Säkerhet i stallet vid ensamarbete

Vad är din syn på säkerhet i stallet vid ensamarbete?

  • Jag blir mer säkerhetsmedveten och använder extra skydd även från marken (tex hjälm och väst).

    Röster: 23 19,0%
  • Jag blir mer säkerhetsmedveten men använder inte extra skydd.

    Röster: 54 44,6%
  • Jag anser mig vara tillräckligt duktig för att inte bli allvarligt skadad.

    Röster: 4 3,3%
  • Jag undviker att vara ensam i stallet helt och hållet.

    Röster: 2 1,7%
  • Jag undviker att utföra riskfulla moment eller aktiviteter i stallet om jag är ensam.

    Röster: 52 43,0%
  • Jag använder appar/smarta gadgets som larmar en familjemedlem/SOS om jag trillar och blir liggande.

    Röster: 11 9,1%
  • Jag kör på som vanligt och hoppas på det bästa oavsett min kunskapsnivå.

    Röster: 18 14,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    121
Jag började tänka väldigt mycket på säkerheten när jag jobbade i stall, var ensam 99% av tiden och då även skulle sköta utsläpp/insläpp av hästar som inte alltid betedde sig sådär jättebra... Att tex gå med en stor(!) häst som anser sig ha rätt att springa rakt över en, struntar i allt människan gör och har ägare som sedan blir griniga mot människan som bara försökt reda ut situationen... Ja jösses :crazy: Kan väl sägas att jag helt tappade lusten att jobba med hästar efter det. Ska jag hålla på med hästar nu så ska det vara egna eller dumsnälla ridskolehästar typ...
 
Jag började tänka väldigt mycket på säkerheten när jag jobbade i stall, var ensam 99% av tiden och då även skulle sköta utsläpp/insläpp av hästar som inte alltid betedde sig sådär jättebra... Att tex gå med en stor(!) häst som anser sig ha rätt att springa rakt över en, struntar i allt människan gör och har ägare som sedan blir griniga mot människan som bara försökt reda ut situationen... Ja jösses :crazy: Kan väl sägas att jag helt tappade lusten att jobba med hästar efter det. Ska jag hålla på med hästar nu så ska det vara egna eller dumsnälla ridskolehästar typ...

Eller svarar upp när man säger åt dem att gå ordentligt bara i grimma till hagen. Fy fan. Jag erkänner numera att jag är rädd för alla hästar utom våra två i stallet. Det går bra att vara med en vän som jobbar med hästar för där vet man att alla hästar efter en dag kan ledas i grimma och lyssnar när man säger åt dem. Men en stor del får de helt enkelt lära bete sig ordentligt, hästar som är högpresterande på tävlingsbanan.
 
Min man oroar sig också vilket är förståeligt såklart men jag fick säga till honom att sluta säga saker när jag ska iväg till stallet som "hejdå, försök att inte skada dig idag, var rädd om dig nu, inga olyckor" vilket såklart var välmenande men levererat med menande uppspärrade ögon osv kändes det som nåt slags förebådande eller olycksbådande jinx, nu säger han något positivt som ha det så kul eller nåt sånt istället och det känns mycket bättre.

Jag rider oftast ensam, både inne och ute, säkerhetsväst, hjälm (naturligtvis), mobilen med mig (kan hittas via den också), går också på promenader ensam och då har jag alltid hjälm, handskar och mobilen med mig. Det är policy på stallet att använda hjälm i all hantering av hästarna, jag har inte hjälm när jag ryktar men om han ska få ett bad i spolspiltan tar jag hjälm och jag tar hjälm och handskar för in och utsläpp. Om jag är osäker på något väntar jag hellre tills jag inte är ensam, som tur är finns det typ alltid någon kunnig man kan leta upp om man behöver hjälp eftersom det är en stor anläggning med personal så helt ensam inom anläggningen är det typ omöjligt att vara även om man kan vara ensam i själva stallet ibland.
 
Jag är nog fel person att svara egentligen på frågan då jag jobbat länge med hästar, inridning mm. Är ofta själv och trivs bra så. Nu har jag precis fått ett otrevligt sår efter skoning av ponny och ett annat sår men det var inte hästrelaterat utan enbart klantighet med att skära upp bröd :o 😅
Nån slags riskbedömning finns såklart alltid i bakhuvudet. Men jag rider aldrig med säkerhetsväst eller så känns för klumpigt.
Har skadat mig en del genom åren både direkt men även indirekt med hästarna. Största skadorna har iofs inte varit hästrelaterade utan en skada med skidor och en annan med cykel.
 
Jag har lärt mig att inte provrida vem som helst och lita blint på ägaren.
Har aldrig skadat mig vid ridning eller hästhantering förutom en gång. Skulle provrida en häst som ägaren sa var inriden och säker. Hästen blir stissig så fort jag sitter upp, men ägaren bortförklarar det med att han såg något på gården. Går ner till paddocken och där blir hästen skitsur när jag försöker ge lite skänkelhjälper, börjar bocka och tillslut kastas jag av och bryter ett revben...
Visade sig att han bara tömkörts!
Oops.



Annars går jag går lite på "känn" med säkerheten, förutom vid ridning. Då är det hjälm och väst alltid. Brukar filma när jag sköter om hästen, superbra om man filmar med selfie-kameran då det ger mig full uppsyn om jag tex grejar med bakre hovar och inte ser öronen på hästen.
Har en sluss-hage vid det stallet jag är vilket är skönt, framförallt om jag ska hämta själv.
Är aldrig stressad i stallet, det brukar inte bli bra. Fullt fokus, känna av läget i hagen. Ser till att tajma in när hästarna är i större delen av hagen när jag hämtar för att minska risken. Ser till att den som är högst i rang är kvar när jag hämtar min häst som är trea i rang. Hästen som är näst högst i rang brukat blocka min annars. Men alfa-hästen går bra ihop med min och brukar hålla den lite störiga tvåan på bra avstånd.

Skogstur tar jag ibland själv, men väljer vägar där jag vet att det finns lite folk i rörelse som kan se en.
Många hästar jag haft hand om har varit lite oroliga när man ska rykta, och där är jag supernoga med att vara försiktig och mjuk, berömma mycket. En lugn häst som litar på mig och vet var den har mig är A och O för säkerheten!
 
Jag har lärt mig att inte provrida vem som helst och lita blint på ägaren.
Har aldrig skadat mig vid ridning eller hästhantering förutom en gång. Skulle provrida en häst som ägaren sa var inriden och säker. Hästen blir stissig så fort jag sitter upp, men ägaren bortförklarar det med att han såg något på gården. Går ner till paddocken och där blir hästen skitsur när jag försöker ge lite skänkelhjälper, börjar bocka och tillslut kastas jag av och bryter ett revben...
Visade sig att han bara tömkörts!
Oops.



Annars går jag går lite på "känn" med säkerheten, förutom vid ridning. Då är det hjälm och väst alltid. Brukar filma när jag sköter om hästen, superbra om man filmar med selfie-kameran då det ger mig full uppsyn om jag tex grejar med bakre hovar och inte ser öronen på hästen.
Har en sluss-hage vid det stallet jag är vilket är skönt, framförallt om jag ska hämta själv.
Är aldrig stressad i stallet, det brukar inte bli bra. Fullt fokus, känna av läget i hagen. Ser till att tajma in när hästarna är i större delen av hagen när jag hämtar för att minska risken. Ser till att den som är högst i rang är kvar när jag hämtar min häst som är trea i rang. Hästen som är näst högst i rang brukat blocka min annars. Men alfa-hästen går bra ihop med min och brukar hålla den lite störiga tvåan på bra avstånd.

Skogstur tar jag ibland själv, men väljer vägar där jag vet att det finns lite folk i rörelse som kan se en.
Många hästar jag haft hand om har varit lite oroliga när man ska rykta, och där är jag supernoga med att vara försiktig och mjuk, berömma mycket. En lugn häst som litar på mig och vet var den har mig är A och O för säkerheten!
Förklara gärna hur du menar att du filmar, förstod inte riktigt hur du gör för att filma samtidigt som du tex grejar med bakhovarna på ett sett du samtidigt kan se på kameran, hålla kameran och tex kratsa hovarna? Känns som jag missade nåt där, är kameran monterad nånstans?
 
Förklara gärna hur du menar att du filmar, förstod inte riktigt hur du gör för att filma samtidigt som du tex grejar med bakhovarna på ett sett du samtidigt kan se på kameran, hålla kameran och tex kratsa hovarna? Känns som jag missade nåt där, är kameran monterad nånstans?
Ja, har en hållare jag kan sätta mobilen i 👍
 
Inte läst tråden men finns det någon som har tips på bra appar att använda när man alltid är ute och rider ensam?
Jag har helt klart blivit mer säkerhetsmedveten, har häst själv på gård, rider själv, är i stallet själv. Har också en sent tagen unghäst som är väldigt känslig så jag kör alltid hjälm och handskar när jag tömkör, väst när jag rider. Trillar jag av och pålle springer hem kan det hända att gårdsägaren upptäcker det men inte alltid han är hemma. Vore inte särskilt kul att bli liggandes någonstans i skogen, är inte direkt någon täckning där jag rider heller.
 
Inte läst tråden men finns det någon som har tips på bra appar att använda när man alltid är ute och rider ensam?
Jag har helt klart blivit mer säkerhetsmedveten, har häst själv på gård, rider själv, är i stallet själv. Har också en sent tagen unghäst som är väldigt känslig så jag kör alltid hjälm och handskar när jag tömkör, väst när jag rider. Trillar jag av och pålle springer hem kan det hända att gårdsägaren upptäcker det men inte alltid han är hemma. Vore inte särskilt kul att bli liggandes någonstans i skogen, är inte direkt någon täckning där jag rider heller.
Många smartklockor varnar om man gör någon form av vurpa, kan kanske vara något?
 
Inte läst tråden men finns det någon som har tips på bra appar att använda när man alltid är ute och rider ensam?
Jag har helt klart blivit mer säkerhetsmedveten, har häst själv på gård, rider själv, är i stallet själv. Har också en sent tagen unghäst som är väldigt känslig så jag kör alltid hjälm och handskar när jag tömkör, väst när jag rider. Trillar jag av och pålle springer hem kan det hända att gårdsägaren upptäcker det men inte alltid han är hemma. Vore inte särskilt kul att bli liggandes någonstans i skogen, är inte direkt någon täckning där jag rider heller.

Equilab har en funktion för det om man betalar en prenumerationsavgift. Då sätter man igång ridpasset när man börjar rida och då får någon man valt att ha som kontaktperson ett meddelande att man börjat rida. Den personen kan sen följa en på karta i sin mobil. Då ser hen om man stannar och står stilla länge och var man är någonstans. Sen när man ridit klart så avslutar man ridpasset i appen och då får ens kontaktperson veta det. Jag har inte provat den själv med en stallkompis har den och har blivit uppringd av sin kontaktperson nån gång när hon stannat och pratat med någon på ridturen. Så det verkar fungera.
 
Equilab har en funktion för det om man betalar en prenumerationsavgift. Då sätter man igång ridpasset när man börjar rida och då får någon man valt att ha som kontaktperson ett meddelande att man börjat rida. Den personen kan sen följa en på karta i sin mobil. Då ser hen om man stannar och står stilla länge och var man är någonstans. Sen när man ridit klart så avslutar man ridpasset i appen och då får ens kontaktperson veta det. Jag har inte provat den själv med en stallkompis har den och har blivit uppringd av sin kontaktperson nån gång när hon stannat och pratat med någon på ridturen. Så det verkar fungera.
Jag har den och brukar använda den när jag rider själv. Jag har dock aldrig hamnat i skarpt läge, så jag kan inte säga hur det skulle gå om något faktiskt händer.
 
Måste säga att jag inte tänker på det. Rider inga längre turer i skog utan sällskap. Har alltid mobil, väst , säkerhetsstigbyglar när jag rider. Nu har jag en häst som är mycket stabil i psyket både att rida och från marken. Hans enda skräck är grisar. Jag är själv inget fan av vildsvin eller Älgar. Men man borde vara bättre på att berätta var man rider om man rider ut själv. Åtminstonde ha mobilnummer till de man kan ringa till om man trillar av.
 
Måste säga att jag inte tänker på det. Rider inga längre turer i skog utan sällskap. Har alltid mobil, väst , säkerhetsstigbyglar när jag rider. Nu har jag en häst som är mycket stabil i psyket både att rida och från marken. Hans enda skräck är grisar. Jag är själv inget fan av vildsvin eller Älgar. Men man borde vara bättre på att berätta var man rider om man rider ut själv. Åtminstonde ha mobilnummer till de man kan ringa till om man trillar av.
Jag vet oftast inte var jag ska rida. Det finns en liten plan men så beror det helt på hur hästen känns. Ibland blir det en kort tur och ibland tar vi en rejäl med väldigt mycket galopp.
Har inte tillgång till ridbana eller ridhus så jag rider ut båda mina året runt.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 271
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 254
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 799
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp