Säker hästhantering

För en tio år sedan hade Ridsport en artikel med en internationell toppryttare som visade hur man longerar. I artikeln poängterades att man skulle ha hjälm och handskar, men på fotona hade ryttaren linan lindad runt handen och ingenstans i artikeln nämndes hur farligt det kan vara.
Jag tyckte det var farligt att inte förmedla hur illa det kan gå om man har linan så.
 
Jag tycker det här är en viktig fråga. Jag får fan stresspåslag ibland när jag ser folk som har noll säkerhetstänk. Typ folk som sitter ner (!) på ridbanan där hästen är lös, folk som longerar med linan hängandes hej vilt utan ordning så att man typ kan råka trampa på den, folk som har grimskaft runt handen så att man kommer fastna om hästen drar iväg osv. Vissa saker är så himla enkla och kräver bara att man tänker lite.

I det stallet jag flyttade från band de upp två hästar mittemot varandra i en trästock, två hästar som inte kände varandra och så gick folket därifrån!?
Hör hur människor och en häst skriker, folk springer åt alla håll och då har en av hästarna fått benet över trästocken (vevat när de hälsat med frambenen)
Hästen fick inte tillbaka benet utan satte sig nästan ner. Folk försökte lyfta bort benet tills jag kom fram och sköt det åt sidan så hästen kom lös.

Påpekade även flertalet gånger om de två som alltid band sina hästar i repgrimmor.
Jodå, en dag fastnade en av dem när han skulle klia sig i en dörrhake och repgrimman ger fan inte med sig. Den hästen skrek med tills jag fick upp knuten.

Säger inte att jag är världsbäst men herregud :banghead:
 
Jag tycker sånt här är superviktigt och mycket säkerhetstänk kommer med rutin. Är uppvuxen på ridskola så jag har sett en del och har hört många historier som gör att jag tänker efter en gång extra. Men jag tänker inte alltid pga att det kan gå snett ändå.

T.ex. jag har alltid hjälm vid ridning och säkerhetsväst (och säkerhetsstigbyglar) vid uteritt och hoppning. Rider alltid i smala skor med bra sula för att inte fastna eller halka genom stigbygeln. Har alltid täckta skor och vid lastning av okända hästar har jag oftast hjälm och alltid handskar. Rider alltid i tröja som täcker axlarna numera.

Min häst har haft mycket problem med panikångest (pga struppipning) så jag jobbar mycket med att hålla honom lugn och få honom att vara uppmärksam på mig. Det har inte alltid varit så lätt och senast i helgen var jag för oförsiktig så jag tappade honom när jag skulle lasta och han fick spelet (pga att jag försökte lasta i ett släp som han inte kände igen).

Jag ledtränar honom fortfarande flera gånger i veckan och ser till att ha honom i rätt position och inte bakom mig.

Två andra saker som jag verkligen tycker är konstigt är mobila sadelhängare som folk inte viker in när de har lyft av sin sadel, och att folk kan gå med stigbyglarna nere, hängande. Jag har sett två hästar som fastnat med underkäken i stigbygeln (för att de böjt sig bak för att klia) och sett hästar fastna i ett handtag så både sadlar och människor fått skador, så det är ytterligare två saker som jag är noga med.

Sen finns det hur mkt som helst som jag har rutiner för, kring insläpp och utsläpp (och på av med täcke/benskydd) och lastning t.ex. men det är ju också något jag noterat att inte alla har, tyvärr.
 
Just det! Det värsta jag vet är alla facebookinlägg där småungar leder stora hästar/hingstar och ägarna bedyrar hur snälla hästarna är. Ungar som är en meter höga :( . Detta är relativt vanligt på de kallblodssidor jag hänger på. Har sett en hel otäcka spark och trampskador då jag jobbar i akutsjukvården, senast för några veckor sen. Är inte säker på att den patienten överlever.

Jag som främst håller på med avel får se bilder på föl och barn som får mig att bli mörkrädd men som ska föreställa gulliga. Minns en här på naket barn utan skor på en två år framför fölunge modell halvblod med mamman en bit ifrån fölet. Hur många potentiella risker fanns inte i den bilden, men den som la in den kunde inte ta till sig det utan tyckte andra var elaka som påpekade de enorma riskerna.

Och apropå föl och säkerhet så ser jag ibland inlägg på olika sidor där folk leker med sina föl/unghästar, och något år senare har samma häst blivit bufflig och saknar respekt för människor och ägaren har problem med den. När man påpekar framtida riskerna för de som leker med sina föl får man oftast höra att de vet vad de gör....
 
Och, låta grimskaftet löpa i handen.
Heller inga knutar på grimskaftet eller så.

Min kompis slet bokstavligen (!!) av sej tummen när en häst blev rädd och ryckte i grimskaftet. Trots att det inte var lindat på nåt sätt kring handen.
Mitt pekfinger (alltså yttre benet) gick av när min fölis plötsligt tog ett skutt över en vattenpöl och på något sätt blev det sånt tryck från grimskaftet. Jätteförvånad blev jag. Men det kan hända mycket även om en är försiktig.
 
Har ju hästarna hemma så visst händer det att jag går ut och vattnar eller annat i olämpliga skor:o men som regel har jag stabila skor med täckt tå.

Har bara 1 krok/ häst ute i stallet som sitter ganska högt, annars inga krokar eller hängare som hästarna kan komma åt.

Alltid hjälm och sedan en månad tillbaka alltid ryggskydd vid ridning, handskar slarvar jag med men väljer bort det materialet som bränner värst.

Sitter inte ner vid hästen, kryper under magen, snurrar grimskaft runt handen eller liknande.
Min syster red förut några gånger vecka på mina hästar men får inte göra det mer tills hon lovar att inte ha grimskaftet runt handen när hon leder, båda lika envetna så var några år sedan.
 
Det är jätte intressant att läsa era svar 🤓 ni som har skrivit att ni tänker förebyggande menar ni då att ni tränar upp hästen i förhållande till hantering eller mer att ni anpassar omgivningen för hästen. Tänker då i stil med, inga redskap framme när häst står i gången etc.

Vad räknar ni som säkerhets utrustning. Jag kommer bara på säkerketsväst. Mest för att jag ser sko och hjälm som så självklart. Eller Jo, sko med stålhätta är väl också lite extra säkerhet, men det har jag inte haft på flera år.

Är också enig med dom flesta att det har mycket att göra med hästens utbildning och vardags hantering att göra också. Hästen ska förstå att en människa inte tål samma behandling som feks hagkompisen. Får lite smått panik av vuxna buffliga hästar. Men samtidigt litar jag nog inte helt på att hästar som alltid är lugna ändå alltid är det, det har aldrig hänt nått med nån sådan häst. Men ändå :)

Det beror på vad du menar med anpassa. Nej, jag förvarar inte saker hästarna kan skada sig på hur som helst i stallet om de kommer lösa.
Och man vill ju ha brandsäkerhet.
Jag tror inte på att eliminera störningsmoment. Ju fler desto bättre för att få en cool häst.

Men jag tycker många är lite hysteriska och försöker smyga runt hästen och undvika saker. Och tror att vissa saker är farliga som inte är det.

Min mentor ex longerar med snutten som blir över på linan hängande. Har sett honom jobba några hundra hästar. Aldrig har det varit risk att fastna.
Jag gör själv så om jag inte riskerar svårtvättad och smutsig lina eller om det ska visas i ngt lite finare sammanhang.

Binda upp hästar utan panikhakar etc går fint om de är skolade till det.
Jag skolar alla min till att stå uppbundet, inne som ute.
Jag skolar dem till att hoppa från mig om de blir skraja.
Och jag skolar dem att ge efter för tryck. Dels kan man iom det få in en osäker häst i spolboxen, lasta, avsuttet ta sig över diken eller likn.
En häst som ger efter för tryck sliter sig inte. De får heller inte panik om de går på grimskaft eller tyglar. De bara söker sig från motståndet och man minimerar skaderisken.
Och en häst skolad att skvätta till bort från den som leder och är påvarkningsbar mejar inte ner folk/tränger. Innerbog ska alltid tänka bort.
 
Jag som främst håller på med avel får se bilder på föl och barn som får mig att bli mörkrädd men som ska föreställa gulliga. Minns en här på naket barn utan skor på en två år framför fölunge modell halvblod med mamman en bit ifrån fölet. Hur många potentiella risker fanns inte i den bilden, men den som la in den kunde inte ta till sig det utan tyckte andra var elaka som påpekade de enorma riskerna.

Och apropå föl och säkerhet så ser jag ibland inlägg på olika sidor där folk leker med sina föl/unghästar, och något år senare har samma häst blivit bufflig och saknar respekt för människor och ägaren har problem med den. När man påpekar framtida riskerna för de som leker med sina föl får man oftast höra att de vet vad de gör....


Just det här med föl och barn får jag hicka av, förstår inte folk och ser dom inte hur potentiellt farligt det är. Visst är det kanske lite sött men är det värt det för en gullig bild eller två och egentligen ser man ju bara allt hemskt som kan hända och glömmer liksom lite bilden ändå.

Påpekar du nått om säkerheten/riskerna till dom som lagt upp/visar bilder?
 
Mitt pekfinger (alltså yttre benet) gick av när min fölis plötsligt tog ett skutt över en vattenpöl och på något sätt blev det sånt tryck från grimskaftet. Jätteförvånad blev jag. Men det kan hända mycket även om en är försiktig.

En lastkund hade lastat sin som slänger sig ut. Hästen ryckte till, hon gjorde bort sig lite och drog i honom i det läget. Det utlöste ett kast bakåt. Så såg hon ngt som flög med linan. Det var fingrarna på hennes handskar. Som tur varvade hon några tåliga och ashårda mc-handskar. Och de handskfingrarna var tomma. Alla fingrar satt kvar. Men hon hade något brutet med benpipa ut och flera senskador och öppna sår.

Det är stora krafter!😱
Jag har inte ridhandskar till sånt. Måste ha mer skydd och köper arbetshandskar.
 
Hjälm såklart.
Men framför allt att mina hästar vet var mina gränser går, det är nolltolerans mot att kliva in i mitt space och det korrigeras hårt om det behövs. Ser till att ha en säker närmiljö så långt det går.
De tränas för sin uppgift och jag undviker inte heller miljöstörningar utan vänjer istället. Nu kör jag ju en del med mina också och där är det superviktigt att släcka flyktinstinkter. Lär in att blir man rädd så är det halt som gäller i alla lägen.

Just det! Det värsta jag vet är alla facebookinlägg där småungar leder stora hästar/hingstar och ägarna bedyrar hur snälla hästarna är. Ungar som är en meter höga :( . Detta är relativt vanligt på de kallblodssidor jag hänger på. Har sett en hel otäcka spark och trampskador då jag jobbar i akutsjukvården, senast för några veckor sen. Är inte säker på att den patienten överlever.

Det sista du skriver är speciellt sånt jag tänker på, jag blir så stressad av att se den typen av bilder. Antar att man måste få låta folk hantera sina hästar som dom vill, men just med barn så blir det ju att man känner ett annat lite extra ansvar på just säkerhet och man vill gärna kommentera :eek:
 
Det beror på vad du menar med anpassa. Nej, jag förvarar inte saker hästarna kan skada sig på hur som helst i stallet om de kommer lösa.
Och man vill ju ha brandsäkerhet.
Jag tror inte på att eliminera störningsmoment. Ju fler desto bättre för att få en cool häst.

Men jag tycker många är lite hysteriska och försöker smyga runt hästen och undvika saker. Och tror att vissa saker är farliga som inte är det.

Min mentor ex longerar med snutten som blir över på linan hängande. Har sett honom jobba några hundra hästar. Aldrig har det varit risk att fastna.
Jag gör själv så om jag inte riskerar svårtvättad och smutsig lina eller om det ska visas i ngt lite finare sammanhang.

Binda upp hästar utan panikhakar etc går fint om de är skolade till det.
Jag skolar alla min till att stå uppbundet, inne som ute.
Jag skolar dem till att hoppa från mig om de blir skraja.
Och jag skolar dem att ge efter för tryck. Dels kan man iom det få in en osäker häst i spolboxen, lasta, avsuttet ta sig över diken eller likn.
En häst som ger efter för tryck sliter sig inte. De får heller inte panik om de går på grimskaft eller tyglar. De bara söker sig från motståndet och man minimerar skaderisken.
Och en häst skolad att skvätta till bort från den som leder och är påvarkningsbar mejar inte ner folk/tränger. Innerbog ska alltid tänka bort.
Men alltså det här med longeringen. Varför ha linan hängandes?
Det bidrar inte till något positivt alls, det är jättelätt att ha linan uppsamlad i andra handen. Det är ju enbart slarv?
Självklart är det en risk att ha lina på backen som man kan råka trampa på eller trassla in sig i om olyckan är framme och hästen blir rädd eller nåt.
Dessutom så kan man ju tänka på att man som rutinerad agerar rollmodell till folk som kanske inte reder ut sånt slarv lika okomplicerat.
 
Just det här med föl och barn får jag hicka av, förstår inte folk och ser dom inte hur potentiellt farligt det är. Visst är det kanske lite sött men är det värt det för en gullig bild eller två och egentligen ser man ju bara allt hemskt som kan hända och glömmer liksom lite bilden ändå.

Påpekar du nått om säkerheten/riskerna till dom som lagt upp/visar bilder?

Om ingen annan redan har gjort det så gör jag det. Bilden här utlöste en rätt hetsig diskussion.
 
Men alltså det här med longeringen. Varför ha linan hängandes?
Det bidrar inte till något positivt alls, det är jättelätt att ha linan uppsamlad i andra handen. Det är ju enbart slarv?
Självklart är det en risk att ha lina på backen som man kan råka trampa på eller trassla in sig i om olyckan är framme och hästen blir rädd eller nåt.
Dessutom så kan man ju tänka på att man som rutinerad agerar rollmodell till folk som kanske inte reder ut sånt slarv lika okomplicerat.

Jobbar man med problemindivider där det kan braka av åt helsike i olikariktni gar måste man snabbt kunna låta linan löpa, snabbt kunna samla in och hålla full kraft. Det går betydligt fortare och lättare om man inte har linan ihoprullad.
Sen hur lätt det är att trassla in sig beror på lina också. En med tyngre slaget rep rasar till marken och är extremt svår att fastna i.
Så nej, slarv handlar det inte om. Det är väl genomtänkt och så jobbar många problemlösare utan att trassla sig.
Har inte sett att folk som jobbar så trasslar in sig. Och gör det inte själv då jag gör så. Det är liksom inte så svårt att undvika.
 
Nu rider jag mest på ridskola numera, men jag tycker säkerheten alltid ska komma först. Sedan finns det lite olika nivåer av säkerhet man bör lägga sig på för olika hästar.
Rider jag en häst jag inte känner eller vet något om tänker jag alltid att jag behöver ha mycket säkerhetsutrustning/säkerhetstänk. Hämtar jag en häst jag inte känner från hagen vill jag ha hjälm, väst, långärmat, bra skor och handskar. Ska jag sedan rida den vill jag ha hjälm, säkerhetsväst, handskar, ibland spö, säkra skor, långärmat, för att nämna ett exempel. Jag är även konstant medveten över saker som händer i min omgivning med sådana hästar och brukar försöka se till att det inte ligger grejer i vägen i stallet eller sticker ut något som kan vara en säkerhetsrisk. Är generellt uppmärksam på mig, omgivningen och hästen samt försiktig med allt.

Sedan har jag ett minimum säkerhetstänk. Saker jag alltid gör kring alla hästar och som jag aldrig skulle rubba på. Hjälm vid ridning (jag skulle kanske vid extremt speciella tillfällen kunna tänka mig att ta en bild utan kanske). Säkerhetsväst när jag rider ut och hoppar. Alltid handskar när jag leder hästar och när jag rider.
Håller alltid rent och snyggt i stallet, ligger aldrig massa borstar och grejer runt mig när jag grejar med hästar och inget de kan fastna i etc. Ser till att jag i bästa möjliga mån befinner mig i rätt position i förhållande till hästen, ifall att den hoppar till, eller ser till att den inte kan flytta runt mig mm.
Har så mycket koll på allt jag bara kan och försöker se till att inget lämnas åt slumpen. Min gamle militär till ridlärare när jag var liten sa barskt att ""Ojdå" Ska och får inte hända i hästvärlden!"
Sedan försöker jag alltid ha uppmärksamhet på mig, omgivningen och hästen och försöker se till att jag har koll på hur hästen är redan från första stunden jag träffar den för dagen. Även en "känd" gammal häst kan ju vara lite extra nervig någon dag och då är det ju bra att veta det från början.
 
Jag longerar aldrig, men föredrar långa grimskaft. Jag samlar ihop det på ett sätt i handen så att jag kan släppa iväg hästen en bit genom att öppna ett par fingrar och då ändå ha kvar den i greppet. På så vis kan hästen tillåtas röra sig en bit ifrån mig men jag håller ändå i den.
 
Jobbar man med problemindivider där det kan braka av åt helsike i olikariktni gar måste man snabbt kunna låta linan löpa, snabbt kunna samla in och hålla full kraft. Det går betydligt fortare och lättare om man inte har linan ihoprullad.
Sen hur lätt det är att trassla in sig beror på lina också. En med tyngre slaget rep rasar till marken och är extremt svår att fastna i.
Så nej, slarv handlar det inte om. Det är väl genomtänkt och så jobbar många problemlösare utan att trassla sig.
Har inte sett att folk som jobbar så trasslar in sig. Och gör det inte själv då jag gör så. Det är liksom inte så svårt att undvika.
Jag tänker nog att det är en övningssak att hantera en lina och att det funkar ypperligt i alla ”normala” situationer. Det framkom inte i ditt inlägg att det var just longering av problemhästar utan det lät som att du gör så vid all longering.
Att göra det vid träning att problemhästar på ett genomtänkt sätt - fine.
Samma sak vid ”vanlig” longering är ju bara onödigt. Jag har aldrig varit med om att det skulle vara problematiskt att ha ordning på linan även när hästarna beter sig inom ”vanliga” gränser.
 
Jag tänker nog att det är en övningssak att hantera en lina och att det funkar ypperligt i alla ”normala” situationer. Det framkom inte i ditt inlägg att det var just longering av problemhästar utan det lät som att du gör så vid all longering.
Att göra det vid träning att problemhästar på ett genomtänkt sätt - fine.
Samma sak vid ”vanlig” longering är ju bara onödigt. Jag har aldrig varit med om att det skulle vara problematiskt att ha ordning på linan även när hästarna beter sig inom ”vanliga” gränser.
Jag gillar inte att ha linan i handen med öglor, har mer än en gång haft en unghäst/ sprallig häst så drar så linan glider och känt den sluta sig runt ett/ ett par fingrar. Jag tänker att det kan vara lite olika på hur man trivs och vad som funkar för en? Jag gillar tyngre linor/ tömmar som kan "ligga" på marken och gås runt, de märks rätt tydligt.

kl
Jag är supernoggrann med vissa bitar och andra bitar inte. Har endast hjälm när jag rider om jag inte upplever hästen som stökig. Tycker jag att det behövs så har jag den bara jag tar in hästar från hagen, men det är sällan det behövs (storm med spralliga hästar). Hästar utan respekt för en utrymme och som gärna klättrar på en.
Försöker läsa av hästarna och tänka mig för innan. Avskyr trånga gångar och saker överallt.

Träffar en del människor som inte verkar kunna läsa av hästar alls och det kan göra mig rätt stressad.
T.ex. de som sadelvänjer hästen fastbunden i stallgången och man ser för sitt inre vilken olycka det kan bli om hästen skulle få tvång.
Eller de som går upp i häcken på en okänd häst och klappar den på rumpan t.ex.

Men mina egna hästar kan jag var hyffsat slapp, ha sandaler på sommaren o.s.v. Men som övriga säger så håller mina hästar avstånd, däremot så blir jag mer noggrann när de har skor på.
Vill att mina hästar klarar alla möjliga miljöer och situationer, men innan vi kommit dit kan jag vara lite hönsig kring säkerhet. Men litar på mina hästar rätt mycket ju äldre de blir och ju mer vi lär känna varandra.

Har varit med om en del olyckor med hästar genom åren, för mig är det mest "runt om" som gjort att framförallt hästar har skadats. De kommer åt varandra och känner sig trängda i trånga utrymmen, de blir klaustrofobiska i fel utrymmen, de blir skrämda och där igenom skadar sig själv/ en människa för att det är dåligt hästtänk kring där de hålls.
Saker som sticker ut i stallgångar/ ridhus o.s.v. skottkärror på fel ställen, handtag där utrustning fastnar/ för trångt.
Sällan har det handlat om man har ridhjälm/ handskar/ skor på sig. Även om det såklart är bra med utrustning som skyddar.
Det enda jag känner mig riktigt noggrann med är bra skor som man inte fastnar med när det rids. Då jag har varit med om ett par olyckor (bevittnat) där de fastnat och inte trillar av ordentligt alt. släpats med.
 
Bitvis så har jag rätt bra säkerhetstänk bitvis så är det uselt. Jag litar alldeles för mycket på Alliaria och hanterar henne på ett sätt som skulle kunna gå rätt rejält illa. Brorsan hennes har en annan mentalitet och ett annat sätt så där är även tänket ett annat. Med hästar som inte är mina så skärper jag nivån ytterligare ett snäpp.
Jag rider alltid med hjälm och försöker köpa skor med stålhättor men sommartid erkänner jag att jag fuskar med det senare. Aldrig grimskaft runt handen, alltid försöka se till att inte tränga inte bli trängd (förutom med Alliaria då) osv osv. Samtidigt så vet jag att jag slarvar med vissa saker.
En sak som gör mig mörkrädd är alla (ursäkta uttrycket) idioter som sätter barnen i skiten. Litet barn på 4-5 år som leder 1 årig hingst för h*n har ju såååå bra känsla för djuren, samma barn longerar 1 årig hingst och det är så gulligt.
En sak som gjorde mig förvånad var den veterinär som var ute och vaccinerade i vintras. H*n var ung så bör varit rätt nyutexaminerad och borde därmed ha en hel hög säkerhetsundervisning färsk i minnet. Männskan ställer sig med hästen nästan i dörren (jag hann inte flytta på honom) med en fri yta till väggen på 50-70 cm och sticker honom. H*n höll på att få hästen i knät när han skulle försöka dra ut ur boxen. Jag hoppas h*n fick sig en tankeställare för det kunde gått riktigt illa. (Ja jag borde sagt till men jag hann verkligen inte med. Jag fick precis grimma på honom och var på väg att flytta så det blev en säkrare placering)
 
Känner igen mig i mycket som skrivits. Uppfostran, miljöträning, kunna läsa hästen - alla saker som är viktigare än hjälm och säkerhetsväst (även om jag alltid rider med hjälm). Mer eller mindre vettiga skor i stallet, någonstans på skalan stadiga gympadojor till stallskor med stålhätta. Ordentliga handskar när jag leder hästar. Kan hoppa över handskar när jag leder stallets pensionerade småponnyer och ibland med min valack, men aldrig med min hingst.

Med hingsten, som blir skuttig och frambensvevig om jag råkar gå för fort fram med att introducera en ny situation, har jag nästan alltid hjälm förutom handskarna och bra skor. Dock har jag som många ovan varit noga med att man hoppar BORT från människor om man blir rädd, vilket i mina ögon är en bättre försäkring än hjälm. Hellre ett frambensvev i luften 1-3 meter bort än en hov på huvudet oavsett hjälmstatus. :D

Försöker kontinuerligt lära mig mer om hästar också. Jag har upptäckt att jag kan "andas ner" båda mina hästar från nästan vilken situation som helst, så en djup suck är ofta mitt bästa säkerhetstrick!
 
Just barn kring hästar kan jag verkligen bli mörkrädd av. Hade en bekant förut som tog med sitt barn på 3/4 år ut i vagnen på premiärturen med den nyligen inkörda unghästen hon köpt två dagar tidigare. Och spånade på om hon skulle kunna spänna fast babyskyddet i rockarden för att kunna ta med sig bebisen också. Där började jag allvarligt fundera på när dåligt säkerhetstänk går så långt att en orosanmälan till soc är berättigad. Hon förverkligade som tur är aldrig den idén vad jag vet. Slutade istället med en körolycka där hon hamnade på akuten och hästen aldrig gick att spänna för en vagn igen, tack och lov var inte barnen med just den gången.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 085
Senast: Mabuse
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 318
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 890
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp