hjälm. Självklart var det heller aldrig ok att syssla med några dumheter i närheten av henne, inget bus eller gap, inget spring, inget vårdslöst liksom. Man ska visa djur respekt. På samma vis som jag ansåg att djur ska visa barnen (och mig) respekt och inte bitas, sparkas, trängas med mera.

Jag älskade den här hästen ofantligt mycket och är så sjukt medveten om att det aldrig någonsin går att få någon som hon igen! När hon tittade på sig med sina kloka stora fina ögon så kände jag mig så ung och oerfaren i jämförelse. Hon var vis. Hon kunde. Hon visste. Hon förstod. Hon var klok. Hon var som en riktigt riktigt gammal kvinna med ofantliga mängder kunskaper och erfarenhet. Jag är så oerhört tacksam att hon blev min! Samtidigt har jag ibland känt när jag träffat andra hästar, att hennes lugn och klokhet har lurat mig lite, andra hästar är mer stimmiga och blir hysteriska för minsta lilla osv. De är inte som hon var. De trängs, de går på, de trampar på en osv. Andra hästar är nog som hästar mest är.

Det var kanske inte en häst jag hade?

Tillägg: Jag är dessutom rädd för hästar.... så andra hästar och deras stimmiga och ibland (i mina ögon då) hysteriska beteende går inte hem. Jag gillar lugna varelser, som min, som inte får panik för att de ser en motorcykel eller en hund som springer runt benen, som inte står och slår med hovarna i stallgolvet eller rusker irriterat på huvudet för att det inte går fort nog osv. :o 👼
 
Senast ändrad:
Är väldigt nyfiken på hur andra gör när ni hanterar hästen ur en säkerhets synpunkt. Jag har sett en del olika nivåer av säkerhetstänk både irl och i feks sociala medier och blir ibland ganska matt av nivån på vad jag upplever är slapphet.

Jag hade exempelvis aldrig hanterat en häst i flip flop, men det har hänt att jag traskar runt i stallet i träskor. Ridit barfota har jag ju gjort men inte sjutton vågar jag ha bara tår nära hästhovar oavsett hur enkel/hanterbar jag vet hästen är :nailbiting: jag kan även vara ganska klumpig, så om inte hästen trampar på mig kan jag juh säkert själv råka skjuta in foten under hens fötter (läs hovar) :rofl:

Rida utan hjälm gör jag aldrig medvetet iaf, har glömt ta på den nån gång men har alltid hoppat av och tatt på mig den när jag kommit på mig själv.

Ibland har jag säkerhetsväst, ibland hjälm vid hantering från marken av feks unghästar lr häst jag vet ställer sig på bakbena etc och efter en lite obehaglig upplevelse har jag även alltid uppsatt hår vid hantering av alla hästar.

Barn tycker jag alltid ska ha hjälm så fort dom hanterar en häst/ponny och detsamma gäller valet av sko, det skall vara stängda skor och anpassade för ridning ska dom rida. På ponny ridning tycker jag barna ska sitta i sadel utan stigläder och stigbyglar och ponnyn kan gärna få ha bara grimma och ledas runt i grimskaft, det är för mig en säker och avslappnad ponnyridning.

Själv händer det att jag rider i gympaskor, men bara mina sköna "rid gympaskor" :D

Så ja, jag undrar alltså väldigt på hur andra tänker runt säkerhet, om ni kommenterar andras brist på/avsaknad av säkerhet både i person men också i sociala medier typ Instagram å liknande och om ni är extra noggranna med säkerhet när det gäller barn och hästar?

Jag är lite osäker på om jag postar tråden rätt men jag hoppas det :)

För mig ligger säkerheten mycket hur man tränat hästen. Både i form av att släcka triggers och i form av att vara påverkbar och ha koll på människan.

Jag har jobbat mycket med problemhästar och rehabträning. I båda fall måste man se till att hatet signalsystem där man kan påverka hästen även vid utbrott pga rädslor, överskottsenergi etc i ett rätt tidigt skede av utbildningen.

Jag vill ha ett system där hästarna funkar utan en massa olika redskap och skyddsutrustning. Så jag ser till att det går helt enkelt.

När man jobbar med problemindivider lär man sig ju också lättare att läsa djuren och i vilka positioner avsuttet de inte kan sparka/tränga etc. Man lär sig agera snabbt och ex kunna läsa av var en stegrande häst kommer röra sig i luften och landning.

Jag har inte haft väst under jobb med hästar. Jag var sämre på att ha hjälm förut. Men nu finns det ju så bra hjälmar med ventilation och lättvikt. Så nu är jag noga med att använda det vid ridning. Jag bättrade mig då jag stod i stall med minderåriga och även hade minderåriga elever. Kände att jag borde föregå med gott exempel.
Har alltid bra handskar vid ex lastträningar etc för att minska risk för skadade händer.
Skor är jag lite småslarvig med. Har sneakers ibland. Brukar inte bli trampad.
 
För mig handlar säkerhet om kunskap och ömsesidig respekt och en medvetenhet om att de är levande varelser med allt vad det innebär. Det innebär att jag lär hästarna hur man beter sig runt människor men också om att ha så mycket kunskap att man kan läsa hästarna, förstå dem och därmed kunna vara förutseende för att på så sätt minimera risker. Det handlar om att vara medveten om att det är en levande varelse man hanterar och därmed inte utgå ifrån att de alltid agerar enligt logik, förnuft och kunskap som om de vore robotar utan vara medveten om att de som levande varelser gör misstag precis som jag och kan vifta efter en irriterande fluga och missa var människan befinner sig hur noga de vanligen än är med att ha koll.

Att ha hjälm vid ridning/körning är självklart för mig, där tänker jag mer som vid användandet av bilbälte. Oavsett hur bra jag själv kör bil finns det andra som inte tänker på säkerheten främst och agerar därefter och som levande varelser gör vi misstag dessutom. Det är också ett krav här att barn har hjälm när de vistas runt hästarna och säkerhetsväst på barn är självklart vid ridning. Ordentliga skor likaså men det viktigaste i säkerhetstänket är att lära hästarna att människor är klena små varelser så att de agerar utefter det.

Om någon kommer hit och agerar oförnuftigt eller bär skor/kläder som är direkt olämpliga säger jag till och med barn är jag stenhård men i övrigt lägger jag mig inte i. En människa som t ex tycker att det är lämpligt att låta ett barn som knappt kan gå själv leda en häst lär inte ändra sig för att jag blir upprörd å barnets vägar för hens föräldrars brist på kunskap men här skulle något sådant aldrig någonsin hända. Hästar är stora levande kännande djur och vi människor är klena och ömtåliga. För att kunna samspela och minimera risker krävs det att både häst och människa har kunskap nog.
 
Sandaler eller liknande skulle jag inte ha i stallet. Jag har ridskor eller lite mer rejäla gympaskor (bara på sommaren pga värmen).

Jag tycker också att det är viktigt att lära hästarna att ha koll och bete sig runt människor. Vissa är så himla burdusa och det är asjobbigt.

Men jag har hjälm när jag rider, handskar när jag longerar/dylikt, skulle aldrig gå på promenad med häst utan antingen träns eller kedja osv.
Vissa småsaker sitter ju i ryggmärgen också. Typ som hur man håller i grimskaft (aldrig öglor som man kan fastna i), hur man placerar redskap i stallet osv.

Har inga egna barn men när mina små brorsdöttrar varit med i stallet blir jag jättenervös att de typ ska bli trampade eller så så brukar ha stenkoll. De är inte så stora än så oftast har jag lyft upp barnet så barnet kan klappa på typ hästens huvud eller bog :)
 
Det är jätte intressant att läsa era svar 🤓 ni som har skrivit att ni tänker förebyggande menar ni då att ni tränar upp hästen i förhållande till hantering eller mer att ni anpassar omgivningen för hästen. Tänker då i stil med, inga redskap framme när häst står i gången etc.

Vad räknar ni som säkerhets utrustning. Jag kommer bara på säkerketsväst. Mest för att jag ser sko och hjälm som så självklart. Eller Jo, sko med stålhätta är väl också lite extra säkerhet, men det har jag inte haft på flera år.

Är också enig med dom flesta att det har mycket att göra med hästens utbildning och vardags hantering att göra också. Hästen ska förstå att en människa inte tål samma behandling som feks hagkompisen. Får lite smått panik av vuxna buffliga hästar. Men samtidigt litar jag nog inte helt på att hästar som alltid är lugna ändå alltid är det, det har aldrig hänt nått med nån sådan häst. Men ändå :)
 
Alltid hjälm på. Jag har två kollegor med hjärnskador efter olyckor då huvudet har fått ta smällen, en cykelolycka och en där kollegan blev sparkade i ansiktet av en häst. Den ena olyckan är nästan 10 år sedan och den kollegan är hyffsat ok idag, men fortfarande inte samma som innan.
Rehab-tiden är jättelång (flera år) och mina kollegor kommer aldrig bli helt återställda till den kapaciteten de hade innan. Det är främst koncentrationsförmågan som inte är den samma och allt tar mycket längre tid...
Det är INTE värt det kan jag säga.

Väst har jag när jag rider ut med unghästen. Då har jag även en rem runt halsen på hästen.
Aldrig sandaler, foppatofflor eller icke stabila skor när jag hanterar hästarna.
Broddar på mig själv på vintern och då även reflexer när man rider ut.
 
Det händer att jag har Foppatofflor i stallet, om jag bara ska mocka hage, fylla vatten osv. Hanterar bara mina egna hästar i dom, jag vet exakt var jag har dom. Kan absolut gå ut i hagen barfota också. Men då är man extra vaken och beredd. Kan rida utan hjälm i samband med fotografering, det innebär max en gång om året. Ja, allt kan hända, men på min nyss sålda häst kände jag mig 100% trygg.

Har inte ägt en säkerhetsväst sen jag fyllde 18.

Jag har "tränat" mina hästar att respektera mig och mitt utrymme, att uppföra sig vid ledning osv.

I övrigt så är jag väldigt noga, upplyser gärna andra om säkerhet i samband med lastning osv.

31139
 
Det är jätte intressant att läsa era svar 🤓 ni som har skrivit att ni tänker förebyggande menar ni då att ni tränar upp hästen i förhållande till hantering eller mer att ni anpassar omgivningen för hästen. Tänker då i stil med, inga redskap framme när häst står i gången etc.

Vad räknar ni som säkerhets utrustning. Jag kommer bara på säkerketsväst. Mest för att jag ser sko och hjälm som så självklart. Eller Jo, sko med stålhätta är väl också lite extra säkerhet, men det har jag inte haft på flera år.

Är också enig med dom flesta att det har mycket att göra med hästens utbildning och vardags hantering att göra också. Hästen ska förstå att en människa inte tål samma behandling som feks hagkompisen. Får lite smått panik av vuxna buffliga hästar. Men samtidigt litar jag nog inte helt på att hästar som alltid är lugna ändå alltid är det, det har aldrig hänt nått med nån sådan häst. Men ändå :)
Ja att anpassa stallmiljön är ju viktigt, men tror flera här menar att man tränar hästen.
Viktigt att lära hästen hur den ska och inte ska bete sig i olika situationer. Tex att den behöver ha koll på vart människan befinner sig och inte bara vifta med ben eller flytta runt sig och råka mosa någon på köpet, eller hur den ska bete sig när man leder den.
 
Är nog bättre att tänka på hästen och folk i vår närhets säkerhet än min egen.

Men de sista åren har jag stått i stall med barn och då vill jag såklart föregå med gott exempel.

Hjälm är en självklarhet vid ridning och arbete i töm.
Jag lämnar inte en häst uppbunden, jag binder inte nära andra hästar.
Jag har vettiga skor (brutna tår ser jag som ett litet problem)
Jag tar inte onödiga risker och stressar inte.

Flyttade från ett stall där folk är dåliga på säkerhet. Hör fortfarande saker hända där och jag är glad att jag inte är en del av det längre.
 
Jag har alltid hjälm när jag rider och väst vid hoppning eller uteritt. Jag säger inte till andra människor om det inte är uppenbar okunskap, tex sist jag var på en pay and jump informerade jag en ponnymamma om vad den röda inflaggningen på hindret betyder, jag kände att jag var tvungen.

Jag har med åren blivit mkt restriktiv med att hjälpa andra med lastträning etc jag tänker att det finns mycket duktigare människor än jag som har det som sitt yrke. Ovan nämnda ponnymamma blev sur när jag avböjde att lasta deras ponny som absolut inte ville in i transporten. Jag fick förklara att jag varit med om olyckor i samband med lastning och bestämt mig för att säga nej framöver.
 
Jag skulle aldrig rida utan hjälm eller vettiga skor. Har svårt att förstå de som lägger in bilder på sig utan hjälm när de ska göra reklam för sin verksamhet/vill bli medryttare etc, till mig signalerar det att man brister i sitt säkerhetstänk och det är jag inte intresserad av.

Efter att ha haft en häst som blev oerhört otrygg efter en olycka och som kunde hoppa för de mest otänkbara saker så tänker jag mycket på hästens rörelseriktning. Jag försöker att se till att stå utanför området där hästen kan kasta sig framåt eller bakåt. Likadant med sparkriktning eftersom jag har erfarenhet av häst som försöker få bort insekter och stått på fel ställe.

Nu lever inte den hästen längre och jag har kvar hennes dotter som jag uppfostrat själv. Under en period hade jag svårt att låta bli att gulla med henne och hon blev bufflig och närgången, men sen jag ändrade mitt sätt att vara mot henne ändrade hon sitt sätt mot mig. Hästar är oftast rätt enkla, de utan traumatiska upplevelser responderar på vårt sätt att bemöta dem. Jag är tydlig, mild men bestämd i mitt bemötande av hästar och hästar brukar lyssna på mig.

Utöver det försöker jag hela tiden tänka på vad hästar kan skada sig på och eliminera de riskerna. T ex hänga grepar med spetsarna inåt, se till att stallgången inte är full med saker etc.
 
För mig handlar inte säkerhet om utrustning; förutom hjälm vid ridning. Det handlar om att se varje häst som individ och förstå deras personlighet, hur de tänker och agerar. Att läsa dem och kommunicera, att vara steget före, vara uppmärksam på omgivningen och förebygga. Att veta hur de agerar vid rädsla och vad den aktuella hästen behöver i den situationen. Att veta hur de kommer att röra sig innan de gör det och placera mig själv rätt. Att ha kontroll över mitt kroppsspråk, mitt röstläge och vilka signaler jag sänder ut. Att vara den trygga punkten för ett flyktdjur som reagerar på sin omgivning.

Självklart när det gäller egna hästar ge dem en bra grund att stå på, så livet blir lättare för alla. Jag kan leda dem i en lina runt halsen, använder aldrig något mer avancerat än grimma och grimskaft, var och en har sin "dancing space" och de står lösa där jag ställer dem vid all hantering.
 
Jag tycker det här är en viktig fråga. Jag får fan stresspåslag ibland när jag ser folk som har noll säkerhetstänk. Typ folk som sitter ner (!) på ridbanan där hästen är lös, folk som longerar med linan hängandes hej vilt utan ordning så att man typ kan råka trampa på den, folk som har grimskaft runt handen så att man kommer fastna om hästen drar iväg osv. Vissa saker är så himla enkla och kräver bara att man tänker lite.
 
Jag hanterar inga hästar i annat än täckta skor.
Skor med klack och ridhjälm självklart vid ridning.

I miljön förebygga så de inte fastnar nånstans eller kan skada sej på nåt.
Absolut inga grejor i stallgången.
Inga grimmor/grimskaft liggande någonstans. Vid hagen ska de förvaras utom räckhåll för nyfikna mular.

Rent allmänt är jag inte rädd att utmana med miljön så att säga. Jag tar inte bort saker för att en häst kanske kan bli rädd. Vare sej trånga passager eller ljud eller annat.
Utan tar det som träning att lära hästen att det är ok.


Som människa tycker jag det är viktigt att kunna/vill lära sej att läsa hästen. Man förekommer många situationer då.
 
Och, låta grimskaftet löpa i handen.
Heller inga knutar på grimskaftet eller så.

Min kompis slet bokstavligen (!!) av sej tummen när en häst blev rädd och ryckte i grimskaftet. Trots att det inte var lindat på nåt sätt kring handen.
 
Och, låta grimskaftet löpa i handen.
Heller inga knutar på grimskaftet eller så.

Min kompis slet bokstavligen (!!) av sej tummen när en häst blev rädd och ryckte i grimskaftet. Trots att det inte var lindat på nåt sätt kring handen.

Aj, det lät inte kul alls :/ men det är just det, hästar är så stora och starka att bara en sån liten grej ändå kan leda till ganska omfattande skada.
 
Hjälm såklart.
Men framför allt att mina hästar vet var mina gränser går, det är nolltolerans mot att kliva in i mitt space och det korrigeras hårt om det behövs. Ser till att ha en säker närmiljö så långt det går.
De tränas för sin uppgift och jag undviker inte heller miljöstörningar utan vänjer istället. Nu kör jag ju en del med mina också och där är det superviktigt att släcka flyktinstinkter. Lär in att blir man rädd så är det halt som gäller i alla lägen.

Just det! Det värsta jag vet är alla facebookinlägg där småungar leder stora hästar/hingstar och ägarna bedyrar hur snälla hästarna är. Ungar som är en meter höga :( . Detta är relativt vanligt på de kallblodssidor jag hänger på. Har sett en hel otäcka spark och trampskador då jag jobbar i akutsjukvården, senast för några veckor sen. Är inte säker på att den patienten överlever.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 256
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 800
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp