Säker i barocksadel?

Immer

Trådstartare
Sedan jag med buller och bång blivit avkastad under helgens kurs i akademisk ridning, fick jag rådet att skaffa en barocksadel.

Jag har haft funderingar på det sedan tidigare, och nu undrar jag:
Ni som har "vilda" hästar som bockar eller far iväg - upplever ni att ni sitter säkrare i en barocksadel?

Kanske en dum fråga, men jag vill gärna slippa att linka omkring på kryckor så ofta i fortsättningen... :D

Immer
 
Jag satt väldigt säkert i min potrera

min pålla hade under en period i livet fått för sig att det var av högsta vikt att speja åt sidorna och tvärslänga sig in i skogen i förebyggande syfte

med vanlig sadel: Hejrååååå matte, jag springer hem och käkar lite

med potrera: Men äsch, varför sitter du snett i sadeln?

så ja

jag satt mkt säkrare i den sadeln som hade stöd

funderade innan på att ta en lång lina och fästa runt halsen på hästen och sedan runt min midja, så hon inte skulle kunna springa hem, det blev så långt för mig att gå

trodde på fullaste allvar att det skulle fungera att hala in henne

idag är jag mer tveksam :rofl:
 
JAA! :D
Jag har en gummiboll av värst sort som gärna bockar och busar utan förvarning och jag slipper smaka grus (oftast) när jag har min "barocksadel", jämfört med min andra (engelska) sadel. Man sitter väldigt stadigt i barocksadeln, iallafall om man har en sådan med höga gallerier som jag har.

Tyvärr så fungerar den inte så bra när jag rider ut, eftersom jag ofta rider i kuperad terräng, hoppar småhinder etc och då vill jag kunna stå i fältsits och det är inte så skönt. Så därför rider jag ändå oftast ut i min engelska sadel, inte så kul alltid när pållan får frispel och förvandlas till en studsboll... :crazy:
 
jag har en sadel gjord för skolorna ovan marken och med det bälte jag måste använda så kommer maninet ur den utan att be om lov. De är mycket säkra,men man kommer fortfarande ur dem om man av någon anledning måste landa på marken.
För er som får hjärtsnörp och tänker ringa Ridsportförbundet: bältet och fotremmarna är gjorda för att brista vid ungefär 30 kg tryck.jag väger betydligt mer.
Vi r två i sverige som sitter låsta vid sadeln pga våra skador vid hästolyckor,jag kommer av,min kompis kommer inte av.Vi har tränade hästar.Vi är beredda att betala priset.

men sadeln är fantastisk! Tycker jag fortfarande
och hovslagaren är ett geni!(apropå min förra tråd)

Thina
www.alsterfeldt.nu
 
Tack för hjälpen!
Det blir nog till att ta ett djupt tag i plånboken igen....

Immer
 
Har dängt i backen en gång med min Potrera, och under de omständigheterna hade ingen sadel räddat mig kvar. Jag var redan i enorm obalans när Malte tog ett JÄTTESKUTT över ett dika, dessutom halvsnett - var nog tur att jag åkte av.

Men annars så känns den otroligt säker, utan att för den sakens skull låsa hela sitsen och benen. Jag är mycket nöjd!
 
jag har en Bent Branderup sadel av märket Reneissance,en sadel som har mycket högt fram och bakvalv samt flexande bom och är mycket kort.Passar min häst så bra att det är skrämmande(se tråden att ändra en hästs liv)

Thina
www.alsterfeldt.nu
 
jo, jag läste tråden, det var därför jag var nyfiken på just vilken sadel som passade honom så bra :-)
 
Tips

En väninna till mig har också en häst (halvblodssto) som ibland ägnar sig åt diverse olika rodeoskutt vilka kan leda till ofrivilliga avsittningar för ryttaren. Min kompis har i alla fall löst sadelfrågan vid uteridning genom att köpa en australiensisk stocksaddle. I denna kan hon stå i fältsits och t.o.m. hoppa, men de höga stöden runt sitsen ger säkerhet. Hittills har kusen aldrig lyckats få av henne när hon haft stocksaddlen.

Dessutom har hon haft sådan tur att den billiga stocksaddlen på Börjes passade hästen.

Anneli
 
Re: Tips

Det har jag inte tänkt på! Har bara sett mig blind på att de verkar så stora och otympliga att träna i, att rida ut i kanske de är helt ok! :idea:

Jag älskar min alta escuela-sadel, men över stock och sten föredrar jag ändå något annat. Kanske ska prova en stocksaddle istället för hoppsadeln! :)
 

Liknande trådar

Western Vill börja med att säga att jag anser inte på något sätt att det är westernridningens fel att min häst har blivit halt. Så slipper jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 431
Senast: Liten
·
Träning Jag har efter att ha läst igenom en del trådar här bestämt mig för att försöka skriva ner mina problem som jag har med min...
Svar
12
· Visningar
1 351
Senast: hannibal
·
S
Utrustning Vet inte om det här får ligga här men jag prövar... Föll av hästen i dag, med buller och bång. Hade inte en chans att sitta kvar i...
Svar
9
· Visningar
1 403
Senast: sante
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp