Säkerhetsrem??

M

Marre.N

Ska köra in min 3åriga frieser under sommaren och har införskaffat en travsele och vagn. Selen är av modellen med kort brösta och jag har selat med lång brösta för några år sedan men där är många remmar att hålla reda på och skulle gärna vilja att någon reder upp härvan för mig. Med selen fanns där även en säkerhetsrem (tror jag att den hette), en lång rem med två "skåror" i. Var spänner man den och är det något man måste använda? Ska den spännas i vagnen, under magen eller vad? Hoppas någon kan hjälpa mig så jag kan sova gott om natten :)
 
Sv: Säkerhetsrem??

Säkerhetsremmen sätter du över tömringarna med spännet åt höger och snurrar runt skaklarna precis som du gör med skakelremmarna från bukgjorden.

Den gör att utselningen blir betydligt stadigare, jag skulle aldrig köra utan utifall att något händer.
De gånger det hänt någon fadäs för mig har säkerhetsremmen tagit stryk först och gått av.

Hoppas det klarnade lite?

/// ghost
 
Sv: Säkerhetsrem??

S1010029.jpg


den smala remmen som kommer uppifrån är säkerhetsremmen

lessen för bildstorleken.....
 
Sv: Säkerhetsrem??

Men var spänner jag den sen när jag virat den runt skaklarna? Det är ju ett spänne i ena änden och "bara" läder i den andra. Har inte selen framför mig nu och kan inte komma på om det finns något att spänna i.
 
Sv: Säkerhetsrem??

Men det klarnade betydligt även om jag själv listat ut att den skulle sitta över ringarna.
Tack för hjälpen
 
Sv: Säkerhetsrem??

Marre.N skrev:
Men var spänner jag den sen när jag virat den runt skaklarna? Det är ju ett spänne i ena änden och "bara" läder i den andra. Har inte selen framför mig nu och kan inte komma på om det finns något att spänna i.

Du spänner ihop den "med sig själv" under buken...

/// ghost
 
Sv: Säkerhetsrem??

Jag vill ju inte verka som en besserwisser men vore det inte bra om du kan sela en häst innan du ska köra in en unghäst? Mycket kan gå fel om en okunnig person ska köra in en häst. :angel:
 
Sv: Säkerhetsrem??

Innan du kommer med fler dumma kommentarer så kan jag säga att jag har precis samma funderingar och har tävlat i trav i ett antal år MEN det var några år sedan och DET KAN VARA SÅ att man har använt en annan typ av sele.
Jag har inte använt säkerhetsrem, har haft långbrösta istället för kort etc OCH jag har kört in några stycken hästar.
Tänk dig för innan du kommer med "hyggliga" kommentarer på andras frågor, du kan ju t ex svara på frågan istället... :mad:
 
Sv: Säkerhetsrem??

Surfade runt lite ock hitade den här tråden viserligen gammal men jag tänkte ialafall komentera Arts inläg.
Du låter verkligen somm en beserwiser i dina inlägg så tänk dig för inan du svarar.:devil: Jag har set flera påhopp av dig tidigare i gammla trådar som är borta.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
Övr. Hund Jag skulle vilja hitta den Perfekta Selen till Torsten. Jag tänker att ni här inne kanske har koll på om, och i såna fall var, den...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 286
Senast: TinyWiny
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 769
Senast: shia
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 585
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp