Säker hästhantering

Jag vill bara förtydliga det jag skrivit tidigare: jag avsåg inte att göra likhetstecken mellan MC och ridsport vad gäller farlighet. MC är mycket farligare, absolut. Men det finns vissa likheter: det är ganska ordentligt farligt och en del av förekommande skador är likartade (brutna ryggar, nackar och nyckelben). Det jag avsåg att lyfta var att hästvärlden skulle kunna må bra av att ta efter något av MC-världens säkerhetstänk, att alltid ställa sig frågan: kan jag göra detta säkrare? Jag gör alltid det och upptäcker då att det finns många små justeringar man kan göra. I.
 
TSV borde ligga närmast till hands?
Menar du trafiksäkerhetsverket så upphörde det 1993 ... (varför de skulle ha haft hand om register över ridolyckor som inte sker i trafik förstår jag inte)

Dödsolyckorna borde väl rapporteras?
Vart då? Vem ansvarar för den statistiken? Jag har koll på trafikdödlighet och statistik men när jag letar statistik för dödsolyckor och ryttare så är källorna mer bristfälliga.
Socialstyrelsen eller annan myndighet?

Till STRADA (nationellt register över personer som skadats/dödats i trafik) rapporteras olyckor där en ryttare (kusk) dödats eller skadats i trafik. Även trafikolyckor som orsakas av lösspringande hästar och som orsakar personskador (det händer att människor dödas i olyckor med häst) rapporteras dit.

Det finns ett dödsorsaksregister som socialstyrelsen har hand om. Där borde det gå att få fram dödsfall genom ridolyckor, men jag vet inte om det är offentligt eller hur lätt det är att söka i.
 
Menar du trafiksäkerhetsverket så upphörde det 1993 ... (varför de skulle ha haft hand om register över ridolyckor som inte sker i trafik förstår jag inte)





Till STRADA (nationellt register över personer som skadats/dödats i trafik) rapporteras olyckor där en ryttare (kusk) dödats eller skadats i trafik. Även trafikolyckor som orsakas av lösspringande hästar och som orsakar personskador (det händer att människor dödas i olyckor med häst) rapporteras dit.

Det finns ett dödsorsaksregister som socialstyrelsen har hand om. Där borde det gå att få fram dödsfall genom ridolyckor, men jag vet inte om det är offentligt eller hur lätt det är att söka i.
Jag syftade naturligtvis på MC olyckor.
 
För att återgå till ursprungsfrågan ;): jag ser ibland bilder på folk som sitter ner bredvid/framför en häst, ibland lös (hagbild) ibland tränsad och jag vill bara skrika neeeeeeeeejj!!! Samma med folk som ligger på knä när de ska göra något med ett hästben.

Jag struntar i hur snäll din häst är, det handlar om ett lättskrämt djur på flera hundra kilo, ett djur som inte heller förstår att det de ser som en lätt knuff är en rejäl smäll på en människa.
 
Inte rulla barnvagn med en hand och hålla unghäst i grimskaft med andra handen. Eller att ha barnvagnen stående i stallgången. Jag har varit med om att boxgrannehästen slängt av sin ryttare och kommit galopperande in i stallet mot tryggheten i boxen, då skulle jag inte vilja att hästen trasslade in sig i en barnvagn och hade ihjäl en bebis 😭
 
Inte rulla barnvagn med en hand och hålla unghäst i grimskaft med andra handen. Eller att ha barnvagnen stående i stallgången. Jag har varit med om att boxgrannehästen slängt av sin ryttare och kommit galopperande in i stallet mot tryggheten i boxen, då skulle jag inte vilja att hästen trasslade in sig i en barnvagn och hade ihjäl en bebis 😭

Eller ännu hellre, med barnvagn i handen; longera hästen samtidigt som du pratar i telefon i ridhus med 4 andra ekipage
 
Eller ännu hellre, med barnvagn i handen; longera hästen samtidigt som du pratar i telefon i ridhus med 4 andra ekipage
Snälla säg att du skämtar :nailbiting:
Alltså jag vet att jag slarvar med säkerheten ibland (eller ganska ofta) men ändå står jag med hjärtat i halsgropen rätt ofta. Tänk alla de där söta filmerna med små barn som leder stor häst eller ännu hellre typ 5 åring som longerar unghingst på 1 år 🙈
 
Snälla säg att du skämtar :nailbiting:
Alltså jag vet att jag slarvar med säkerheten ibland (eller ganska ofta) men ändå står jag med hjärtat i halsgropen rätt ofta. Tänk alla de där söta filmerna med små barn som leder stor häst eller ännu hellre typ 5 åring som longerar unghingst på 1 år 🙈
För att inte tala om hur vanligt det är att slänga upp sin lilla unge först innan en vuxen sitter upp. (Ofta i hagen, med grimskaft på en tvååring.)
En skulle köra in sin unghäst och då drog den en pulka med ett barn i förskoleåldern.
Det spelar ingen roll att det gick bra. Det är så jävla idiotiskt den dagen det brakar åt helvete.
 
Kom att tänka på en händelse nu, hände för ca 13 år sedan.

En förälder som har häst i stallet ska gå förbi en häst som står uppstallad på gången, hästen slår upp frambenet och hoven landar i vagnen. Rena änglavakten då barnet inte blev träffad och bara vagnen skrot.
 
Kom att tänka på en händelse nu, hände för ca 13 år sedan.

En förälder som har häst i stallet ska gå förbi en häst som står uppstallad på gången, hästen slår upp frambenet och hoven landar i vagnen. Rena änglavakten då barnet inte blev träffad och bara vagnen skrot.
Det där är så lätt hänt men svårt och undvika när de börjar gå sen. Vi tjatar och har möjlighet att stänga av med dörr men likväl händer det att de står där framför hästen. Hittills har de inte gått fram till hästen.
Jag tycker det är underbart att barnen får vara med djuren men det kräver att man har ständig koll och bra rutiner
 
Kom att tänka på en händelse nu, hände för ca 13 år sedan.

En förälder som har häst i stallet ska gå förbi en häst som står uppstallad på gången, hästen slår upp frambenet och hoven landar i vagnen. Rena änglavakten då barnet inte blev träffad och bara vagnen skrot.
Ja jösses vad jag tjatade om sådant när jag jobbade på ridskolan. Vi hade totalförbud mot barnvagnar i stallet och var extremt noga med att mycket grundligt förklara för de som satt i rullstol/assistenter/föräldrar så att inget skulle hända. Ändå hände det upprepade gånger att någon hade parkerat ett barn i vagn eller en person i rullstol på perfekt sparkavstånd.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I april arrangerar Maria Gretzer, tillsammans med Jonas Holmberg från Vellinge Ridcenter, en gratis clinic med Eamon Hickey om säker...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Madelene Olsson vill inspirera till trygghet, självförtroende och säker hästhantering i alla miljöer. Här berättar hon om sin filosofi.
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Gunnar
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
1 654
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag blev tillfrågad om jag ville vara med i ett forskningsprojekt då jag sökte vård till följd av en svår ridolycka och fick ganska...
2
Svar
38
· Visningar
2 147
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp