Säker hästhantering

Jag tror det också handlar om att folk tar lektion i ridning. Men inte i hantering. Och idag står så många uppstallade i stall där alla är glada amatörer och man inte får den naturliga möjligheten att lära av folk som heltid arbetat med häst under många år. Fler och fler skaffar häst och har den ofta ihop med likasinnade.

Och även att många av de som gör just det, arbetar heltid med häst, är inriktade på ridning och tävling.
Kunskap om annat vattnas ur mer och mer.

Det ihop med att vi avlat fram hästar med mer nerv, rörlighet etc och att gemene man vill avancera i klasser och anser sig behöva mer häst än de egentligen behöver. Det finns ridhus och ridbanor på många anläggningar och folk rider främst där och tappar kunskapen om hur man interagerar med hästen ex på uteritt, hur den reagerar och vad man ska göra.

Sen ska folk förebygga risk för skador genom panikhakar ex istället för att lära hästen ge efter för tryck och sen göra den säker i uppbindning. Det går ju liksom rätt fort att lära in det. Och så slipper man då hästar som panikar, rycker sig loss på gången, sliter sig när folk leder, som går att lasta eller få in i spolbox etc. Och om man iaf skulle klanta sig och tappa dem får de inte panik och om de kliver på grimskaaft/rep/tygel så panikrycker de inte åt andra hållet och sliter sönder sig och utrustning utan de söker eftergift.

När man delar stall med folk och ser insläpp etc så kan man ju se redan innan det sker en olycka vilka människor som bör vara de som kommer skadas vid ex intag.
Vissa tar in två hästar som tillåts takta in med bogarna in mot den som leder. När det är normalläge blir man ju inte förvånad när de hästarna blir rädda över ngt och man vet vad nästa steg är. De är ju riktade mot människan och kommer om de skvätter till göra det mot människan.

Och på ngt vis ska det vara fult/onödigt/etc att ta lektion i sånt. För det är ngt man bara som hästmänniska kan och vet allt om eftersom man haft häst några år.
Vem vet och kan allt om ridning efter den tiden, speciellt som amatör?
Ja, tyvärr är inställningen att den sortens träning är endast för nybörjare. Jag känner själv att mina kunskaper inom hästhantering är bristfälliga så jag har en tränare som kommer hem till mig var sjätte vecka, vi tränar på lastning, leda i skogen, trafik, longering, hantering allmänt etc. Jag har fått så mycket nya kunskaper och det är jätteroligt samt jag har fått inblick i hur mycket jag har kvar att lära. En annan konsekvens är att min häst och jag får en mycket bättre ridkänsla när jag blivit bättre på att kommunicera. :)
 
Jag tror att säkerhetstänket är väldigt präglat av vilka erfarenheter vi har och vilka hästar och situationer vi är vana vid.

För mig är det hög prio på att ha en välhanterad häst som vet vad som gäller. Så en ny häst har alltid en inkörningsperiod då den lär sig vad som gäller här. Det blev nån gång stora ögon på barnens kompisar när hon hade ponnyn helt lös i stallet. Det kan ju tyckas vara ett lågt säkerhetstänk medan jag tycker att det är högt säkerhetstänk. Alla mina hästar måste kunna stå lösa i stall och ute, de ska ha en sinnesstämning när de är med människor som tillåter passivitet. Och de ska vara vana vid att när jag lämnar dom så står de kvar och väntar - precis dom en bunden häst inte stretar och försöker gå iväg heller. Nu kan såklart min häst skillnaden att vara bunden eller lös och väntar jag för länge kan han komma efter och kolla efter mig eller gå iväg och beta på närmaste grästuva. Men återigen är det sinnesstämning och att de förstår vad som förväntas, som är det viktiga, inte total lydnad. Jag lämnar honom lös vare gång jag ska rida, när jag hämtar saker etc. Det är vardagsmat för honom. Så det kan jag göra även i andra situationer och på andra platser utan problem.

Barnen har inte hjälm när de hanterar, men alltid när de rider. De har alltid säkerhetsstigbyglar, vilket jag tycker är superviktigt - men på ingen av de 3 ridskolor vi testat har man haft det... De kommer att ramla av hästen, det är ju inget man kommer ifrån. Men då ska de inte riskera att fastna i utrustningen, och de ska ha hjälm och väst.

Vi har även testat att hoppa av hästen i rörelse. Barbacka på min stora häst fick hon hoppa av i skritt för att hon ska våga på sin lilla sen om hon måste hoppa av om nåt händer. Vi har även pratat mkt om hur man tar emot sig när man ramlar av och det har hon ju testat några ggr ofrivilligt sas. :)

Jag själv har oftast inte väst, men alltid hjälm. Oftast ingen sadel. För mig är sadel ngt hästen och jag kan fastna i om ngt händer, jag känner mug tryggast utan. Medan barnen ju sitter stadigast med sadel och känner sig tryggast med den.

Hur andra gör lägger jag mig absolut inte i. Jag påpekar inte hur andra gör, jag utgår från att folk vet vad dom gör. Olyckor kan hända oavsett. Vi kan inte förebygga allt.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 085
Senast: Mabuse
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 318
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 890
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp