Säker hästhantering

Santos

Trådstartare
Läste tråden Icke säker hästhantering och blev inspirerad att skapa en tipstråd.
Hur kan man göra hästhantering säkrare?
Vad är säker hästhantering för er?
 
För mig är säker hästhantering att vara medveten om vilka risker olika saker innebär och att hela tiden sträva efter/agera mot dessa (utan att vara rädd förstås). Ofta krävs bara sunt förnuft att tex inte ställa grepar i stallgången, skottkärran precis utanför stalldörren, eller lämna trådarna till hagen på marken osv.. Men att man har i baktanken vad som kan hända och hela tiden arbeta med att minimera riskerna både genom sitt tänk runt hästarna (som då placering av föremål osv) och med hästarna i hantering. Därefter såklart hjälm vid hantering på marken av unghästar/"vilda" hästar, alltid handskar, kedja eller längre grimskaft så man inte riskerar tappa hästar om man inte känner dem eller vet om att de kan dra iväg. Har man huvudet och förnuftet med sig kommer man långt :up: Ofta har jag märkt att olyckor händer när oerfarna personer tar sig vatten över huvudet eller kanske inte inser risken med att glömma kedjan på hingsten eller liknande. Person efter häst och att man läser av hästen och situationen på ett vettigt sätt.

Som sagt kan olyckor alltid hända men man kan inte ha en slapp inställning till riskerna och tänka att det inte händer mig. Exempel: en bekant i somras när jag påpekade att det inte var smart att rida ut barbacka i shorts och linne "jag hade inte tänkt ramla av", nä man brukar ju ofta inte planera det :angel:
 
Senast ändrad:
Säker hästhantering betyder för mig att hela tiden läsa av olika hästar. Det lär man sig bäst genom att hantera olika hästar och många!
Med hästar tycker jag att man hela tiden måste tänka....om jag eller hästen gör så då kan detta hända....
Sen såklart försöka hitta förutsättningar för säker hästhantering är tex ha rätt utrustning , de erfarna hanterar hingstar (man får börja med de snälla sen), att hästarna tränas i att hanteras tex lyfta fötter innan hovis kommer, leds till och från hagen osv
Också viktigt att hästarna får stimulans i form av kompisar, motion och rätt mängd foder
Viktigt också om man inte känner en häst frågar tex hästägaren hur hästen är
 
Kan vara olika saker, inte massa bråte och krokar i stallgången eller annanstans där hästar vistas, lämplig klädsel, inte sitta på golvet brevid hästen eller vistas där hästen har bra styrka i slaget vid spark (ovana tycks tycka att 1m bakom är lämpligt:nailbiting: och ser helt förvånade ut när jag säger att det är det mest olämpliga stället), inte titta i telefonen när du hanterar häst, ha bra ljus och underlag.

Sedan finns ju aspekten att inte ha skyddad verkstad runt hästen, vänj den vid olika situationer som kan uppstå (detta kan ju bara ägaren göra aktiva val om).
 
Rent miljömässigt,
ta bort saker hästarna kan fastna i, skada sej på, som människor kan haka i eller snubbla på i hanteringen av hästen.
Inga konstiga krokar, utstickande saker, saker på golvet, snören/remmar/rep etc.
Och vara vaksam på detta. Förutseende.

Enkla saker som alla har möjligheter att påverka.

Hantering,
Vara vaken och fokuserad, lära sej läsa hästar och förutse situationer och olika typer av hästar.
Men inte vara för försiktig och avvaktande och inte heller sätta hästarna i en skyddad verkstad- det hjälper ingen.

Sånt som kräver lite tid och man kanske behöver hjälp och stöttning med. Lära sej.

Vara vaksam när man har huvudet i sparkhöjd (vara beredd att snabbt flytta sej)
Några som alltid är utsatta för att vara i bra sparkhöjd är ju barn...
 
Glömde att vara här och nu, inte tankarna kvar på jobbet eller vad du ska bjuda på på festen till helgen eller något helt annat. Är det en häst du inte är van vid eller någon som är speciell så stanna upp och ta några djupa andetag för att vara helt säker på att du är här och nu.
 
Det absolut viktigaste är att lära hästarna att människor är ömtåliga små varelser man får vara försiktig runt och att vara i nuet. Lär man hästarna att de blir respekterade och lyssnade på och att det ger dem fördelar att respektera och lyssna på människan så gör de också det i de allra flesta fallen. Man bör såklart också lära sig läsa hästarna.
Man bör också;
Miljöträna hästarna.
Lära sig vad hästar kan reagera på och vara förutseende.
Lära sig använda kedja korrekt och använda den vid tillfällen där det är påkallat.
Aldrig ha grejer ståendes/liggandes i gången, inga krokar, täckeshängare eller annat man själv eller hästarna kan fastna i.
Ha redskap väl avgränsade så att en lös häst inte riskerar att skada sig.
Utforma in och utgångar så att man aldrig behöver böja sig ner, sträcka sig eller på annat sätt tappa fokuset på hästen.
På sig själv har man alltid täckta skor och gärna tåhätta. Handskar på händerna när man leder och gärna hjälm vid okänd häst/ung häst eller i situationer då man kan förutse att reaktioner kan komma.
 
Förutom alla tidigare kloka råd så tycker jag att det är viktigt att förbereda sin häst för de uppgifterna som den kommer ställas inför. För mig är det viktigt att kunna åka iväg på träning själv med min häst. Alltså har jag tränat på att lasta och kunna lasta av min häst i olika miljöer, i olika väder och olika tider på dygnet.
 
Jag har gått ett par kurser i säker hästhantering i regi av en f.d. beriden polis (vet inte om man får nämna namn här?) och det var en ögonöppnare för mig! Att träna på potentiellt knepiga situationer i en kontrollerad miljö och verkligen se hur ens häst (och man själv) reagerar var otroligt nyttigt. Framför allt ökade min förståelse för hur hästar tänker, och därmed kan jag agera bättre förebyggande och vara en tryggare ledare.
 
Jag har gått ett par kurser i säker hästhantering i regi av en f.d. beriden polis (vet inte om man får nämna namn här?) och det var en ögonöppnare för mig! Att träna på potentiellt knepiga situationer i en kontrollerad miljö och verkligen se hur ens häst (och man själv) reagerar var otroligt nyttigt. Framför allt ökade min förståelse för hur hästar tänker, och därmed kan jag agera bättre förebyggande och vara en tryggare ledare.
Håller med! Jättejättenyttigt!

Den(eller liknande) kursen borde alla gå. Man får ett litet annat perspektiv!
 
Jag tänker att det är en kombination av flera saker. Hästarna behöver tränas och lära sig att bete sig vettigt, även att ha koll på människorna och lära sig hur man får och inte får bete sig när människor är i närheten. Sen handlar det ju både om hur man själv hanterar hästarna och hur miljön och utrustningen är organiserad.

Jag tycker dock att alla har lite olika ideér om detta. Folk har olika uppfattningar om det mesta, allt från vilken position hästen ska ha när man leder den till hur hästarna ska hanteras och tränas. Jag tycker att det är obehagligt med (okända eller stissiga) hästar som går lite bakom en när man leder (känns alltid som att man kan få hästen över sig om den bli rädd), vill att hästen går bredvid. Andra tycker att min häst är "ouppfostrad" när hon går så att människan är i boghöjd, vilket jag tycker är väldigt lämpligt.

Minns en annan tråd för ett tag sedan där det blev diskussion om hur man hanterar en longeringslina. Saker som jag tycker är självklart ur ett säkerhetsperspektiv har andra en totalt motsatt uppfattning om.
 
Jag tänker att det är en kombination av flera saker. Hästarna behöver tränas och lära sig att bete sig vettigt, även att ha koll på människorna och lära sig hur man får och inte får bete sig när människor är i närheten. Sen handlar det ju både om hur man själv hanterar hästarna och hur miljön och utrustningen är organiserad.

Jag tycker dock att alla har lite olika ideér om detta. Folk har olika uppfattningar om det mesta, allt från vilken position hästen ska ha när man leder den till hur hästarna ska hanteras och tränas. Jag tycker att det är obehagligt med (okända eller stissiga) hästar som går lite bakom en när man leder (känns alltid som att man kan få hästen över sig om den bli rädd), vill att hästen går bredvid. Andra tycker att min häst är "ouppfostrad" när hon går så att människan är i boghöjd, vilket jag tycker är väldigt lämpligt.

Minns en annan tråd för ett tag sedan där det blev diskussion om hur man hanterar en longeringslina. Saker som jag tycker är självklart ur ett säkerhetsperspektiv har andra en totalt motsatt uppfattning om.
Tycker man som du är inne på anpassar sin position vid hästen till vilken häst det är. Unga okända, hingstar o stökiga går jag alltid vid bogen. Hemma med fullbloden har jag dem bakom mig om jag bär något samtidigt som jag leder
 
Tycker man som du är inne på anpassar sin position vid hästen till vilken häst det är. Unga okända, hingstar o stökiga går jag alltid vid bogen. Hemma med fullbloden har jag dem bakom mig om jag bär något samtidigt som jag leder
Ja precis. Men vid bogen känns alltid mer säkert!
 
Det var jag som startade tråden Icke säker hästhantering efter en incident i ett av de stall jag rör mig i. Efter den händelsen har jag tänkt rätt mycket på vad jag ser. Jag är även motorcyklist och jag skulle vilja säga att hästvärlden har mycket att lära sig av MC-världen. I den senare har man byggt in säkerhetstänket redan från början. Man har lagstadgad utrustning, stränga trafikregler som ska hjälpa upp säkerheten, man lär sig att hela tiden ligga steget före i trafiken för att ha marginal till oförutsedda händelser. Jag saknar en del av det i hästvärlden. Säker hästhantering skulle för mig vara just att man använder fantasin och agerar efter den: vad skulle kunna hända? Även den tryggaste häst kan bli skrämd, alltså ska man kanske inte rida in i stallet. Eller leda en häst i en trång stallgång förbi en häst som står uppbunden. Eller placera de "svåraste" hästarna längst bort från stallet så att de alltså måste ledas längst väg. Jag har börjat säga ifrån när jag stöter på sådana situationer och då blir jag lätt ifrågasatt. Folk tycker jag är lite feg, och jag anses direkt som ovan och osäker. För mig handlar det inte om det- det handlar om att skaffa sig vanor och rutiner som är så säkra att man har ett skydd om det oförutsedda inträffar. Jag skulle aldrig drömma om att köra MC utan alla skydd, hur varmt det än är och man är inte "tönt" för det.
 
Det var jag som startade tråden Icke säker hästhantering efter en incident i ett av de stall jag rör mig i. Efter den händelsen har jag tänkt rätt mycket på vad jag ser. Jag är även motorcyklist och jag skulle vilja säga att hästvärlden har mycket att lära sig av MC-världen. I den senare har man byggt in säkerhetstänket redan från början. Man har lagstadgad utrustning, stränga trafikregler som ska hjälpa upp säkerheten, man lär sig att hela tiden ligga steget före i trafiken för att ha marginal till oförutsedda händelser. Jag saknar en del av det i hästvärlden. Säker hästhantering skulle för mig vara just att man använder fantasin och agerar efter den: vad skulle kunna hända? Även den tryggaste häst kan bli skrämd, alltså ska man kanske inte rida in i stallet. Eller leda en häst i en trång stallgång förbi en häst som står uppbunden. Eller placera de "svåraste" hästarna längst bort från stallet så att de alltså måste ledas längst väg. Jag har börjat säga ifrån när jag stöter på sådana situationer och då blir jag lätt ifrågasatt. Folk tycker jag är lite feg, och jag anses direkt som ovan och osäker. För mig handlar det inte om det- det handlar om att skaffa sig vanor och rutiner som är så säkra att man har ett skydd om det oförutsedda inträffar. Jag skulle aldrig drömma om att köra MC utan alla skydd, hur varmt det än är och man är inte "tönt" för det.
Rida in i stallet? :crazy:
Gör folk det i ditt stall?
 
Rida in i stallet? :crazy:
Gör folk det i ditt stall?
I ett av de stall jag tog några lektioner i oktober, var det en "privatist" som gjorde det, ja. Stallet är stort, stallgången rymlig och det är högt i tak så det känns förmodligen inbjudande. Å andra sidan bor där väldigt många hästar och det rör sig många människor där (bl.a barn) så det är väl inte direkt lämpligt ändå.
 
I ett av de stall jag tog några lektioner i oktober, var det en "privatist" som gjorde det, ja. Stallet är stort, stallgången rymlig och det är högt i tak så det känns förmodligen inbjudande. Å andra sidan bor där väldigt många hästar och det rör sig många människor där (bl.a barn) så det är väl inte direkt lämpligt ändå.
Jag hade blivit skogstokig om någon red in i stallet. Olämpligt!
 
Det var jag som startade tråden Icke säker hästhantering efter en incident i ett av de stall jag rör mig i. Efter den händelsen har jag tänkt rätt mycket på vad jag ser. Jag är även motorcyklist och jag skulle vilja säga att hästvärlden har mycket att lära sig av MC-världen. I den senare har man byggt in säkerhetstänket redan från början. Man har lagstadgad utrustning, stränga trafikregler som ska hjälpa upp säkerheten, man lär sig att hela tiden ligga steget före i trafiken för att ha marginal till oförutsedda händelser. Jag saknar en del av det i hästvärlden. Säker hästhantering skulle för mig vara just att man använder fantasin och agerar efter den: vad skulle kunna hända? Även den tryggaste häst kan bli skrämd, alltså ska man kanske inte rida in i stallet. Eller leda en häst i en trång stallgång förbi en häst som står uppbunden. Eller placera de "svåraste" hästarna längst bort från stallet så att de alltså måste ledas längst väg. Jag har börjat säga ifrån när jag stöter på sådana situationer och då blir jag lätt ifrågasatt. Folk tycker jag är lite feg, och jag anses direkt som ovan och osäker. För mig handlar det inte om det- det handlar om att skaffa sig vanor och rutiner som är så säkra att man har ett skydd om det oförutsedda inträffar. Jag skulle aldrig drömma om att köra MC utan alla skydd, hur varmt det än är och man är inte "tönt" för det.
Jag vill göra ett tillägg: det finns drygt 100 000 motorcyklister i Sverige, och en organisation (SMC) som har som enda syfte att värna MC-säkerheten genom kurser, dialog med politiker osv. Jämför det med hur många ryttare det finns, och var är organisationen som har som (enda) syfte att värna ryttar/hästsäkerheten...?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I april arrangerar Maria Gretzer, tillsammans med Jonas Holmberg från Vellinge Ridcenter, en gratis clinic med Eamon Hickey om säker...
Svar
0
· Visningar
98
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Madelene Olsson vill inspirera till trygghet, självförtroende och säker hästhantering i alla miljöer. Här berättar hon om sin filosofi.
Svar
0
· Visningar
232
Senast: Gunnar
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
1 598
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag blev tillfrågad om jag ville vara med i ett forskningsprojekt då jag sökte vård till följd av en svår ridolycka och fick ganska...
2
Svar
38
· Visningar
2 109
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp