Säkerhet i stallet vid ensamarbete

Vad är din syn på säkerhet i stallet vid ensamarbete?

  • Jag blir mer säkerhetsmedveten och använder extra skydd även från marken (tex hjälm och väst).

    Röster: 23 19,0%
  • Jag blir mer säkerhetsmedveten men använder inte extra skydd.

    Röster: 54 44,6%
  • Jag anser mig vara tillräckligt duktig för att inte bli allvarligt skadad.

    Röster: 4 3,3%
  • Jag undviker att vara ensam i stallet helt och hållet.

    Röster: 2 1,7%
  • Jag undviker att utföra riskfulla moment eller aktiviteter i stallet om jag är ensam.

    Röster: 52 43,0%
  • Jag använder appar/smarta gadgets som larmar en familjemedlem/SOS om jag trillar och blir liggande.

    Röster: 11 9,1%
  • Jag kör på som vanligt och hoppas på det bästa oavsett min kunskapsnivå.

    Röster: 18 14,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    121

iNHALE

Trådstartare
Min sambo sa igår att han ofta är lite orolig när jag är i stallet och rider ensam. För ett par veckor sedan var det en hästskötare som fick käken avsparkad av en häst i stallet där min mamma har sin häst uppstallad. Det väckte en liten tanke i mitt huvud som jag förvisso varit medveten om hela livet i stort sett men kanske mer tänkt att det är en sån risk man får ta helt enkelt. Numera finns det ju en uppsjö appar och olika funktioner på smart-klockor och annat som inte fanns när jag var barn. När jag var barn sa man till sina föräldrar att man skulle rida ut, ungefär vart man skulle rida och när man tänkte vara hemma, sen drog man. Hade föräldrarna tur så höll man sig till planen men ofta inte. Att använda hjälm och/eller väst när man hanterade hästarna från marken var inget man öht övervägde, inte ens när man var ensam.

Vad är era tankar kring säkerheten? Blir ni mer säkerhetsmedvetna i stallet när ni är själva och vet att det inte finns någon i närheten som kan hjälpa om något skulle hända eller kör ni på som vanligt? Tack och lov tillhör det ju inte vanligheterna att man skadar sig så pass att man inte klarar att ringa efter hjälp på egen hand, men risken finns ju alltid.
 
Jag är i normalfallet ensam i stallet men oavsett om jag är ensam eller inte har jag ett högt säkerhetstänk kring hästar. Det absolut viktigaste är att lära hästarna att människor är ömtåliga varelser, att de måste ta hänsyn till det och att det finns en ömsesidig respekt. Att rutiner hålls, att man är konsekvent gör hästarna tryggare och det minskar risken för olyckor massor.

Jag använder inga appar eller liknande och jag är ensam hemma varannan vecka så ingen kan plocka upp mig om något händer och jag tänker på det ibland men har inte hittat någon bra lösning. Om jag är väldigt dålig i de sjukdomar som jagar mig försöker jag ha någon i telefon när jag hanterar hästarna däremot.
 
Jag är nästan alltid ensam, ridit in flera hästar ensam, rider ut ensam mm.
Jag kanske borde tänka mer på säkerheten men när jag var yngre hade jag inte ens en mobiltelefon så det är ändå en säkerhetsåtgärd jag har nu, har alltid telefonen med mig.

Har inga appar eller så utan blir jag liggande ligger jag nog där antar jag om jag inte kan ringa
 
Jag är oftast i stallet ensam och rider i princip alltid ut ensam. Jag har alltid hjälm vid hästhantering och rider med både hjälm och säkerhetsväst. Jag skriver i stallet var jag rider och ungefär när jag är tillbaka. Och mobilen är alltid med.

Jag vet att appen Equilab har en funktion (om man betalar en prenumerationsavgift varje månad) så att man kan starta sin ridtur i appen och sen skickas information till vald kontakt om att man börjat sin ridtur och om jag minns rätt kan personen även följa en på karta och se om man står stilla ovanligt länge. Då vet hen att något kan ha hänt och kan ringa eller åka ut. Jag borde skaffa den men har av nån dum anledning inte gjort det än. Men jag känner en som använder den som säger att det funkar bra.
 
Jag är betydligt mer säkerhetsmedveten nu när jag har hästarna hemma. För då kommer ingen annan och kan se om något hänt.
Jag rider helst inte utan att min sambo är hemma eller på väg hem.
När jag tömkör så har jag hjälm på mig. Har det inte när jag longerar vilket jag borde.

Har app som jag startar vid ridning och då skickar den till sambon att jag är ute och rider och visar exakt vart jag är.
Har även en ”vanlig” app där man kan se vart folk är (de som är i samma grupp) och där finns mina svärföräldrar som bor granne med oss så dom brukar också ha lite koll.
 
Är det någon som varit med om en olycka eller obehagligt tillbud där ni efter den händelsen "lärde er en läxa" eller fick er en tankeställare som gjorde att ni blev mer säkerhetsmedvetna just när det kommer till att vara själv i stallet? Tyvärr är det ju ofta så man lär sig saker, dvs den hårda vägen, har själv ett par såna incidenter i bagaget.
 
Jag tycker ändå att riskerna är ganska små. Meddelar alltid min sambo ungefär när jag beräknas komma hem, men inte direkt mer än så (rider inget nu, när jag gjorde det skrev jag upp var jag red). Nu står jag i ett litet stall med bara tre hästar, och känner dem väl, men när jag stod i större stall med kollektiva pass kunde jag ha hjälm på mig ibland vid in och utsläpp om det var hästar jag inte kände så väl eller inte var bekväm med, framför allt om jag var själv i stallet.

Det viktigaste säkerhetsarbetet för mig är framför allt det förebyggande, att var medveten om riskerna, och att inte vara naiv i närheten av hästarna. Skulle exempelvis aldrig få för mig att gå bakom en av hästarna i stallet eftersom jag inte litar på honom. Jag har ofta spö med mig ut i hagen när jag fodrar för att kunna mota bort honom och ställer honom gärna i separat hage om jag ska mocka hagen. Han är inte extrem, men han har lättat ändan i min riktning någon gång och efter det är jag medveten om att det kan hända igen.
 
Är det någon som varit med om en olycka eller obehagligt tillbud där ni efter den händelsen "lärde er en läxa" eller fick er en tankeställare som gjorde att ni blev mer säkerhetsmedvetna just när det kommer till att vara själv i stallet? Tyvärr är det ju ofta så man lär sig saker, dvs den hårda vägen, har själv ett par såna incidenter i bagaget.

Jag fick en liten tankeställare när jag flög av ute i skogen och slog i huvudet. Nu lyckades jag på något sätt ta mig och hästen hem (dock utan något minne alls av den promenaden...) men det hade ju kunnat gå värre och ingen visste om att jag var ute och red och framför allt inte vart.
Vet att jag letade då efter någon bra app som t.ex kunde larma kontakter om man skulle bli liggandes/stillastående, men lyckades inte hitta någon som uppfyllde det jag sökte.
Nu så här några år senare utan någon ytterligare incident har dock denna tankeställare bleknat och det är fortfarande ingen som har koll på när och vart jag rider....
 
Efter att jag fick två hjärnskakningar förra året i samband med hästhantering har jag blivit mer försiktig. Ena gången blev jag påsprungen i hagen och fick en rejäl smäll mot ryggen som krävde en hel del rehabilitering (jag har sedan tidigare en ryggskada med hoptrycktes kotor i ryggraden). Andra gången tränsade jag en häst som fick panik och knockade mig i huvudet väldigt hårt. Efter detta är jag mer försiktig när jag hanterar okända hästar. Är noga med att hela tiden ha kontroll och inte låta hästarna bestämma (gäller framförallt till och från hagen). Tränsar inte hästar utan hjälm numera.

Min medryttarhäst är ibland en bockmaskin. Jag har en Apple Watch som har en inbyggd funktion att den ringer 112 eller vald kontakt vid fall. Den är alltid fulladdad när jag är i stallet och jag har alltid telefonen i närheten av mig. Hästen står på en liten gård där ägarna ofta är hemma, men inte alltid. Funderar på att skaffa en app där hästägaren ser var jag är och kan se om jag slutar röra mig. Finns en historia där en tidigare medryttare har trillat av hästen och skadat sig riktigt rejält. Förstår helt klart att hästägaren är orolig med tanke på vad som har hänt. Skador är aldrig roliga :(

Rider inte med säkerhetsväst när jag rider på ridbana. Jag har extremt bra balans och tycker att säkerhetsvästen gör mig obalanserad. Pga min rygg hoppar jag inte vare sig på bana eller ute i skogen. Däremot är säkerhetsvästen alltid på vid uteritt.

Jag rider aldrig ut på hästar jag inte känner pga att min egen häst skenade med mig, jag trillade av på en trafikerad väg framför en bil och hästen sprang hem till stallet. Det hade kunnat gå väldigt illa, och jag är fortfarande väldigt skakad från den upplevelsen trots att det hände år 2009. Försöker att i största möjliga mån att inte rida ut själv ifall något skulle hända.

Om jag ska rykta eller sätta på täcke på en häst står den alltid uppbunden i stallgången eller ha på grimma och grimskaft i boxen. Många tycker det är överdrivet, men jag anser det vara farligt att täcka en lös häst i boxen. Hur andra hanterar sina hästar har jag ingen åsikt om och är inget som jag tänker lägga mig i. Jag kan kontrollera hur jag hanterar hästar och minska risken för att skada mig själv.
 
Jag försöker att inte slarva med säkerheten oavsett om någon annan är på plats eller inte men jag har definitivt valt att avsluta ridpass/uteritter tidigare än planerat om hästen känns alltför vild och okontrollerbar om jag vet att ingen annan är på plats och kan hitta mig eller hästen om det går riktigt illa.
 
Jag är ofta själv i stallet men enda gången jag använder extra skydd är ihop med unghästen :)

Däremot har mitt säkerhetstänk ökat med min ålder. Inser att det kan göra ont att bli skadad :D
 
Jag kör inte längre hästen när jag är ensam. Man måste ut på en större väg då och skulle det hända något eller att hästen vägrar gå fram (vilket tyvärr händer ibland) vill jag ha en groom med mig som kan hjälpa till att rädda upp situationen.
Förr körde jag alltid ensam och hade väl inte samma säkerhetstänk då.
 
Jag är väldigt säkerhetsmedveten (överlag), både i nuet och förebyggande.
Även uppmärksam på omgivningen och hästarna och deras signaler.

Är i princip alltid ensam i stallet.
 
Det beror lite på situation. När min häst var yngre tänkte jag ofta på det, red tex helst inte sent när alla andra åkt hem. Allt eftersom hon blivit äldre och mer utbildad har jag släppt det.
Utmanar inte i riskfyllda situationer om jag vet att jag är själv. Tex om jag rider ut sent på kvällen och det blir stökigt så kan jag hantera det annorlunda just för att jag tänker att ingen annan har koll på att jag är ute.

I övrigt tycker jag att jag har ett ganska bra säkerhetstänk generellt. Få saker jag undviker att göra för att jag är ensam.
 
Jag har eget stall hemma med två hästar och bor ensam, dvs 99,9% av tiden jag rör mig runt hästar är ensamarbete.

Jag är bättre på säkerhetsarbete i ridning än när jag bara är i stallet. Om jag ska rida ut ensam har jag en app jag sätter igång där jag delar en länk så att min mamma/mina systrar kan se var jag är och att jag kommit hem som jag ska. Annars (om jag rider lektion, rider ut med någon annan, rider i ridhuset där det rör sig mer folk på anläggningen etc.) har jag mobilen på mig/i närheten men inte spårningsappen igång. Jag har alltid hjälm, väst och säkerhetsstigbyglar, och har valt hjälm med tanke på vilka som är säkrast i tester etc. Hjälm på även vid körning av lilla hästen och tömkörning/longering/promenad med stora hästen.

Däremot vid stallarbete är jag sämre på att tänka på säkerheten. Jag har aldrig på mig hjälm eller annan säkerhetsutrustning om jag bara ska slänga in hö till hästarna, fylla på vatten, byta hage på hästarna eller mocka lite, och jag har inte nödvändigtvis hästanpassade kläder. Jag är inte helt barfota om hästarna är i närheten och ska jag byta hage på hästarna undviker jag foppatofflor, men det är typ det. Däremot ska jag göra något som hästen kan reagera på (t.ex. klippas, träna på att ta på/av täcke, hovslagare etc.) eller om jag ser att stora hästen är spänd så brukar jag ha ordentligare/mer skyddande kläder på mig. Hästarna är alltid lösa i hagen/lösdriften när jag ger hö/fyller på vatten/mockar. De brukar inte ha täcken på sig, men de få gånger de får på sig täcken brukar de vara lösa - men med full koll från mig på hur de beter sig och om de verkar spända av situationen. Jag brukar ha hästarna uppbundna när jag borstar, men det är nog delvis för att det är enklare att de står där borstarna är än att jag är i hagen och borstar dem.

Om jag hjälper till med den lokala ridskolans hästar har jag alltid ordentliga skor och hellånga byxor/underställ/kjol (dvs inte korta byxor/kjol, vilket jag kan ha hemma). Jag brukar dock inte ha hjälm eller säkerhetsväst på mig, och nästan alla hästarna tar jag på/av täcken med dem stående lösa i boxen.

I mitt fall beror det dock lite på vad det handlar om för hästar. Jag vet att några av hästarna på ridskolan kan vara sura, så de får ha grimma och grimskaft på sig när de ska ha på sig täcke etc. Mina nuvarande hästar är oskodda, hade de haft skor hade jag troligtvis varit försiktigare med vilka skor jag själv haft på mig. När jag har köpt ny häst har jag varit mer försiktig tills jag lärt känna hästen bättre, och jag skulle nog ha svårt för att behålla en häst där jag inte kunde känna mig trygg med att t.ex. stå med en skottkärra i hagen och mocka. Visst, saker kan ändå hända, men det kan de oavsett vad man gör.
 
Jag försöker att alltid vara säkerhetsmedveten. Visst kan en stallkompis ringa efter hjälp etc. Men man kan ju iaf hinna bli väldigt skadad innan det.
Jag jobbar ju med att träna hästar och har gjort mycket problemlösning med ridning av stökiga/rädda/etc individer, inridningar etc. Och då är jag i stort sett alltid själv. Till viss del för att jag inte vill utsätta andra för risker om de inte kan kontrollera sin häst om ngt sker med den jag jobbar med.
Jag börjar redan då jag ska hämta häst i hage innan vi öppnat grinden och kolla av att vi snackar med varann och den är med mig. Jag vill inte chansa, öppna grinden och sen åka efter någon häst/ha en häst som tränger/går på/går över mig.
Jag hoppar inte upp på en okänd och ev strulig häst som inte avsuttet lärt sig vissa hjälper/signaler jag vill ha fungerande för att kunna avbryta diverse strul så som tex stegringar, bockande, att de sticker etc.
Är det hästar som är väldigt rädda etc så får man jobba med att släcka triggers innan man sitter upp.
Det upplever jag skyddar bättre än viss skyddsutrustning etc. Jag använder alltid hjälm. Men främsta säkerheten för mig är att veta mina gränser och göra ett bra grundjobb innan jag hoppar upp.

Den gång jag skadat mig har jag gått emot magkänslan för att jag inte fått all info om häst innan jag åkt ut och tyckt synd om ägaren som har noll möjlighet att reda ut det här betydligt större problemet själv. Ingen annan fanns tillgänglig. Så jag försökte snabba på arbetet lite så jag låg på gränsen trots att jag var trött. Dumt gjort av mig!
Jag borde bara sagt att det här måste få ta fler pass eftersom problematiken var större än man sagt.
 
Är det någon som varit med om en olycka eller obehagligt tillbud där ni efter den händelsen "lärde er en läxa" eller fick er en tankeställare som gjorde att ni blev mer säkerhetsmedvetna just när det kommer till att vara själv i stallet? Tyvärr är det ju ofta så man lär sig saker, dvs den hårda vägen, har själv ett par såna incidenter i bagaget.
Jag red ut själv i mörker vintertid utan att säga till vart jag red. Ramlade av och slog mig så illa att jag fick kraftig hjärnskakning och hjärnblödning plus fraktur på nyckelben. Blev inte medvetslös men drabbades av amnesi vilket gjorde att jag irrade runt i minusgrader utan att veta vart jag var, vad som hänt och vart jag skulle. Jag kommer inte ihåg något från händelsen utan min sambo har berättat att jag ringt honom och sagt "Jag har inte trillat av hästen (ville inte erkänna det?) men jag vet inte vart jag är och jag har jätteont" och sen lagt på. Han försökte ringa upp men kom inte fram efter det så han fick ringa polisen och köra ut till stallet. Inga poliser hittade mig i sitt sökande och det blev kallare så till sist skulle de skicka upp helikoptern. Men då hade jag ren tur att en gårdsägare sett en häst utan ryttare springa förbi och då gått ut för att leta efter en ryttare. De hittade mig irrandes runt och skjutsade mig ner till ambulansen vid stallet som tog mig till sjukhuset där jag fick tillbaka minnet någon dag efter. Jag var Doris i Hitta Nemo med samma tre frågor på repeat 😅

Efter det lovade jag sambon att aldrig rida ut utan att någon vet vart jag är. SOS-appen med lokalisering är nerladdad och ibland delar jag position i messenger. Jag red med hjälm och säkerhetsväst och det var första gången jag trillat av den hästen så man känner sig väldigt dödlig efter något sådant.
 
Jag använder hjälm vid all hantering av häst, i stallet, från och till hagen, i paddocken oavsett om jag rider, tömkör eller håller med NH oavsett om jag är ensam eller inte. Hamnade på backen en gång när jag ledde ut en normalt sett jättesnäll häst från hagen som blev skrämd och snodde runt och drog omkull mig på asfalten. Var inte så festligt att ha hans hovar trampandes runt mitt huvud och sist jag kollade så delar de inte ut några extra hjärnor om man förstör den man har. Så efter den händelsen är det hjälm på i alla situationer.

Jag har också en liten reservtelefon med kontantkort som jag har i fickan när jag rider eller hanterar häst som en extra säkerhet om något händer. Min vanliga smartphone är alldeles för stor för att ha med mig vid ridning.
 
Jag försöker verkligen tänka en omgång till.
Är det stökigt väder ute, led hästarna en och en till exempel och ha på hjälm och handskar. Vi har några i vårt stall som leder 3 tillsammans ibland! Det är så j-kla dumt, och inte kollar de med hästägarna innan om det är ok.
Det finns vissa ursnälla som jag tar två och två vid bra väder, men är det blåsigt och stökigt tar jag de alltid själva.

Är det någon häst som vill snabbt genom grinden vid utsläpp öppna grinden i förväg, så man inte blir översprungen. Vi har en sådan herre i vårt stall. Likadant vid intag, men där är det ju svårt att öppna i förväg. Jag har ibland ringt hästägaren (som är stallägaren och bor på gården) och frågat om hen kan komma ner och ta grinden, inga konstigheter. Hästen är inga problem att leda när man gått igenom grinden.

Mobilen är alltid med och på.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 276
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 802
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp